18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

Hoe optellen en aftrekken in Excel?!

Wie helpt me: op het oog een simpele functie: optellen en aftrekken van bedragen in kolommen van Excel. Maar ik heb er helemaal geen verstand van. Heb gezocht naar boek Excel for Dummies, maar is er niet in het Nederlands. En de Microsoft helpsite hielp ook niks.

Ik krijg zo iemand op bezoek, die wat eenvoudige boekhoudtechnieken wil laten zien, maar hij werkt op Excel op Windows en kan op mijn MacBook (Office 2011) niet vinden wat hij zoekt.

Weet iemand eenvoudigweg hoe ik kan instellen dat ik een aantal kolommen met bedragen verticaal kan optellen en dan horizontaal de totalen daarvan. We konden het nergens vinden!

Bijdrager
    madcat

in een veld kan je typen “= 100 – 10 + 5” of “=A1+B1-C1”

=sum(A1:A9) zal een rij optellen bij elkaar (deze kan je dan zetten in A10)

Bijdrager
    Chorro

Door =SOM(cel1+cel2) in een cel in te voeren. Kan ook =SOM(eerstecel:laatstecel) zijn, hierbij reken je alles bij elkaar op wat er tussen die cellen zit.

Bijdrager
    SunKeeper

Werkt dat dan anders als Numbers?

Ik dacht dat Excel ook een kwestie was van = invoeren in de resultaatcel en dan de cellen die je moet optellen aanklikken. Misschien dan al te lang niet meer gebruikt als dat niet zo is.

Bijdrager
    KarelWillem

Het maakt weinig uit of je nu Excel op een Mac of PC hebt.

De basis wordt hier keurig uitgelegd:
    http://www.excel-hulp.nl/handleiding.php

Bijdrager
    Wyodor

@MacAanZee

Ik zou m’n lesgeld terughalen.

journalist/communicatie, PR & imagebuilding, trendwatching

Moeilijke woorden in het Engels gebruiken, maar geen handleiding kunnen lezen.

Bijdrager
    mowat

@MacaanZee

Microsoft heeft een volledige Nederlandstalige handleiding voor het gebruik van “excel for Mac” op zijn site staan.
    Daar vind je een antwoord op je vraag :
    http://www.microsoft.com/belux/nl/mac/excel/getting-started-with-excel

Bijdrager
    makasa

Ik zou een cursus gaan volgen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    SunKeeper op 23 april 2014

Werkt dat dan anders als Numbers?

Nee.

SunKeeper op 23 april 2014

Ik dacht dat Excel ook een kwestie was van = invoeren in de resultaatcel en dan de cellen die je moet optellen aanklikken.

Je móét helemaal niks aanklikken — je kúnt het zo doen, maar je kunt ook de coördinaten van de cel (A1, A2, F16, enz.) intikken, het resultaat zal hetzelfde zijn.

Wel een verschil is dat je in Numbers een hele kolom op kunt geven (bijvoorbeeld alleen „D” of de naam bovenaan de kolom) waardoor de waarde gebruikt wordt die in die kolom op dezelfde rij staat als de cel waarin de formule voorkomt. M’n kennis van Excel is gebrekkig, maar ik geloof dat dat daarin niet kan.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik vind het heel aardig; al die hulp. Maar echt, jongens? Als je die vraag in google type, heb je meteen 100 sites die hetzelfde voorschotelen. De vraag is dus of er überhaupt moeite is gedaan om eerst zelf het antwoord te vinden.:?

Bijdrager
    jf

Ik vraag me ook af hoe goed er gezocht is en hoe goed de hulp van Mac aan zee is in Excel. Deze functies zijn namelijk vrijwel hetzelfde in Excel voor Windows als in Excel voor Mac. De formules zijn precies hetzelfde (dus op die manier had het in ieder geval moeten lukken) en anders had die hulp toch op zijn minst de knop met het Sigma tekentje moeten kunnen vinden…

Geblokkeerd
    Anoniem

Wat is een “sigma” tekentje:twisted:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Heb gezocht naar boek Excel for Dummies, maar is er niet in het Nederlands.

Logisch, je had ook moeten zoeken naar Excel voor dummies:evil:

En inderdaad: Een dergelijke berekening werkt niet alleen in verschillende spreadsheets op deze wijze, maar doet dit volgens mij ook al jaren op die manier.

Bijdrager
    KarelWillem
    Shyos op 23 april 2014

Wat is een “sigma” tekentje:twisted:

Bijdrager
    jf
    hendrik op 23 april 2014

Heb gezocht naar boek Excel for Dummies, maar is er niet in het Nederlands.

Logisch, je had ook moeten zoeken naar Excel voor dummies:evil:

Tsja, dat is dus een bowk voor de Windows-versie. Hoewel Excel voor Mac 2011 nagenoeg gelijk is, zijn er ook zaken die fundamenteel anders werken. Toch kom je met dat boek waarschijnlijk wel een heel eind, en zeker voor deze vraag. Want dat is inderdaad in feite hetzelfde.

@Shyos: jou neem ik het niet kwalijk, maar als degene die Mac aan zee geholpen heeft dat tekentje al niet kon vinden, twijfel ik erg aan zijn Excel-skills…

Bijdrager
    Adwin van Gerven

Beste MacAanZee,

Misschien is een online cursus Excel Basis een goede manier om de basisbeginselen van Excel onder de knie te krijgen. Je leert door middel van filmpjes en oefeningen. Aan het maak je een toets om te checken of je de stof daadwerkelijk onder de knie hebt. Uiteraard is een Excel gevorderden of expert cursus ook mogelijk.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik mag hopen dat na anderhalf jaar die basis er nu toch wel in zit.

Oh, wacht. Ik miste even het feit dat het een professioneel spam-berichtje is.;)

Bijdrager
    Adwin van Gerven

Haha ja inderdaad.
    In dat geval de online cursus Excel Gevorderd;-)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.