25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Marius1976

hoe schokbestendig is die iBook nu eigenlijk

Hoi!

In de advertentie tekst van de iBook is men heel ambitieus, en wordt er zelfs gesteld dat wanneer je je iBook laat stuiteren je je geen zorgen hoeft te maken over je harddisk.

Nou ben ik helemaal niet geinteresseerd in zulke ‘ongelukjes’ omdat ik mij kan voorstellen dat de sudden motion detectie wel werkt bij zulke ingrijpende voorvallen.

Ik ben veel meer benieuwd of de harddisk er tegen kan als iemand bijvoorbeeld tegen de tafel loopt waarop de ibook staat, en hij dus een schokje krijgt, of dat iemand ineens een boek op de tafel ‘smijt’ waarop ik toevallig ook zit te werken. Dat was namelijk laatst in de bibliotheek, en ik denk dan: jemig zou dat harde schijfje dat nu eigenlijk wel leuk vinden.

Natuurlijk weet ik dat hij is opgehangen (zoals het in de adv. tekst staat) in rubber, en dat de ibook rubberen pootjes heeft etc. maar toch… ik ben benieuwd: kan ik gewoon rustig slapen, of moet ik mij zorgen maken over zulke schokken.

Ben benieuwd naar de reacties.
    Marius

p.s. ik heb dus een van de nieuwste iBook 12″ .. ik weet niet of er verschil zit in de oudere types en deze.

Bijdrager
    Nikita

Denk dat dat wel los zal lopen… Je moet ‘m alleen niet van een paar meter hoog naar beneden laten vallen of d’r mee gaan lopen smijten natuurlijk 8)

Bijdrager
    svan

Ja ik vraag me dat ook weleens af… Heb mijn iBook altijd vrolijk aanstaan in een Crumpler Roll ‘O Notes, en ik moet soms rennen om de bus te halen.. Dan wil die tas weleens flink zwiepen. Niet dat ik ooit ook maar iets heb gemerkt toen ik em later aanzette, maar toch…

Bijdrager
    Turbanus

De 2,5″ schijven kunnen tegenwoordig tot 250 G belast worden……. Daarom vindt ik bijvoorbeeld zo’n reklame van HP belachelijk waarin ze stellen dat ze in hun Laptop een speciaal protektiesysteem tegen schokken van de harde schijf hebben ontwikkeld. Span het paard achter wagen en roep het van de daken!

Bijdrager
    KR1275

Ik heb ooit een HD laten vallen (viel vanaf de boodschappen op betonnen garagevloer). Die deed het niet meer. Kon hem gelukkig terugbrengen, omdat hij het niet deed (ik vond het niet nodig meer uit te leggen).

Bijdrager
    Marius1976
    ”Turbanus”

De 2,5″ schijven kunnen tegenwoordig tot 250 G belast worden…….

Wat houdt dat in? Ik ben niet zo technisch… is dat 250 Gram? En wat moet ik mij daar bij voorstellen?
    Ik zou eigenlijk het liefst een kleine indicatie hebben wat voor schokken (terwijl de laptop in bedrijf is natuurlijk) niet schadelijk zijn.

Kijk … zo’n laptop zou natuurlijk er ook tegen moeten kunnen dat ik er in de trein mee werk… daar zijn de schokken soms aanzienlijk heftiger dan iemand die tegen de tafel loopt, dus waarschijnlijk maak ik mij zorgen om niets…

groet!
    Marius

Bijdrager
    LoveBug356
    ”Turbanus”

De 2,5″ schijven kunnen tegenwoordig tot 250 G belast worden……. Daarom vindt ik bijvoorbeeld zo’n reklame van HP belachelijk waarin ze stellen dat ze in hun Laptop een speciaal protektiesysteem tegen schokken van de harde schijf hebben ontwikkeld. Span het paard achter wagen en roep het van de daken!

