25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    lengerke

Hoe precies kan je Migratie-assistent instellen?

Binnenkort ga ik een nieuwe MBP kopen en ga ik voor het eerst overstappen van een Mac naar een Mac. Ik heb de oude 4,5 jaar en ik wil hem een keer helemaal schoon wil maken. Daarnaast wil ik zo min mogelijk onzichtbare ‘zooi’ meenemen naar mijn nieuwe. Voor mij is mijn mail erg belangrijk, kan ik de Mail-app alleen selecteren in de Migratie-assistent?
    Alle tips voor dit traject zijn welkom!

Bijdrager
    KarelWillem

Bijdrager
    Shmoo

Doe jezelf een plezier en zet deze manier van werken meteen uit je hoofd. Dat is beter voor je bloeddruk.

Bijdrager
    lengerke

@KarelWillem: zo te zien dus alleen alle apps of niets, geen selectie mogelijk zo te zien. Dank!
    @Shmoo: Hoe zou jij het doen?

Bijdrager
    GoeieDag

KW, deze afbeelding zegt niet zoveel, als de driehoekjes die meer keuzes aanduiden, niet geopend zijn.

@lengerke, welke “onzichtbare zooi” bedoel je?

Bijdrager
    Shmoo

@lengerke

Handmatig en via clouddiensten die de meeste mensen sowieso al gebruiken en voor heel veel dingen al automatisch aanstaan zonder dat je er eigenlijk serieus over nadenkt.

De Migratie.. app is zo’n typisch 2005 software dingetje waar Apple er heel erg veel van heeft maar die gewoon 3 jaar geleden al in de prullenmand hadden moeten liggen maar toen was Apple te druk met het verkopen van iPhones en het rijkste [1] bedrijf ter wereld zijn.

Vroeger was het heel normaal dat jij met je oude Mac naar de Apple Store ging en dan al je data van je oude machine liet overzetten naar je nieuwe machine. Zeker voor mensen die niet al te technisch waren en installeren van een computer al heel snel een nachtmerrie werd was dat ideaal. Een meneer van de Apple Store had dan een speciaal kabeltje waarmee hij twee Macs met elkaar kon verbinden en dan ging de dataoverdracht relatief razendsnel voor die tijd. Zo’n 30 minuten tot een uurtje later en je was klaar. Tegenwoordig zitten er steeds minder poorten in je computer, je hebt geen internet-poort meer dus alles verloopt draadloos via WiFi wanneer je die kabel niet hebt. Heb je ooit al eens 20 of 30GB van je computer naar een externe HD gekopieerd via USB? Dat is echt een compleet waardeloze manier van werken zeker wanneer je eens in de 5 jaar (soms langer) een nieuwe computer koopt en je dus twee verschillende type computers hebt. E√©n oude met trage verbindingen en √©√©n nieuwe met snellere verbinding en de huidige machines hebben sowieso verbindingen die ongekend zijn en waar je sowieso al weer een nieuw-nieuw kabeltje voor nodig hebt.
    Het screenshot van KW zal zeker een dag of twee duren als je dat draadloos zou moeten overzetten van de ene Mac naar de andere Mac. Resultaat wat er dan heel vaak ziet gebeuren is, na 6 uur laden en transfers zie je onder in beeld: “Nog 2 dagen 4 uur en 32 minuten te gaan” dus druk je uit alle ellende maar op annuleren omdat je die nieuwe computer hebt gekocht om te gebruiken en niet om 2 weken naar een installatie-scherm te kijken.

Goed, en welke data ga je eigenlijk allemaal overzetten?

