10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    whaha

Hoe schakel je iCloud-fotobibliotheek uit zonder foto's te verliezen?

Ik krijg steeds waarschuwingen dat mijn iCloud bijna vol zit en daarom wil ik mijn foto’s lokaal gaan bewaren: op mijn iPhone én op mijn iMac.
    Bij beiden heb ik genoeg ruimte om al mijn foto’s op te slaan en bij de instellingen staat bij beide apparaten dat de originele foto’s bewaard worden. Klopt het dat deze foto’s dus ook gewoon via Fotostream worden gedeeld met mijn iMac of iPhone en dat ik in mijn situatie iCloud-fotobiliotheek helemaal niet nodig heb, omdat ik toch maar 2 Apple apparaten?

Wat voor functies biedt iCloud-fotobibliotheek mij in mijn situatie als ik toch al alle foto’s op beide apparaten heb?
    Hoe kan ik het beste controleren of alle foto’s daadwerkelijk op beide apparaten staan? De macOS variant geeft gewoon een getal voor het aantal foto’s, maar de iOS tegenhanger lijkt dit niet te doen.

Moet ik eerst de foto’s downloaden? (Ik ga er vanuit dat ik ze heb, maar hoe controleer je zoiets?)
    Kan ik gewoon iCloud-fotobibliotheek uitschakelen?

Bijdrager
    McMeller

Vooropgesteld wil ik je aanraden iCloud-fotobibliotheek te blijven gebruiken. Dat je er nog niet van overtuigd bent dat het 99 cent per maand waard is, is logisch, want je vraagt ook wat de voordelen van iCloud-fotobibliotheek zijn.

Laat ik die vraag dan ook het eerst beantwoorden. Fotostream is ideaal voor het automatisch overbrengen van nieuwe foto’s. Alle apparaten krijgen een maand de mogelijkheid nieuwe foto’s op te halen. De apparaten moeten de foto’s vervolgens lokaal bewaren, daar moet dus ruimte voor zijn. Ook een voordeel is dat Fotostream losstaat van de 5GB ruimte op iCloud.

Meer dan nieuwe foto’s over al je apparaten verspreiden, doet Fotostream echter niet. Het verwijderen van een foto zorgt er bijvoorbeeld alleen voor dat het op dat ene apparaat verdwijnt. Een bewerkte foto wordt niet gesynchroniseerd. Albums moet je per apparaat aanmaken, want elke bibliotheek staat hierin afzonderlijk. iCloud-fotoblibliotheek synchroniseert bijna alle informatie van je fotobibliotheek, het maakt daarbij eigenlijk niet zoveel uit hoeveel apparaten je gebruikt. Je hebt altijd, overal, dezelfde bibliotheek met dezelfde inhoud. Zelfs de prullenbak is overal gelijk.

Dat is dus het grote voordeel van je huidige setup: de synchronisatie werkt alle kanten op. Als je ervoor kiest over te stappen op Fotostream, verlies je dat en worden alleen nieuwe foto’s op al je apparaten afgeleverd. In 2012 vond ik dat ideaal, nu niet meer.

Mocht je toch voor deze downgrade kiezen, blijven alle foto’s die lokaal bewaard zijn, bewaard op je apparaat wanneer je iCloud-fotobibliotheek uitschakelt. Dit kan voor onduidelijkheid zorgen wanneer je gebruikmaakt van geoptimaliseerde opslag. Aangezien je alle originelen gedownload hebt, zou in dit geval alles bewaard moeten worden. Je kunt dit veilig proberen aangezien de foto’s op iCloud bewaard blijven tot je ze verwijdert. Altijd het beste advies: maak vooraf een backup met Time Machine.

Laatste puntje: uitschakelen van iCloud-fotobibliotheek zal ervoor zorgen dat je fotobibliotheek weer wordt opgenomen in de reservekopie van je iPhone. De ruimte op iCloud is dus alsnog nodig, tenzij je je fotobibliotheek uitsluit van de reservekopie.

Mijn advies: bespaar jezelf een hoop gedoe en betaal 11,88 per jaar voor een heel fijn systeem.

Bijdrager
    whaha

Goed betoog.

De apparaten moeten de foto’s vervolgens lokaal bewaren, daar moet dus ruimte voor zijn.

Die ruimte is er. Ik heb bewust apparaten met grotere opslag voor mijn muziek, apps en foto’s.

Een bewerkte foto wordt niet gesynchroniseerd. Albums moet je per apparaat aanmaken, want elke bibliotheek staat hierin afzonderlijk.

Ik bewerk nooit foto’s en maak nooit albums aan. Ik heb gewoon foto’s… ik doe er ook heel weinig mee, ik heb voornamelijk van die praktische foto’s. Ik weet niet eens hoe ik foto’s deel op macOS, maar dat is iets voor een ander onderwerp, maar mijn e-mail programma kan niet bij de foto’s van Foto’s.

In 2012 vond ik dat ideaal, nu niet meer.

Ik loop wel met meer zaken achter. Wat een heerlijk slecht argument is dit. (Die van mezelf bedoel ik.)

uitschakelen van iCloud-fotobibliotheek zal ervoor zorgen dat je fotobibliotheek weer wordt opgenomen in de reservekopie van je iPhone.

Dan maakt dat dus qua data-gebruik helemaal niets uit en zou ik er niets mee opgeschoten zijn, tenzij ik de Foto’s app op mijn iMac als back-up beschouw van mijn telefoon, waarvan dan weer een tijdmachine back-up is.