De meeste crashes van laptop’s kommen voor omdat de HD het opgeeft. Niet enkel HP maar alle merken inclusief Apple maken hier reklame voor dat ze die protectie hebben. Zo zot is het idee dus niet.

Lees hier het verslag van een durability test voor laptops.

Bijdrager
    Vleer

250G = 250 keer de zwaartekracht;)

Bijdrager
    Leander

Eens, in een ver verleden, stapte het bedrijf waar ik destijds werkte gedeeltelijk over van Mac op Windows. Daar was toen nog absoluut niet mee te werken (iets van Windows versie 3.11 staat me nog bij).
    Door onbeheersbare ergenis gedreven (gek hè?) gebeurde het nogal eens dat mijn voet ‘per ongeluk’ deze afschuwelijke PC-bak zeer kortstondig ontmoette en wel zodanig dat deze nog maar nèt overeind bleef staan om BONKEND en SCHOKKEND tot stilstand te komen. Helaas heeft dit ’regelmatige fysieke onderhoud' er nooit toe geleid dat een vervanging van de harddisk of systeem noodzakelijk was.

Nu zegt dit verhaal natuurlijk niets over de schokbestendigheid van de HD in jouw iBook. Harddisks zijn de afglopen jaren flink geëvolueerd en verfijnd. Gewoon je iBook respectvol gebruiken zou ik zeggen; een mac is uiteindelijk een mooi stukje ‘gereedschap’.

En oh ja … harddisks zijn tegenwoordig geheel onderhoudsvrij.:D

Bijdrager
    gjvo

Een vriend heeft een keer zijn (oud model) iBook uit de rugzak laten vallen en die deed het daarna nog prima. Niet iets om met je eigen ‘boekje te proberen, maar wel geruststellend dat de mogelijkheid bestaat dat hij zo’n val overleeft.

Bijdrager
    KP

als je ibook aan staat in de tas staat ie op sluimer, en is de harde schijf uitgeschakeld. Dat wil zeggen dat de leeskop geparkeerd is, en vast zit. veilig dus.

Bijdrager
    marloez
    ”Marius1976″
    ”Turbanus”

De 2,5″ schijven kunnen tegenwoordig tot 250 G belast worden…….

Wat houdt dat in? Ik ben niet zo technisch… is dat 250 Gram?

gelukkig niet! Mijn kat van 8 kilo vindt de powerbook zn favoriete slaapplaats 8)

Voor dreunen van boeken en geschud in de tas hoef je niet bang te zijn hoor. Het is een portable mac, bedoeld om mee te sleuren en kan dus prima tegen een stoot(je):D

Bijdrager
    Vin
    ”Leander”

Eens, in een ver verleden, stapte het bedrijf waar ik destijds werkte gedeeltelijk over van Mac op Windows. Daar was toen nog absoluut niet mee te werken (iets van Windows versie 3.11 staat me nog bij).
    Door onbeheersbare ergenis gedreven (gek hè?) gebeurde het nogal eens dat mijn voet ‘per ongeluk’ deze afschuwelijke PC-bak zeer kortstondig ontmoette en wel zodanig dat deze nog maar nèt overeind bleef staan om BONKEND en SCHOKKEND tot stilstand te komen. Helaas heeft dit ’regelmatige fysieke onderhoud' er nooit toe geleid dat een vervanging van de harddisk of systeem noodzakelijk was.

Nu zegt dit verhaal natuurlijk niets over de schokbestendigheid van de HD in jouw iBook. Harddisks zijn de afglopen jaren flink geëvolueerd en verfijnd. Gewoon je iBook respectvol gebruiken zou ik zeggen; een mac is uiteindelijk een mooi stukje ‘gereedschap’.

En oh ja … harddisks zijn tegenwoordig geheel onderhoudsvrij.:D

dit zelfde onderhoud heb ik lang geleden ook eens toegepast op mijn pc met als gevolg dat hij van mijn bureau af viel en dat het hele moederbord moest worden vervangen. Maar de harde schijf deed het nog prima!!!!!!!