Contacten, Notities, Agenda’s, Mail, Foto’s, Safari Bookmarks, Wachtwoorden en al dat soort ongein zitten tegenwoordig gewoon al in de iCloud want die wil je ook op iPhone hebben. Zodra je die nieuwe computer aanzet vul je je Apple ID in en KaBOEM, daar zijn al deze gegevens op je nieuwe computer omdat ze in iCloud stonden. Het duurt misschien een minuutje of 15 en Finder zal even nodig hebben om al die gegevens op je nieuwe schijf te indexeren maar je kan dan wel al met je computer werken en andere dingen doen. Bijvoorbeeld. Systeemvoorkeuren openen en elk icoontje aflopen om te kijken of je instellingen goed staan en/of er mogelijk nieuwe features bij zijn gekomen die je oude computer niet had omdat het een oud beestje was. Persoonlijk vind ik dat juist het leukste van een nieuwe computer. Systeemvoorkeuren openen en alle instellingen nalopen en controleren. Dit kost je misschien 20 minuten ? maar het zijn geen 20 minuten wachten, je bent gewoon bezig met iets en in de tussentijd download alle iCloud rommel. <– downloaden via WiFi gaat sneller dan uploaden/verzenden.

Wat dan nog overblijft zijn je bestanden + programma’s. Ik heb mijn bestanden in Dropbox zitten dus ik kan Dropbox installeren op mijn nieuwe computer, wachtwoord invullen en weer KaBOEM, daar komen al mijn bestanden weer binnendruppelen zonder dat ik echt inspanning hoef te leveren. Vergeet niet dat dit met iCloud Drive precies hetzelfde werkt je hoeft het alleen maar te activeren en het komt vanzelf binnenrollen. Zou het makkelijker kunnen dan dat?

Daarna open ik de Mac App Store > aankopen > en loop ik het rijtje af, Alle apps die ik weer op mijn computer wil hebben is gewoon √©√©n click op de Download button. Tik, tik, tik, tik en er staan binnen no-time 12 of 15 apps op mijn computer ge√Įnstalleerd. Het enige waar ik dan rekening mee moet houden zijn de instellingen binnen deze apps. Worden deze instellingen gesynced via Dropbox, iCloud of mogelijk de server van het bedrijf zelf of moet ik dat zelf (handmatig) regelen. Dat zijn dingen die je vooraf kunt uitzoeken wanneer je nieuwe computer onderweg is met de post.
    Als ik bijv. 1Password installeer uit de Mac App Store hoef ik deze app alleen maar te openen en dan zegt hij, “Ik zie een kluis genaamd Pietje in iCloud wil je die misschien gebruiken?” Sure! KaBoem weer al mijn data super eenvoudig op mijn nieuwe computer zonder dat ik zelf echt inspanning heb moeten leveren.

Er zijn natuurlijk ook altijd wel een aantal apps die je buiten de Mac App Store hebt gekocht en die moet je dan even opzoeken in Safari en de app downloaden.
    Dat kan op twee manieren, je maakt in Safari een mapje in je bookmarks aan genaamd apps. Daar zet je dan de website (downloadpagina) in van deze apps en het is ook een kwestie van even een rijtje afwerken en op downloaden drukken.
    In mijn geval heb ik de serienummers in 1Password zitten dus ik kan ook vanuit 1Password in de categorie serienummers meteen al die apps downloaden.

Ik bedoel maar je kun het zo moeilijk en makkelijk maken als je zelf wilt. Je moet alleen even voor jezelf kijken welke apps je gebruikt en hoe de instellingen binnen deze apps worden opgeslagen. Tegenwoordig is dat vaak al in de cloud omdat men meer computers en devices heeft waar ze dezelfde workfiwo op hebben.

We vergeten vaak hoeveel dingen wij standaard al online (cloud) regelen en wat het gebruikersgemak van dit soort diensten is. Het zijn geen externe online HD’s waar je bestandjes op kunt zetten maar ze regelen ook heel erg veel werk voor ons qua integraties.

Bijdrager
    KarelWillem

Wat een ongelooflijk lang lulverhaal.

Heb je dat standaard ergens staan, zodat je het in één keer hier kunt plakken? .8-)

KW, deze afbeelding zegt niet zoveel, als de driehoekjes die meer keuzes aanduiden, niet geopend zijn.

