7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Wiltwittig

Hoe per ongeluk opgeslagen staalbibliotheek Illustrator CS5 verwijderen

Al jaren gebruik ik met plezier Adobe Illustrator CS5 voor persoonlijk gebruik. Ben geen grote gebruiker, en ontdek nog elke keer weer nieuwe mogelijkheden.

Nu heb ik onlangs tijdens het experimenteren met Kleurstalen per ongeluk een aantal door gebruiker gedefinieerde staalbibliotheken aangemaakt die ik graag weer wil verwijderen.

Deze bibliotheek zou volgens de info die ik erover op internet heb kunnen vinden opgeslagen moeten zijn in de map Voorkeuren > stalen van Illustrator, maar daar kan ik ze niet terug vinden.

Ook het zoeken in Finder op bestandsnaam heeft geen “hit” opgeleverd.

Illustrator al afgesloten en opnieuw opgestart, computer afgesloten en opnieuw opgestart, alles zonder resultaat. De bestanden zijn nergens terug te vinden, maar nog wel in Illustrator actief/te selecteren.

Het irriteert me enorm dat ik dit niet voor elkaar krijg. Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik deze ongewenste staalbibliotheken kan verwijderen.

Bijdrager
    Blieper

CS5 dat is wel ver terug, maar zit er in je Stalenpallet geen extra optie om bij je Stalen te komen en daar iets van Stalen door gebruiken aangemaakt o.i.d.

Bijdrager
    Wiltwittig

Ik weet het, maar voor mijn gebruik voldoet het nog prima. Ik werk er te weinig mee om een licentie te hebben.

Alle mogelijkheden rond het stalenpallet uitgeprobeerd, denk ik, maar ik zal er mss een over het hoofd hebben gezien. Meestal ligt het meer voor de hand dan je denkt, maar in dit geval….

Normaal gesproken worden de stalenbibliotheken opgeslagen in de map stalen van Illustrator.

Alle mijn gedownloade bibliotheken kan ik ook daarnaar verplaatsen, waarna ze zichtbaar worden in de stalenbibliotheek en ik ze kan gebruiken in Illustrator.

Vanuit deze map kan ik ze ook weer verwijderen als ik dat zou willen.

De  “door gebruiker gedefinieerde bibliotheek” (door mij dus…😢) kan ik daarin niet terugvinden, maar die moeten toch ook ergens zijn opgeslagen.

Bijdrager
    Blieper

Klik op Ga in het Findermenu, houd de Alt (option) toets ingedrukt, kies Bibliotheek

Ga dan naar de map Application Support -> Adobe-> Adobe Illustrator -> nl_NL -> Stalen

en daar zal je eigen gedefinieerde bibliotheek staan, daar verwijderen

Als je hem verwijderd zal Illustrator weer openen zonder deze bibliotheek ;-P

Bijdrager
    Wiltwittig

Gelukt!!!! Ik ben zo blij. Dank je wel. Nu kan ik weer rustig slapen.

Maar nog even voor mijn begrip. Wat is deze map voor map en waarom staat ie ergens anders dan de andere map stalen waarin alle staalbibliotheken staan.

En waarom komen deze bestanden niet boven als ik hun naam in de searchbalk intyp.

Ik begrijp graag hoe en waarom het zo werkt, dan kan ik het beter onthouden voor een volgende keer en leer ik elke keer weer meer.

Maar voor nu, al zo ontzettend bedankt voor de moeite die je hebt gedaan om mij verder te helpen.

Bijdrager
    Blieper

Zoals je al zag is het een verborgen bestand in je Bibliotheek, vandaar dat je de alt toets ingedrukt dient te houden (is een van de manieren hoor). Vandaar dat hij niet wordt getoond in de zoekfunctie.

Deze map is van de ‘users’ en de andere zijn de standaard van Adobe Illustrator, vandaar:-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Wiltwittig op 2 mei 2019 om 13:44</p>
    Maar nog even voor mijn begrip. Wat is deze map voor map en waarom staat ie ergens anders dan de andere map stalen waarin alle staalbibliotheken staan.

Kort maar nauwkeurig antwoord: Het is een programma van Adobe — Joost mag weten waarom het vanalles doet zoals het ’t doet.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.