5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Nextweb

Hoe os installaties van de laatste tien jaar beschikbaar houden.

De laatste tien jaar heb ik vijf a zes mac’s gekocht. Ik heb ze allemaal nog staan en een aantal gebruik. Eigenlijk wil ik op een aantal “opnieuw beginnen” maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst de gegevens nog nodig heb. Om aan beide voorwaarden te voldoen dacht ik een 4 of 5 Terrabyte externe harde schijf te kopen en die onder te verdelen in partities voor alle oude mac’s.

Ik maak vervolgens (bootable !)  backups met bijvoorbeeld carbon copy cloner  en kan ze altijd nog opstarten, of hebben jullie een beter idee ?

Bijdrager
    TheBigZ

Ik zou in ieder geval de installers downloaden en op USB sticks zetten. Dat kan nog zolang je ergens High Sierra (of eerder) hebt draaien.

Bijdrager
    Le Big Mac

Prima, idee, maar vergeet niet om ook een backup van je backup te maken. En die liefst op een andere fysiek locatie te bewaren.

Bijdrager
    Nextweb

Dank jullie voor je berichten, het gaat mij deels om de oorspronkelijke OS, maar grotendeels ook om de data welke ik gaandeweg nooit goed naar nieuwe mac’s heb overgezet.

Bijdrager
    mowat

Ik heb een 4T HD waarop 16 partities ( meer kan niet). Daar zijn er momenteel reeds 14 van bezet door een bootable superduperimage van de systemen (dus inclusief alle bestanden , instellingen , programma’s) op mijn computers. De computers zelf hebben ook natuurlijk nog de systemen op hun eigen interne HD staan . Van de laatste 3 systemen heb ik ook nog de time-machinekopie. Ik heb ook nog de  installatieschijven tot zo ver die gebruikt werden. Wel goed opletten dat je in de naam van de partitie verwijst naar de computer waar de image bijhoort. Het is natuurlijk altijd prettig ( en soms nodig om ze te kunnen openen)  om nog eens oude programma’s (power PC bv.) te draaien en ik heb er ook al diverse mensen mee kunnen helpen die een progje op hun computer kwijt geraakt waren. Succes ermee.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.