29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    arjan901

Hoe publiceer ik mijn eigen site op mijn eigen Mac

hallo,
    ik wil op mijn powerbook g4 een eigen website maken die iedereen kan zien,
    alleen nu weet ik alleen nog niet hoe.
    weet iemand hoe ik dit kan opstarten via mijn eigen laptop

Bijdrager
    MacBeer

Je maakt gewoon je website zoals je dat normaal ook doet. De index.html sleep je dan op het icoontje van de browser en je site zal laden.

Bijdrager
    arjan901

huh :?

waar heb jij het over,
    ik wil een eigen laat maar zeggen ftp server op mijn laptop
    dat ik gewoon mijn schijfruimte als als host kan gebruiken

Bijdrager
    macmickey2

Zeg dat dan..pas dan ff de titel van je post aan in: Hoe publiceer ik mijn eigen site op mijn eigen Mac?. Zo zal je iets meer gerichte reacties krijgen dan die van MacBjörn die trouwens wel precies het antwoord geeft op je vraag….:evil:

Bijdrager
    tijn22

Je hebt zeker nog nooit gekeken in de map Webpagina’s in je thuismap?

Bijdrager
    arjan901

graag gewoon uitleg

Inactief
    Anoniem

Beknopte handleiding voor
    ‘Persoonlijke webserver’

1. Maak de HTML-pagina’s voor uw website en zet ze in de map ‘Webpagina’s’ in uw thuismap.

Vervang de inhoud van deze pagina (index.html) door uw eigen tekst, afbeeldingen en koppelingen om uw eigen beginpagina te maken. Maak andere HTML-pagina’s en raadpleeg daarbij de instructies van het programma dat u gebruikt voor het maken van koppelingen en het toevoegen van afbeeldingen.

2. Zorg ervoor dat u een werkende netwerkverbinding tot uw beschikking hebt. Raadpleeg de netwerkbeheerder als u hulp nodig hebt.

3. Open Systeemvoorkeuren en klik op ‘Delen’. Selecteer ‘Persoonlijke webserver’ en klik op ‘Start’.

4. Noteer het adres van uw website. Dit adres wordt weergegeven onder de lijst met voorzieningen in het paneel ‘Delen’. Neem het adres precies zo over als het hier wordt vermeld.

Geef dit adres aan de gebruikers die zijn aangesloten op uw intranet (en zorg ervoor dat ze de laatste “/” niet vergeten). Ze kunnen vervolgens een verbinding tot stand brengen met uw server en de documenten bekijken die u hebt gepubliceerd door dit adres in te voeren in hun webbrowser.

Bijdrager
    arjan901

kan ik het voor iedereen beschikbaar maken?

Bijdrager
    benj1989

tenzij je php wilt gebruiken?

Bijdrager
    arjan901

wat heeft dat met php te maken

Bijdrager
    rulus

als je in je modem/router een portforward van poort 80 maakt naar je vaste interne IP, dan kan iedereen van buitenaf je site bekijken door je (externe) ip in te tikken.
    en dat heeft niks met php of geen php te maken idd

Bijdrager
    arjan901

weet iemand hoe dat moet met een asus router

Bijdrager
    rulus

kwestie van in de handleiding kijken en letten op termen als NAT of NAPT of portforwarding…

Bijdrager
    macmickey2
    Bijdrager
    arjan901

en wat moet ik dan forwarden

Bijdrager
    macmickey2

Een poort van je router… Port forward is anders gezegd een deel beschikbaar maken voor de buitenwereld. Als je wilt dat mensen je site kunnen zien zullen ze met hun browser toegang moeten hebben tot de bestanden. eeen www adres is niet anders dan een vermomd ip adres. Als je http://www.macosx.nl typt, dan tiep je eigenlijk htpp://ip adres van macosx.nl/. Als jij nu de http poort (80? uit mijn hoofd) open zet dan kunnen mensen door http://jouw ip adres je website bekijken.

In de online handleiding staat per router precies aangegeven hoe het moet en welke poort voor welk programma/dienst geldt. Suc6

Bijdrager
    arjan901

ja maar er staan wel 100 dingen waar ik uit kan kiezen welke moet ik nemen
    -ftp
    -Easy File Sharing Web Server
    of nog een andere

Bijdrager
    rulus
    Bijdrager
    arjan901
    Bijdrager
    rulus

als ik me niet vergis (heb geen mac) moet je Personal Web Server hebben

Bijdrager
    computer space

Ga naar voorkeuren-> delen
    zet persoonlijke webserver aan
    stop je site in de map webpagina’s in je usermap
    koop een domeinnaam bij een provider met een controlepaneel
    stel een forward in met een a-link naar het ip-adres van je computer
    dit adres is te vinden op http://www.whatismyip.com

Eitje.
    Heb je een router, doe dan ook wat met de tips hierboven.

http://www.jouwinternettoko.nl of wat je ook uitkiest zorgt nu dat mensen op je site kunnen.

Bijdrager
    rulus

stel een forward in met een a-link naar het ip-adres van je computer

kan wel enkel als je een vast IP hebt, en die kans is klein…

trouwens een site hosten bij je thuis is sowieso niet echt een goed idee; alleen lokaal of om te testen is die webserver handig.

Bijdrager
    computer space

In nederland heb je alleen bij de kabelaars een wisselend ip. En zelfs dat is nog redelijk constant. ADSL is meestal vast.
    Zelf hosten kan prima. Een imac en een simpele adsl verbinding kan al gauw 50gb trafic/maand aan en dat is meer dan veel hostingpakketten.

Bijdrager
    rulus

jah, nederland :)

hier in belgië altijd wisselende ip’s en limiet van 10gb/maand :sealed:

Bijdrager
    leovst
    ”rulus”

jah, nederland :)

hier in belgië altijd wisselende ip’s en limiet van 10gb/maand :sealed:

waarvan maar 1,5gb upload ofzo

Bijdrager
    iPod Jimmy

Maar als je een laptop hebt is het helemaal niet handig want die computers moeten wel aan blijven staan anders kan je er niet in als ze uit staan of niet verbonden zijn.

Bijdrager
    computer space

een laptop is juist best slim. Gebruik minste stroom. Dus als je er een over hebt… Gewoon daarop doen. HD snelheid is voor hosting ook niet belangrijk.

Bijdrager
    Granny Smith

en met dyndns kun je een dynamisch ip omzetten in een soort statisch ip (lees: ‘domeinnaam’ ):)

Sleutelbeheerder
    Night
29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.