€ 11,88 per jaar is niet bijster veel inderdaad. Ik betaal ook 12 euro per jaar voor mijn VPN, omdat ik het zo weinig vond. Alleen gebruik ik mijn VPN regelmatig en geldt dat voor mijn foto’s dus niet. Hmmm…. Ik heb geen zin in gedoe, maar ik heb ook geen zin om te betalen voor functionaliteit waar ik zelden weinig tot geen gebruik van zal maken.

Bijdrager
    koen

€ 11,88 per jaar, daar kun je een frietje met een paar biertjes voor kopen, en dan heb je nog geld over.

Bijdrager
    McMeller

Ik denk dat de conclusie zit in de staart van je bericht.

Als je stopt met iCloud-fotobibliotheek, wil je de foto’s van je iPhone dan wel opnemen in de reservekopie op iCloud?

Zo ja, dan maakt het feitelijk niets uit voor de ruimte en zou ik vooral aanhouden wat je hebt.

Zo nee, dan is het een overweging. Ik zou voor dat geld de functionaliteit niet kwijt willen maar ik snap je motivatie wel.

Bijdrager
    whaha

Ik heb iCloud-fotobibliotheek uitgezet.
    Na wat geklooi met de instellingen staat het zoals ik wil. Ik heb nu 3,1 GB vrije ruimte in iCloud, 16,1 GB vrije ruimte op mijn iPhone, 236,39 GB vrije ruimte op mijn iMac & 227,47 GB vrije ruimte op mijn Tijdmachine, dus ik moet opeens fotograaf worden, wil ik die ruimtes vol gaan krijgen, want de 1.798 foto’s die ik heb gaan terug tot 2007, toen ik mijn eerste computer kocht. De meeste foto’s zijn overigens uit die tijd, want ik heb indertijd veel gebruik gemaakt van Photo Booth, een programma dat ik tegenwoordig niet meer gebruik.

Ik wilde hier nu een bedankje neerzetten, maar ik ben er blijkbaar nog niet. Ik heb tegen mijn telefoon gezegd dat hij de fotobibliotheek niet mee moet nemen in de back-up, maar daar lijkt hij nog wat moeite mee te hebben.
    Ik sta op het punt om de back-up in iCloud te verwijderen en opnieuw te beginnen met het maken van een back-up, maar dat lijkt me ook weer zo drastisch.

Edit: Toen ik mijn iPhone aan mijn iMac hing en een lokale back-up deed, toen sprong het opeens weer goed en lijkt het te werken zoals ik wil.
    Bedankt voor het meedenken. Op een of andere manier heb ik nu nog meer, namelijk 18,68 GB, ruimte op mijn iPhone, terwijl ik er muziek óp heb gezet. Vreemd.

Bedankt voor het meedenken!

Bijdrager
    McMeller

Waarschijnlijk trekt dat vanzelf bij. Het is niet zo dat als je de fotobibliotheek uitsluit, dit direct verdwijnt uit de kopie.

Als je zeker weet dat al je data op dit moment in orde is, kan het mijns inziens geen enkel kwaad de reservekopie inderdaad te verwijderen opnieuw te maken. Uitgangspunt lijkt mij hierbij dat alles op je iMac moet staan. Je moet uiteraard uitsluiten dat je die reservekopie nog nodig gaat hebben.

In jouw situatie is de computer eigenlijk leidend, want daarvan maakt je backups met Time Machine. Zolang de plaatjes alleen op je telefoon staan, zijn ze niet veilig.

Bijdrager
    whaha

Het enige dat ik me nog afvraag is waarom ik geen ‘download’ knop zie, waar sommige handleidingen het over hebben.
    Ik heb alleen meer foto’s op mijn computer staan dan op mijn telefoon, dus ik denk dat het klopt. Ik heb ook geen flauw idee hoe ik dit het beste zou kunnen controleren. Alle foto’s langsgaan lijkt me nogal tijdrovend.

Bedankt McMeller!

Bijdrager
    McMeller

Neem even een foto met je iPhone en sluit hem aan op je iMac. Laat Foto’s alles importeren. Foto’s zal automatisch laten zien dat alle andere foto’s al geïmporteerd zijn, en anders doet hij dit alsnog.

Weet even niet welke download-knop je bedoelt. Misschien die op iCloud.com?

Bijdrager
    whaha

Nee, ik bedoel op de iPhone. Daar zou een download knop moeten zijn geweest na het uitschakelen van iCloud-fotobibliotheek, maar die heb ik niet gezien.

Ik heb zojuist een foto gemaakt, maar voordat ik Foto’s geopend had, was deze foto al geïmporteerd door Foto’s.
    Mijn telefoon is nu weer aangesloten op mijn computer zoals vannacht, maar wederom krijg ik geen optie om te importeren, ook niet als ik het selecteer uit het menu: Archief > Importeer.
    Mijn iTunes heeft de laatste versie, iOS heeft de laatste versie, macOS heeft de laatste versie. Vaag.

Edit: oh, oeps, ik moest mijn telefoon ontgrendelen. Nu had ik 11 foto’s, waarvan ik dacht dat ze al op mijn iMac stonden, maar Foto’s vond van niet.
    Verder lijk ik dus alles te hebben en op deze manier kan ik ook makkelijk foto’s van mijn telefoon afhalen, mocht mijn iPhone vol komen te staan.

Edit2: Ik heb even gespiekt en ik heb die 11 foto’s, waaronder de allerlaatste foto, nu dubbel in Foto’s. Hoe kan dat nu weer?
    Was dit het gedoe waarover je het had?;)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.