18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    KR1275

Hoe scherp is TFT/LCD??

Ik heb sinds vorige week een Sony SDM-HX93B 19 inch TFT monitor. Ik was in de winkel erg onder de indruk van deze monitor (aangesloten op een windows) en vond het samen met de Eizo L767 de beste die er in dat formaat te krijgen zijn. Deze monitor heeft een Sony 17 inch FD Trinitron vervangen. Wat me als eerste opviel, was dat de letters nooit scherp zijn en dat de monitor daardoor erg vermoeiend kijkt. Alle letters lijken een schaduwrandje te hebben. Is dat normaal bij een TFT-scherm of is er iets mis met de mijne? Instellingen maken wel iets uit, maar perfect strak beeld krijg ik er niet uit. De letters lijken ook erg blokkerig. In het monitormenu heb ik originele beeldschermprofiel aangeklikt. Ander profiel maakt alleen uit in kleur en helderheid, maar niet in scherpte. Ik had eigenlijk verwacht dat een TFT-scherm van de laatste generatie net zo scherp en strak zou zijn als een CRT-scherm. Alleen de snelheid zou nog iets achterblijven.

Wie heeft er meer ervaring met grote formaten TFT’s (vanaf 19 inch)? Ik hoor het graag.

Groet, Richard
    Utrecht

Bijdrager
    ScubaMac

mijn 20″ apple display is haarscherp!

kijk eens bij systeemvoorkeuren > appearence, onderaan kun je de aliassing instellen. dat lijkt mij het probleem..

Bijdrager
    mattiman

Ik neem aan dat je de resolutie wel optimaal (1280×1024) hebt staan? Ik bedoel, je weet het maar nooit…

Bijdrager
    zakalwe

In principe moet een LCD gewoon strakke letters geven… waarschijnlijk even spelen met de instellingen?

Kijk ook even in je System Preferences of je in ‘Appearance’ de Font smoothing style op Medium – best for flat panel hebt staan. Dit activeert de subpixel anti-aliasing van Mac OS X.

Bijdrager
    KR1275

Alvast bedankt voor jullie tips.

Ik zit nu op mijn werk, dus kan dat even niet testen. Het vreemde is echter, dat ik de instelling (1280×1024) al gebruikte op mijn 17 inch CRT en daar was het beeld superstrak. Overigens maakt de resolutie op de Sony niet veel uit. Ik zal thuis eens kijken naar Appearance (in systeem voorkeuren?) en kijken of dat wat uitmaakt. In principe zou TFT dus net zo scherp moeten zijn als CRT? Als het echt niet lukt, zal ik eens contact opnemen met mijn leverancier.

Richard

Bijdrager
    zakalwe
    ”Richard

In principe zou TFT dus net zo scherp moeten zijn als CRT? Als het echt niet lukt, zal ik eens contact opnemen met mijn leverancier.

Het zou veel scherper moeten zijn… een zwarte pixel zou echt vierkant moeten zijn zonder schaduw/gosting of zo.

Als je de monitor middels een analoge aansluiting hebt aangesloten heb je misschien de verversingsfrequentie te hoog staan… 75 Hz is ideaal voor de huidige generatie LCDs…
    Mocht het nog steeds vaag zijn zou ik hem als ik jou was retourneren naar de leverancier.

Bijdrager
    Paetor

Das maf! Als de aansluiting tussen je mac en je Lcd analoog is (niet DVI dus) zou ghosting/echo wel kunnen optreden. Zeker als de kabel in kwestie van matige kwaliteit is, of langer dan toegestaan. Gebruik je dezelfde kabel als vroeger op je CRT? Of zat er een kabel bij? Het is aan te raden de DVI-ingang te gebruiken, hoewel je videokaart zo’n aansluiting moet hebben en DVI-kabels nogal prijzig zijn…

suc6!

Bijdrager
    KR1275

Ik heb alleen de onderdelen (snoeren) gebruikt die standaard bij de monitor zaten. Ik zal thuis de tips eens uitvoeren en kijken of dat werkt. Wellicht is het inderdaad alleen een instelling die ik over het hoofd gezien heb.

Ik heb de CD-rom ook nog niet geïnstalleerd, omdat in de profielen mijn monitor aan automatisch geselecteerd was. Misschien die er ook eens in doen? Ik ga vanavond even testen en als het niet lukt, dan laat ik het weten.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    KR1275

Ik zit nu thuis te testen, maar de instellingen maken weinig verschil. Oftewel de beeldkwaliteit (o.a. van dit stukje wat ik typ) is niet mooi. De letters zijn niet strak, maar blokkerig en het lijkt soms net of de letter tussen twee beeldlijnen invalt. Iets wat ik bij mijn vorige CRT niet heb ervaren.

Een woord als onmiddellijk is vanaf ‘llijk’ haast onleesbaar. Ik ga nog even de cd-rom proberen. Werkt dat ook niet, dan bel ik mijn leverancier.

