22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Big_Mac

Hoe OS X Mavericks verwijderen?

Dag allemaal,

Enthousiast als ik was installeerde ik OS X Mavericks, én nieuw én gratis! Waarom zou je het niet doen?!

Helaas was ik uit het oog verloren dat mijn MacBook al vier jaar oud is, en OS X 10.6.8 het laatst geïnstalleerde besturingssysteem was. Ondertussen werk ik al 24 uur met Mavericks maar het heeft mijn computer énorm vertraagd. Tot grote ergernis. Ik ben ook zo dom geweest van op voorhand te backuppen.

Mijn vraag: Hoe kan ik de installatie van OS X Mavericks ongedaan maken zodat ik terug normaal kan werken met mijn laptop?! Ik heb nog cd met 10.6.3 op. In mensentaal graag:)

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Pasav

Je gegevens backuppen, en dan opstarten met de CD en je HD wissen en dan SL er opzetten. En alles handmatig terug zetten.

Bijdrager
    guus

of gewoon de kloon [ die je uiteraard hebt gemaakt] van je oude OS weer terugzetten

Inactief
    Anoniem

Mijn Macbook Pro mid 2009 is ook vier jaar oud en draait als een zonnetje met Mavericks. Ik denk dat er iets anders aan de hand is.

Bijdrager
    Haike

Hoeveel geheugen zit er in je macbook? Ik weet niet hoeveel GB geheugen Mavericks vraagt, maar ik vermoed dat dat wel eens een probleem zou kunnen zijn. En schijfhulpprogramma laten draaien na een upgrade kon ook wonderen doen.

Bijdrager
    Big_Mac

Alvast bedankt allemaal voor jullie antwoord.

Gegevens van m’n computer:
    processor 2.4 GHz Intel Core 2 Duo
    Geheugen 2 GB 1067 MHz DDR3
    harde schijf 250 GB (30 vrij)

Guus, wat is “de kloon van m’n oude OS”:) ?

Pasav, verlies ik dan ook niet al mijn programma’s? iWork, MS Office, Photoshop …

Bijdrager
    Haike

Als je gaat wissen wel ja, dan ben je alles kwijt, dus eerst een back-up maken voor je dat doet zodat je daarna alles kan terug zetten.

Maar aan je gegevens te zien heb je niet genoeg geheugen 2 Gb zal Mavericks wel al gebruiken dan blijft er voor de rest niks over dus gaat je machine swappen. Prik er meer geheugen in en je mac zal weer soepel op Mavericks lopen..

Bijdrager
    MacTS
    Big_Mac op 24 oktober 2013

harde schijf 250 GB (30 vrij)

En om te swappen heb je ook al niet veel vrije ruimte.
    Op m’n iMac early 2009 (wel met 8 GB intern) draait Mavericks als het welbekende zonnetje. Veel beter dan alle 4 voorgaande OS-en die erop hebben gestaan (Leopard, SL, Lion en ML)

Bijdrager
    Imade

Het is inderdaad aan te raden om meer geheugen in je Mac te proppen.
    Als dat niet lukt of je wilt dat niet, dan installeer je 10.6 opnieuw via de onderstaande stappen;

1. Maak Back-up van al je belangrijke bestanden
    2. Start via de CD op voor net na het ‘Bong’ geluid de command (alt) toets ingedrukt te houden
    3. Selecteer schijfhulp programma en formatteer/wis je harde schijf

Hierna kan je 10.6 installeren en kan je daarmee verder werken.

LET OP: JE VERWIJDERD HIERMEE ALLE INFORMATIE/PROGRAMMA’S/SOFTWARE/DOCUMENTEN E.D. PERMANENT!!!!