Het ging vooral over de apps.

Laat nou net die geen uitklappertje hebben. Hoe duidelijk wil je het hebben? .:-D

Bijdrager
    BMeij

@Schmoo, Als ik zo alle tijd optel ben je toch nog even bezig.

Zelf net via migratie assistent van Air naar nieuwe MB pro overgestapt. Ja, het kost tijd en ja je bibliotheek zit weer vol met alle bestandjes van programma’s die je al dan niet meer gebruikt. Aan de andere kant, op zoek naar serienummers van programma’s die je lang geleden ge√Įnstalleerd hebt is ook niet alles.

Bijdrager
    McPim

Fijn Shmoo, en ik vind het geen lulverhaal (wél lang:lol: ) maar de vraag van lengerke, die ik ook heb: hoe doe je dat met je email!? Met IMAP staat alles op de server van je provider dus account invullen, floep, alles weer terug. Maar als je nou 132 lokale mappen hebt en 6 accounts, hoe kan dat makkelijk, en kan dat (alleen je email) met de migratie assistent? Ik weet dat ik daar vorige keer (met de hand want ik wilde dat ding niet gebruiken) wel even mee zoet was..

Bijdrager
    KarelWillem

Gebruiker > (Verborgen) Bibliotheek* > Mail

Die map kopi√ęren en op dezelfde plek weer terug zetten.
    En hop; daar zijn al je postbussen en andere ellende weer.

* Finder > Alt Ga > Bibliotheek

Bijdrager
    McPim

Volgens mij was dat nou net het probleem destijds (maar dat zeg ik even uit m’n hoofd): folder inderdaad compleet teruggezet maar dan staan je accounts zelf nog niet in je mail programma (de instellingen van Apple Mail staan weer ergens anders). En toen werd het dus een zootje…

Bijdrager
    KarelWillem

Ik weet niet hoeveel accounts je hebt.

Maar dat is een kwestie van gebruikersnaam, wachtwoord, en je bent weer on track.

Bijdrager
    Shmoo

@Schmoo, Als ik zo alle tijd optel ben je toch nog even bezig.

Klopt, ik zal ook niet zeggen dat het 5 minuten en klaar is kees is maar dat vind ik niet erg.

Ik vind het juist leuk wanneer je een nieuwe computer hebt om deze even helemaal door te pluizen en dingen te testen. Het verschil is wel dat je 3 uur aan een computer kunt werken en dingen kunt doen terwijl iets op de achtergrond geladen wordt of dat je 3 uur naar een installatieprogramma zit te kijken en alleen de geile MacBook kunt aaien en zien hoe mooi dit nieuwe design is. Ik zie dat veel meer als een klein kind die een nieuwe fiets krijgt. Probeer dat mannetje maar eens binnen te krijgen voor het avondeten, alles aan die nieuwe fiets is mooi en beter dus je krijgt hem er echt niet vanaf..

Aan de andere kant, op zoek naar serienummers van programma‚Äôs die je lang geleden ge√Įnstalleerd hebt is ook niet alles.

Daarom sla ik ze ook op in 1Password. Dan kan ik ze met een click koppieren en plakken, er zit zelfs een download linkje in de app waar ik maar op hoef te drukken en dan download het bestand.

Ik heb er maar 9 en 3 daarvan gebruik ik nu niet eens meer. Ik ben niet iemand met 250 apps op z’n computer maar ik zie wel het voordeel van de MAS en niet al dat gedoe met serienummers.

Bijdrager
    McPim

Maar dat is een kwestie van gebruikersnaam, wachtwoord, en je bent weer on track.

Klinkt logisch, weet ook niet meer precies waarom het toen fout ging. Ik ga het met mijn ‘Late 2017 MacBook Pro’ weer proberen tegen die tijd. Dan nog, de vraag blijft staan of dat met de migratie assistent kan, je lokale Mail mappen en instellingen meenemen.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat kan.

