7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Matth

hoe opmerkingen/correcties op pdf plaatsen?

als ik bouwtekeningen of id. moet nakijken en corrigeren doe ik dat meestal met een rode stift op een print. Nadeel is dat ik dan eerst moet printen (soms A0 formaat of groter) en de correctie dan ook moet kopieren voor het archief. Weet iemand of ik dat ook digitaal kan doen? Wat ik in Acrobat of Voorvertoning aan opmerkingen kan plaatsen is te summier. Photoshop weer te ingewikkeld. Wie o wie…..

Bijdrager
    Dr. Maddox

De nieuwste versie van Acrobat Reader X heeft dit soort beperkte functies. Acrobat Pro heeft onder opties > opmerkingen en markeringen erg veel mogelijkheden.

Misschien dat je een tweedehands op de kop kan tikken?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt in Voorvertoning de PDF als afbeelding bewaren en er dan aantekeningen op maken in hetzelfde programma. Of dit voldoende is weet ik natuurlijk niet, en ik moet zeggen dat ik het zelf ook niet de beste oplossing vind, maar hij is wel eenvoudig en goedkoop:)

Bijdrager
    iep

Wat vindt je er te summier aan en welke OS X versie heb je?

In Preview in Lion/Mountain Lion kun je aardig wat dingen doen zoals cirkels of vierkantjes trekken, een los tekstvak ernaast zetten met je opmerking (dat kun je overigens ook als tekstballon doen), je kunt er een notitie bij plakken (dat is wat overzichtelijker omdat je een icoontje ziet waarop je moet klikken voor de tekst) en zelfs pijltjes tekenen. Officieel noem je zoiets annoteren.

Eerdere OS X versies konden dit ook al (het is begonnen sinds Leopard) maar hebben wat minder mogelijkheden op dit vlak.

Bijdrager
    Matth

Acrobat Pro heeft na wat speurwerk inderdaad meer mogelijkheden. Bedankt voor de tip

Ik werk nog met OS 10.5.8. Heeft te maken met een verouderde versie van Vectorworks (12.5) die niet goed draait op nieuwere OS versies

Wat ik het liefst zou willen is een programma waarmee ik net als op papier met een (tablet) pen op de pdf tekening kan “krabbelen”

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

In Preview in Lion/Mountain Lion kun je aardig wat dingen doen zoals cirkels of vierkantjes trekken, een los tekstvak ernaast zetten met je opmerking (dat kun je overigens ook als tekstballon doen), je kunt er een notitie bij plakken (dat is wat overzichtelijker omdat je een icoontje ziet waarop je moet klikken voor de tekst) en zelfs pijltjes tekenen.

Verrek, dat werkt inderdaad ook in PDF’s … Ik had het eerst even geprobeerd voordat ik m’n vorige bericht hier plaatste, maar op de één of andere manier kreeg ik het alleen voor elkaar om tekst te markeren, niet om tekstvakken en zo te plaatsen. Daarom raadde ik aan om het document als afbeelding te bewaren en dan te annoteren.

Bijdrager
    iep
    Matth op 29 augustus 2012

Wat ik het liefst zou willen is een programma waarmee ik net als op papier met een (tablet) pen op de pdf tekening kan “krabbelen”

Dan kom je inderdaad vrij snel bij de applicaties uit waar je voor moet betalen. Adobe’s pdf apps kent iedereen maar je kunt ook applicaties als PDFpen/PDFpen Pro gebruiken. In LibreOffice (die is wel gratis) kun je ook iets met pdf’s doen maar of dat ook echt is wat je wilt betwijfel ik. Ik heb geen idee of die apps ook allemaal nog in Leopard draaien. Preview is daar in ieder geval niet zo geweldig, dat is echt nog iets te simpel wat annoteren van pdf’s betreft.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.