Bijdrager
    Marius1976

Maar -even alle reacties samenvattend- zijn er dus globaal 2 situaties:

1) de iBook volledig in werking (dus ook niet in sluimer)

2) de iBook in sluimer en/of uitstand

Het gaat mij dus echt om punt 1. Ik begrijp dat wanneer de harddisk koppen geparkeerd zijn, je wel heel wilde dingen moet doen om de HD te beschadigen. Maar ik bedoel dus juist wanneer alles gewoon in werking is, de HD draait en lees/schrijf operaties uit voert… en dat er dan iemand tegen de tafel stoot ofzo.

Min of meer kan ik al wel conclusies trekken dat het zo’n vaar niet loopt, maar echt helemaal zeker ben ik daar nog niet van… die link naar die test vond ik wel interessant… maar kon ik zelf niet helemaal ‘vertalen’.. dus wie komt met het verlossende woord?

Groet!
    Marius

Bijdrager
    Leander

Je krijgt nooit de garantie dat een HD feilloos blijft werken. Zelfs zonder slag of stoot kan hij spontaan de geest geven. Indien je voor ZEKERHEID wil gaan, maak dan gewoon vaak een backup.

Bijdrager
    Buzz

Voor een stootje tegen de tafel hoef je niet bang te zijn volgens mij, maar inderdaad, alle harde schijven houden er op een gegeven moment mee op, en je hebt geen enkele garantie dat die van jou niet vandaag of morgen aan de beurt is.

Backuppen dus als je data je lief is.

Bijdrager
    bommels

Een HD crash gebeurt als de kop (door een schok) uit balans raakt en evt het schijfoppervlak raakt. De koppen van HDDs worden steeds kleiner en lichter, het wordt dus steeds moeilijker om de disk zo’n klap te geven dat de koppen uit balans raken. Regelmatig backuppen is natuurlijk altijd een goed idee (maak een bootable backup op een FireWire schijf!), maar ik denk dat je voor een crash van de HD niet zo bang hoeft te zijn.

En tuurlijk kan een iBook best kapot;-) Maar die van mij houdt het al 2.5 jaar uit, en overdreven voorzichtig ben ik er niet mee (er zit een kleine barst in een hoekje van de behuizing)

grtz bart

Bijdrager
    LoveBug356
    ”Marius1976″

Maar -even alle reacties samenvattend- zijn er dus globaal 2 situaties:
    1) de iBook volledig in werking (dus ook niet in sluimer)
    2) de iBook in sluimer en/of uitstand

en voor alle duidelijkheid het gaat hier over geval 1.
    in geval 2 is de kop geparkeerd en gelocked. en kan hij dus een imense versnelling aan.

Inactief
    Anoniem

Een iMac die van de tafel gevallen is… en hij werkt nog steeds.

PowerBook onder een auto… scherm is stuk, maar met een externe monitor erbij kun je er nog steeds lekker mee werken.

Kortom, ik zou me geen zorgen maken…:wink:

Bijdrager
    Leander

Zo zeg, die Zakske is echt een HEAVY USER …

Bijdrager
    Vin
    ”Zakske”

PowerBook onder een auto… scherm is stuk, maar met een externe monitor erbij kun je er nog steeds lekker mee werken.

HAHAHAHHAHAHAH!

Bijdrager
    Peett-
    ”Zakske”

niet leuk plaatje

nog een niet leuk plaatje:(

Hè, da’s slechte reclame :$ En doe es rustig:D

Bijdrager
    macluc

Hmmmm, mijn twee jaar oude ibook heeft kort geleden in een bus op Cuba 20 uur liggen stuiteren. Al mijn foto’s stonden erop en ik was zeer benieuwd (zelf 3 keer overgegeven tijdens deze reis)……niks aan de hand. Pfffffffffff

Bijdrager
    Leander
    Bijdrager
    Dimitri

T is ook een Windows bak in dat flimpje…. met een mac gebeurt zoiets (meestal) niet.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.