Migratie-assistent kopieert letterlijk de situatie van de ene Mac over naar de andere Mac.

En wees gerust; dat duurt geen twee dagen. .:-D

Bijdrager
    GoeieDag

Nee KW, het handmatig, dus zonder MA, terugzetten van de volledige Mail data is niet meer zo makkelijk als het ooit was. Ik ben er een tijdje mee bezig geweest, en het lukt zeker niet zomaar, sterker: het lukt mij helemaal niet meer op de oude manier van het overslepen uit de ~/Bibliotheek.

Vwb die driehoekjes: ik ging ervan uit dat in de thuismap ook nog eens Mail als bestand genoemd werd, maar dat zal wel een vergissing zijn.

In ieder geval is het migreren van de oude naar de nieuwe Mac mbv MA voor veel gebruikers nog steeds een prima methode, en hoeft er helemaal niet zo negatief over geplatst te worden (in de tijd dat @Shmoo z’n stukkie schrijft, heb je al een halve Mac overgezet…).

Bijdrager
    McPim

Thanks GoeieDag, ik heb nog geen Alzheimer gelukkig. Ik dacht dat ik destijds ook geprobeerd heb om alleen de mail met de migratie assistent te doen, maar dat dat niet kon.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb een paar weken terug een aantal zaken van de Mac van mijn zus handmatig overgezet, waaronder Mail.
    Dit in verband met een weigerachtige Migratie-assistent.

Maar in alle andere gevallen, adviseer ik toch gewoon MA.

…in de tijd dat @Shmoo z’n stukkie schrijft, heb je al een halve Mac overgezet…

Dat bedoel ik ja.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Eens met Shmoo: alles via je cloud-services: iCloud, Dropbox, Google account.
    Mail is vrijwel altijd IMAP, dus geen omkijken aan, want dat staat op de server.
    Is je mail nog POP, dan wordt het hoog tijd om te switchen naar IMAP.
    Software via de App Store en via je eigen software licenties,
    bijvoorbeeld Adobe Creative Suite: tegenwoordig cloud based.
    Settings kom je wel uit, kan je soms ook exporteren, zie Shmoo’s Enorme Epistel.

Bijdrager
    GoeieDag

Best wel. Maar niet iedereen is een fervente cloud-gebruiker, en dan is MA erg oké.

Bijdrager
    lengerke

Mensen,
    Grote dank voor jullie reacties allemaal en zeker Shmoo. De grote lijn gaat wel duidelijker voor mij worden. Ik heb imap, ik heb heel veel in de cloud en daar ga ik mee aan de gang.

Heeft iemand nog ervaring met het overzetten van Parallels met W10??

Bijdrager
    Shmoo

Best wel. Maar niet iedereen is een vervente cloud-gebruiker, en dan is MA erg oké.

Klopt. Dat wilt alleen niet zeggen dat je dit soort mensen niet kunt wijzen op de voordelen van dit soort diensten. Misschien vinden ze deze manier van werken wel interessant klinken en hebben ze daar zelf op deze manier nog nooit over nagedacht en willen ze het wel eens gaan proberen. Vinden ze het niets of hebben ze er geen prettig gevoel bij dat alles in de cloud zit dan kiezen ze voor iets anders. Het is allemaal vrij simpel en je hebt zelf de keuze.

Moderator
    Night

Parallels: Daarvan staat alles in de Virtual Machine file (.pvm)

Bijdrager
    domipro

MA vanaf een clone (op externe schijf) van vorige MBPro lukt heel aardig, eenvoudig én snel !8-)

Bijdrager
    lengerke

Mensen, bedankt allemaal voor jullie meedenken. Inmiddels heb ik mijn nieuwe Mac lopend. Omdat ik alles eigenlijk via iCloud doe, kwam alles schitterend weer ‘naar beneden’!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.