10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Rutger-cg

Hoe organiseren jullie je foto's in aperture?

Dag allen,

Sinds een aantal maanden maak ik gebruik van aperture. Fantastisch programma, heerlijk om mee te werken.

Maar, ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat nou de meest efficiĆ«nte en overzichtelijkste manier is voor het organiseren van alle foto’s.
    Hiermee doel ik dus op het juist gebruik maken van projects, folder, albums, smart albums, het toepassen van tags en het hernoemen van de foto’s.

Ik ben erg benieuwd naar welke structuur jullie hanteren!

Bijdrager
    Nicci1964

Ik heb mijn foto’s georganiseerd door de mapnaam te voorzien van “Jaar – Gebeurtenis” zoals “2013 – Vakantie Ardeche” en vervolgens de foto’s te hernoemen volgens “Jaar – Gebeurtenis – Nr” dus “2013 – Vakantie Ardeche – 001”.

Geblokkeerd
    Bento

Mappen per jaar met daarin projects als volgt naamgegeven: yyyymmdd Gebeurtenisnaam. Yyyy gebeurtenis voldoet natuurlijk niet.

Inactief
    Anoniem

Kun je een iPhoto library importeren in Aperture met behoud van de mappen, gebeurtenissen, etc?

Bijdrager
    Rutger-cg

Dat lijkt aardig op hoe ik het zelf ook heb geordend. Wellicht is dit toch de meest logische manier.
    Of heeft iemand misschien een hele andere indeling die beter werkt?

koen op 17 april 2014

Kun je een iPhoto library importeren in Aperture met behoud van de mappen, gebeurtenissen, etc?

Ja dat kan! Je kunt je iPhoto bibliotheek gewoon openen in aperture met behoud van je hele mappenstructuur.

Bijdrager
    friesappeltje

Voor mij werkt het het makkelijkst om de verschillende soorten foto’s bij elkaar in projecten te zetten. Dus alle opdrachten bij elkaar, alle vakantiefoto’s bij elkaar etc.
    In mijn project ‘opdrachten’ zitten foto’s van al mijn opdrachten.
    Wat ik heel belangrijk vind is het toekennen van juiste trefwoorden. Met behulp van die trefwoorden kunnen doormiddel van smart albums selecties maken.
    Binnen, bijvoorbeeld het project ‘opdrachten’ heb ik dan verschillende smart albums waarin de juiste foto’s komen. Mits die de juiste trefwoorden hebben.

Naast de verschillende manieren van opslaan binnen Aperture kun je ook nadenken of je de foto’s binnen of buiten Aperture opslaat. Eventueel kun je dit later nog aanpassen.

Bijdrager
    Rutger-cg
    friesappeltje op 17 april 2014

Voor mij werkt het het makkelijkst om de verschillende soorten foto’s bij elkaar in projecten te zetten. Dus alle opdrachten bij elkaar, alle vakantiefoto’s bij elkaar etc.
    Wat ik heel belangrijk vind is het toekennen van juiste trefwoorden. Met behulp van die trefwoorden kunnen doormiddel van smart albums selecties maken.
    Binnen, bijvoorbeeld het project ‘opdrachten’ heb ik dan verschillende smart albums waarin de juiste foto’s komen. Mits die de juiste trefwoorden hebben.

Naast de verschillende manieren van opslaan binnen Aperture kun je ook nadenken of je de foto’s binnen of buiten Aperture opslaat. Eventueel kun je dit later nog aanpassen.

Interessant, dit klinkt ook als een goede oplossing. Een hele andere workflow welke ongetwijfeld goed werkt. Wel kan ik me voorstellen dat het erg belangrijk is dat je die tags zeer consequent toepast anders wordt het volgens mij een zooitje.

Sla jij/jullie de foto’s binnen aperture op?

Bijdrager
    Ir.Bob
    friesappeltje op 17 april 2014

Ik gebruik een soortgelijke oplossing, maar ik gebruik mappen om alles bij elkaar te zetten. Zo heb ik een map opdrachten, en een map vakantiefoto’s. Voor elke opdracht heb ik dan een een project gemaakt. Foto’s die ik maak in opdracht voor ‘Pietje’ hebben niks te maken met foto’s die ik maak in opdracht voor ‘Klaasje’ en hoeven dus niet bij elkaar in hetzelfde project. Als ik dan smartalbums maak binnen een project ‘Klaasje’ heeft dat dan ook alleen betrekking op ‘Klaasje’ en niet op ‘Pietje’.

Binnen de vakantie map is het zelfs nog iets verder opgesplitst, daaronder zitten nog mappen voor zomer en winter etc. en dan een project voor elke vakantie.

Projecten geef ik trouwens zelden in de naam een jaartal mee. Tijd en datum haal ik uit de EXIF data.

En om antwoord te geven op je laatste vraag, in mijn geval sla ik al mijn foto’s op binnen Aperture (‘managed’). Ik heb zelden toegang nodig tot de originele RAW-file en al het beheer doe ik vanuit Aperture. Bij opslaan buiten Aperture (‘referenced’) is het makkelijk het overzicht kwijt te raken waar welke foto staat. En misschien nog een beetje een persoonlijk argument, maar het levert ook een opgeruimd beeld op in de Finder. Mocht het ooit zover komen dat mijn bibliotheek niet meer op m’n interne schijf past, dan kan ik altijd overstappen naar een referenced workflow.

Bijdrager
    Rutger-cg

Wat een leuke en duidelijke uitleg Ir.Bob. Interessant om te lezen wat voor structuur je hanteert. Moet zeggen dat deze manier van werken me wel aanspreekt. Dit gecombineerd met duidelijke tags en zoveel mogelijk metadata zorgt in mijn ogen voor een zeer opgeruimde bibliotheek.

Het gebruik maken van een bibliotheek waarbij alle bronbestanden gezamenlijk worden opgeslagen ben ik inmiddels ook wel gewent. Mede dankzij het intensieve gebruik van final cut x. Moest er eerst wel erg aan wennen, het voelt toch alsof je minder controle hebt. Gelukkig vertrouw ik de software inmiddels wel en wil ik niet anders meer.

Tot zover bedankt voor ieders reactie, ik ben een stuk wijzer.

Bijdrager
    Brandgoose

Alleen jammer dan als je mappen maakgt met daarin projecten je in de map geen data kwijt kunt zoals wat voor projecten het zijn.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.