Bijdrager
    mausklaus2002

Oef 2 gigabyte is inderdaad niet veel, ik draai hem hier met een macbook pro 15 inch uit 2007. (met 4 gb geheugen)

Bijdrager
    Imade
    mausklaus2002 op 24 oktober 2013

Oef 2 gigabyte is inderdaad niet veel, ik draai hem hier met een macbook pro 15 inch uit 2007. (met 4 gb geheugen)

Mijn Macbook (begin 2011) werd standaard geleverd met 2GB geheugen… besloot direct te upgraden naar 4GB geheugen en SSD (120GB toen, nu 250GB SSD) en merk idd het verschil.
    Ook nadat ik Trim enabler geactiveerd heb.
    Moet ook zeggen dat Mavericks mijn macbook veel sneller gemaakt heeft dan hij eerder was.

Bijdrager
    Big_Mac

Dus stel dat ik mijn intern geheugen uitbreid naar 4 GB dan zou alles veel vlotter moeten werken? Dat is misschien interessanter dan gans m’n computer leeghalen, want veel programma’s ben ik dan kwijt.

Waar kan ik dat kopen? Online, of in winkel (België)?

Bijdrager
    TRML

Hoezo kwijt, je hebt toch zeker nog wel de originele CD/DVD’s om je programma’s weer te kunnen installeren ?;!
    Wat doe je dan als je harddisk het begeeft ? Maakt het leven wel spannend…

Bijdrager
    Big_Mac

Veel programma’s (o.a. Office) heb ik van legale versies die je op 3-4 computers kon installeren. Originele cd ligt dus bij familie/vrienden. Maar als ik extra geheugen steek is mijn probleem opgelost, niet?

Bijdrager
    McJohn

Ikzelf heb Mavericks gisteren installed op mijn iMac (early 2008) met 4 GB geheugen deze werkt behoorlijk. Heb me toch een upgrade kit aangeschaft om er 6 GB geheugen in te proppen omdat ik merkte dat ik weinig overschot had met mijn 4GB.

Bijdrager
    Big_Mac

En waar koop je extra geheugen? Online? Of in winkel (België)? Mij gelijk.

Inactief
    Anoniem

Op mijn 3.06 GHz Intel Core i3 iMac (Mid 2010) met 4GB voelt Mavericks trager aan dan ML.

Bijdrager
    Haike
    Big_Mac op 24 oktober 2013

En waar koop je extra geheugen? Online? Of in winkel (België)? Mij gelijk.

Hier staat een hele hoop over geheugen en waar te krijgen..

Bijdrager
    csteelooper

Op mijn iMac Late 2007 met 2GB loopt Mavericks zelfs net wat snéller dan ML. En zelfs díe was al snel. Zeker als ik Snow Leopard meeneem in de vergelijking, om nog maar te zwijgen van Leopard. Lion (10.7) heb ik bewust overgeslagen, omdat die met mijn configuratie veel te veel problemen gaf met FireWire. Het enige probleem(pje) dat ik heb is dat mijn scanner (CanoScan 4400F) niet wordt herkend door Preview en Image Capture. Daardoor zijn de sneltoetsen op de scanner niet meer te configureren en dus niet te gebruiken. Maar omdat de scannersoftware zelf wel werkt, kom ik daar wel overheen. Dit scannertje heb ik al sinds vroeg 2007 (of laat 2006), dus ik verwacht niet dat Canon er nog een update voor pusht. Maar ik ga er echt geen nieuwe voor kopen…

Bijdrager
    Big_Mac

Bedankt Halke! Ik bekijk het even.

Bijdrager
    vanadium

Ik wil ook terug naar 10.6.8 maar wanneer ik de Mac Mini laat booten van de install DVD Snow Leopard krijg ik constant een kernell panic. Ook booten om in recovery mode te komen hielp niet, wanneer ik daarin ben en via schijfhulpprogramma de disk wil formateren om een clean install te doen geeft de mac mini aan dat de schijf niet kan worden ontkoppeld.

Heeft iemand een idee hoe de HDD te formateren zodat ik een clean install kan doen?

Bijdrager
    Haike

Tenzij je allerlei trucks en listen weet, kan je niet zomaar terug naar 10.6.8 daar heeft apple wel voor gezorgd.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.