15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Hoe programma te stoppen terwijl het niet draait?

Misschien een beetje vreemde vraag, maar heeft iemand een idee hoe ik een programma kan stoppen dat volgens macOS draait, maar toch niet?

Wat er aan de hand is, is dat Mail vastgelopen leek te zijn, en na „Forceer stop” is het bolletje onder het icoontje verdwenen, maar het programma is schijnbaar nog altijd actief:

Het staat ook in het lijstje van ⌥⌘͏Escape, maar in allebei de gevallen verandert „Forceer stop” niks.

Want Mail blijkt niet actief te zijn:

Of om het anders te proberen:

$ ps -A|grep Mail

67274 ttys000    0:00.00 grep Mail

$

Met andere woorden: volgens iets is Mail wel actief, maar volgens de rest van het systeem niet, en zolang dat iets hierop blijft hangen kan ik Mail niet opnieuw starten, behalve met

$ /Applications/Mail.app/Contents/MacOS/Mail

wat als gevolg heeft dat ik twee Mail-icoontjes in m’n Dock heb.

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 weken, 6 dagen geleden door  Night. Reden: -code- veranderd in -quote- omdat dit niet te lezen is in een openingspost

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je de meest drastische oplossing al geprobeerd? (Je Mac opnieuw opstarten.)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Nee, want dan ben ik zeker een half uur verder voordat ik weer aan de slag kan. Ik heb dit al een keer eerder gehad en de enige oplossing die ik kon vinden* maakte het probleem alleen maar erger. Ik dacht: hopelijk heeft iemand hier een idee dat helpt:)

* Dit is een probleem wat heel erg moeilijk te googelen is — de enige antwoorden die ik kon vinden waren voor hoe je programma’s stopt in het algemeen.

Moderator
    Night

Een half uur voordat je Mac opnieuw is opgestart? Wat voor een Mac heb jij, Jakko???

En wat als je het kill/killall commando gebruikt in Terminal?
    Dus kill -9 Mail (of pid) of killall Mail

Bijdrager
    koen

Combo update al eens gedraaid?

Moderator
    Night

Drastisch. Vaak is even opstarten in Safe mode al voldoende om Mail weer in het gareel te krijgen. Mits het hier om een terugkerend probleem gaat, natuurlijk. Want ik kon uit de openingspost niet afleiden of het hier al dan niet iets eenmaligs betrof.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Night op 1 juli 2018 om 11:57</p>
    Een half uur voordat je Mac opnieuw is opgestart? Wat voor een Mac heb jij, Jakko???

Dat vraag ik me soms ook wel eens af, maar alles stoppen dat ik open heb staan duurt al makkelijk tien minuten tot een kwartier (vooral met dank aan Adobe), dan na het opstarten alles weer openen (automatisch met Resume, bedoel ik, hè?) duurt ook een tijdje. Dit is op een model eind 2012 27͏″ iMac met 16 GB en geen SSD.

En wat als je het kill/killall commando gebruikt in Terminal?
    Dus kill -9 Mail (of pid) of killall Mail

Dat doet niks, want Mail draait niet — zie de uitvoer van ps. Maar omdat er anders tóch naar gevraagd gaat worden:

$ killall Mail

No matching processes belonging to you were found

Het probleem is (volgens mij) dat een deel van de grafische werkomgeving dat bijhoudt welke programma’s actief zijn, denkt dat Mail nog draait terwijl het dat niet doet. Ik had het zoals gezegd een tijdje geleden ook met een ander programma, maar dat was de eerste keer dus ik kan moeilijk zeggen dat er veel verbanden te zien zijn. Het lijkt mis te gaan bij geforceerd stoppen, maar lang niet altijd: iets krijgt denk ik niet door dat het programma ook echt gestopt ís, en blijft daarom aangeven dat het niet reageert, waardoor het niet via het Dock opnieuw te starten is.

Maar wat doe je daaraan, afgezien van het lapmiddel van opnieuw opstarten?

Moderator
    Night

Ik heb ook een 2012 iMac zonder SSD. Tot voor kort in Yosemite maar ook nu met HS ben ik binnen 5 minuten weer online. Zelfs als ik een hoop CS zaken heb openstaan.

Maar inderdaad, je bent niet de enige die na een geforceerde stop apps niet meer fatsoenlijk aan de praat krijgt. Ligt dus niet aan Jakko maar aan macOS, denk ik zomaar.

Als ik dit zo hoor lijkt de tip van @koen ineens niet zo drastisch meer.

Bijdrager
    TheBigZ

Het blijft herkenbaar.

Out of the Tar Pit

Anyone who has ever telephoned a support desk for a software system and been told to “try it again”, or “reload the document”, or “restart the program”, or “reboot your computer” or “re-install the program” or even “re-install the operating system and then the program” has direct experience of the problems that state causes for writing reliable, understandable software.

.

The reason these quotes will sound familiar to many people is that they are often suggested because they are often successful in resolving the problem. The reason that they are often successful in resolving the problem is that many systems have errors in their handling of state. The reason that many of these errors exist is that the presence of state makes programs hard to understand. It makes them complex.

Bijdrager
    koen

Als opstarten zolang duurt is je HD misschien kaduuk aan het gaan?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Nee, dat is al jaren zo, en zolang zou die schijf het echt niet uitgehouden hebben als hij kapot aan het gaan was. Deze computer heeft wel meer punten waarop hij langzaam is, om geen enkele reden die ik kan ontdekken: als hij uit de sluimerstand komt duurt het bijvoorbeeld meestal behoorlijk lang* voordat hij bijvoorbeeld mailtjes op wil halen of een website laden, als ik dat gelijk na het ontwaken wil doen. Af en toe reageert hij ook minutenlang nergens op terwijl ik gewoon een normale handeling in een programma deed, behalve dat het muispijltje blijft bewegen en iTunes door blijft spelen, om dan ineens weer gewoon te werken. En nee, dat ligt er niet aan dat het geheugen vol is of de processor 4×100% belast is, want hij doet dat ook als die allebei keurig in het groen zitten (dat heb ik namelijk al wel eens in de gaten gehouden).

* Ik heb het nooit echt gemeten, maar ik schat een minuut of meer.

Moderator
    Night

Is het niet verstandig om eens een TM backup te maken, dan vanuit Recovery Mode de disk te wissen en HS opnieuw te installeren en dan de TM backup weer terug te zetten. Dit is echt niet normaal (en vrij onwerkbaar, lijkt me)…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Onwerkbaar is het zeker niet — het is niet alsof dit om de haverklap gebeurt, want dan zou ik inderdaad wel een grondige oplossing zoeken. Het is meer af en toe irritant dan dat het echt in de weg zit.

Moderator
    Night

Ik had het eigenlijk meer over het trage opstarten, uit de slaapstand komen, minutenlang niet reageren, etc.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik ook. Opstarten doe ik eens in de paar maanden, wanneer er téveel mis begint te lopen door allerlei kleine bugs die tegenwoordig in macOS zitten:(

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.