Bijdrager
    Sad

Er zijn een paar mogelijkheden:

1) een scherm is geen scherm. TFT en (active matrix) LCD schermen hebben vele technische eigenschappen die bepalen hoe scherp het beeld is. Bijvoorbeeld de pixelgrootte, maximale inkijk-hoek en de contrast-ratio. Als je hier naar kijkt zie je dat Apple en Formac schermen duidelijk betere kwaliteit en duidelijk helderder beeld hebben dan andere merken. Maar ze zijn ook duurder. Thuis geniet ik van Apple schermen, maar op mijn werk met de goedkoopste Iiyama TFT’s is het een wazige zooi om hoofdpijn van te krijgen.

2) een DVI/ADC aangesloten scherm heeft minder kans op wazigheid en “ghost image” dan een VGA aangesloten scherm. VGA is immers een analoog signaal en veel meer vatbaar voor storingen. Verplaats je VGA kabel of neem eens een andere.

3) je scherm kan ook nog een defect of afstellings fout hebben.

Bijdrager
    mattiman

Er moet haast wel iets mis zijn met je scherm… Kan bijna niet anders. Ik heb het scherm dat jij gekocht hebt in de winkel zien staan, enneh, superscherp beeld. Geen foutje te bekennen. Mijns inziens kan het dus niet aan de kwaliteit van dit type/model tft liggen.

Bijdrager
    Torz

Het mooiste TFT scherm (heb het niet over het uiterlijk ,dat is uiteraard Apple )
    is de nieuwe Barco 20 inch TFT. Die is ongeloofelijk mooi ,fijn en het scherpste wat ik ooit op een tft gezien heb en calibreert zichzelf automatisch.Mooier bestaat niet. Echter………… de Prijs hmmm….. 5000 euri.:oops:

Bijdrager
    zakalwe

Ik heb de goedkoopste Acer 17 inch en die is gewoon scherp, toegeven de behuizing heeft een uitstraling van niks, maar het beeld is wél goed.

Ik vind van de Apple Cinema displays zo jammer dat er geen verstelbare voet aan zit (of iets anders). Ik wil graag mijn schermen wat hoger plaatsen maar dat ziet er zo gek uit, drie stapeltjes boeken onder zo’n 23inch scherm.;)

Bijdrager
    KR1275

Ik heb afgelopen zaterdag nog even gekeken bij Staffhorst en de Apple schermen zijn net zo (on) scherp als mijn Sony. Het is een OS-X probleem (waar iemand van MacHouse me vrijdag op wees). OS-X is gewoon niet scherp. Virtual PC en OS-9 zijn perfect. Dat het scherm scherp lijkt op 17′ komt doordat dat scherm werkt met dezelfde resolutie: 1280 x 1024. Dus staan bij 19′ de dots verder uit elkaar, waardoor het minder scherp lijkt. Je moet er verder vanaf. Kortom: mee leren leveren (al mis ik mijn vorige Sony FD Trinitron 17′, die ik overigens nog te koop heb, indien gewenst met Apple Adaptor).

Bijdrager
    Sad

Ja dat kan ook nog, OSX rekt namelijk de pixels uit en doet aan anti-aliasing als je niet de optimale resolutie kiest die voor je scherm geldt. Op een 15 inch Apple TFT scherm wordt 800×600 dan zeer lelijk maar op 1024×768 is het superscherp.

Dus: omhoog die resolutie totdat het goed is voor jouw scherm.

Bijdrager
    Zout

heb je wel dat autoconfigure knopje op je scherm ingedrukt? en wat is er nou onscherp? een tft kan toch helemaal niet onscherp zijn, dat is theoretisch eigenlijk onmogelijk…

Bijdrager
    KR1275
    ”colpolyp”

Ja dat kan ook nog, OSX rekt namelijk de pixels uit en doet aan anti-aliasing als je niet de optimale resolutie kiest die voor je scherm geldt. Op een 15 inch Apple TFT scherm wordt 800×600 dan zeer lelijk maar op 1024×768 is het superscherp.

Dus: omhoog die resolutie totdat het goed is voor jouw scherm.

De resolutie staat op 1280 x 1024. Kan niet hoger. Zonder te installeren, werd de monitor al herkend.

Bijdrager
    KR1275
    ”Zout”

heb je wel dat autoconfigure knopje op je scherm ingedrukt? en wat is er nou onscherp? een tft kan toch helemaal niet onscherp zijn, dat is theoretisch eigenlijk onmogelijk…

Ik heb dat knopje nog niet ontdekt, maar het gaat voornamelijk om de letters. Die hebben een vaag (soms roodkleurig) randje. Maar dat hebben de originele Apple TFT-schermen ook. Ik kan eigenlijk niet anders concluderen dat als je goed beeld wilt, vast zit aan CRT. Overigens doet dit probleem zich alleen voor in OS-X en het schijnt typisch OS-X te zijn. In Virtual PC en OS 9 heb ik fantastisch strak beeld.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.