30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:

Bijdrager
    MacBook Pro

Hoe office draaien op Mac middels VM Ware fusion

Beste lezer,

Ik heb me inmiddels aardig proberen in te lezen in het onderwerp, maar zou graag aanvullend advies krijgen.
    Ik ben overgestapt van laptop met Windows 7 en office 2007, naar de nieuwste MacBook Pro.

Voor mijn werk heb ik nog regelmatig bestaande bestanden nodig in Word, Excell en Acces, die ik ook moet kunnen bewerken.
    Ik heb geen licenties, of cd-roms meer van de windows of office programma’s op mijn oude laptop.

Mijn onderzoek dusver is dat als ik de office bestanden wil blijven bewerken op de mac,
    ik het beste kan kiezen voor VM Ware fusion, zodat je de mac niet opnieuw hoeft te starten als je wil wisselen.

Mijn vraag is nu: Klopt het dat ik VMWare fusion, Windows 10 en een office 10 pakket moet aanschaffen om uiteindelijk te krijgen wat ik voor ogen heb? Flinke aanschaf weer, vandaar dat ik het eerst zou willen controleren of ik het nu goed begrijp.

Alvast heel erg bedankt voor alle opmerkingen en adviezen. Betere oplossingen voor bovenstaande zijn ook welkom.

Bijdrager
    GoeieDag

MS Office voor Mac aanschaffen?

Bijdrager
    piebas

Jouw verhaal klopt (bijna)
    Je zult inderdaad VMWare fusion, Windows 10 en een office 2016 moeten kopen.

Je kunt ook overwegen Office 365 Home aan te schaffen, dit kost 99 per jaar, je kunt dan office installeren onder Windows 10 in VMware en direct op je Mac.

Een extra “voordeel” is dat je altijd de nieuwste versie van het office-pakket kan gebruiken.

Bijdrager
    KarelWillem

…Je zult inderdaad VMWare fusion, Windows 10 en een office 2016 moeten kopen…

Nee, natuurlijk.

Je kunt gewoon Office 2016 voor Thuisgebruik aanschaffen (€ 149,-).

https://www.microsoftstore.com/store/mseea/nl_NL/pdp/Office-2016-voor-Thuisgebruik-en-Studenten/productID.324450500?ICID=All_Office_ModO_HS16

Bijdrager
    GoeieDag

Nou, die MBP verkopen dan maar weer en een Windows laptop aanschaffen. Want dit slaat nergens op.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik ben laatst overgestapt van Pages en Numbers naar Word en Excel. Deze software van Microsoft werk echt lekker. Ik heb een 365 abbotje van de werkgever, maar je kan ook de versie met eenmalige betaling kopen. Moet je wel de Mac versie kopen en niet de windows versie die KW linkt. https://www.microsoftstore.com/store/mseea/nl_NL/pdp/Office-2016-voor-Thuisgebruik-en-Studenten-voor-Mac/productID.324450700

(of torrent het gewoon)

Bijdrager
    McPim

Schiet mij ook maar lek.. Wat is er mis met Office for Mac?!

Bijdrager
    Shmoo

Omdat hij een Mac heeft gekocht om er volgens Windows op te draaien..:roll:

Bijdrager
    Zwollywood

@Usain bij office 365 zijn er geen aparte versies voor Mac en Windows toch?

Bijdrager
    GoeieDag

Zal wel om Access (niet: Acces) gaan…

Geblokkeerd
    Anoniem

@Zwollywood klopt

Geblokkeerd
    Anoniem

Zal wel om Access (niet: Acces) gaan…

Ja als dat het geval is zou ik de Access files alleen op kantoor openen. Je gaat toch niet een virtual machine met office draaien om werk op een privé machine te doen.

Bijdrager
    McPim

Office 365 heeft geen Access trouwens..

Bijdrager
    SunKeeper

Het staat nergens, maar misschien is de vorige notebook wel defect geraakt en wil men nu eindelijk eens fatsoenlijke hardware hebben.

Al ben ik het er wel mee eens wat genoemd werd, maak een duidelijke keuze. Als je Windows wilt blijven werken, gooi dan OS X eraf en installeer native Windows. Dan heb je ook een stuk meer power in je software.

Geblokkeerd
    SusanUSA

Bij Office365 zijn er wel degelijk verschillende versies voor Mac en Windows. Uiteraard niet de web-based versie maar de software voor lokaal gebruik (die veel uitgebreider is dan de web-based software) wel. Voor Windows een .exe bestand en voor de Mac een .dmg bestand denk ik zo.

Access zit niet in de MAc versie van O365 trouwens.

Bijdrager
    piebas

Dan moet je voor de Business-versie kiezen dan heb je onder Windows wel Access…

Bijdrager
    MacBook Pro

Bedankt voor de vlotte reactie, tips, meningen en opmerkingen.

Kleine toelichting nav sommigen opmerkingen:

– Ik ben zelfstandige, heb bewust gekozen voor mac voor andere werkzaamheden en privé gebruik.
    – Heb dus ook geen voorkeur voor windows, in tegendeel. Alleen heb ik excell en access bestanden die ik af en toe nog steeds moet gebruiken.
    – Oude laptop is dood.
    – Op alle versies office voor mac staat geen access.

Ik dacht mijn ‘probleem’ op te kunnen lossen met in topic vermelde oplossing. Ik begrijp van Piebas dat dit idd zou lukken.

Knagende vraag blijft: kan het niet makkelijker. Misschien middels office voor mac samen met vmware, zodat access toch toegankelijk wordt?

Bijdrager
    piebas

Met Office 365 Business heb je e mogelijkheid om office te installeren binnen fusion voor Access en offcice op de mac voor de overige zaken.
    Wel moet je dan nog een Windows 10 licentie kopen om in VMware te gebruiken.

Bijdrager
    SunKeeper

Dat worden toch dure Access bestanden dan.

VMWare Fusion Pro 8.5: € 160,76
    Windows 10: € 279,-
    Microsoft Office Business Pro Plus: € 140,36 per maand

Dus eenmalig € 439,76 en na een maand elke maand € 140,36.

Dat is in totaal € 1684,32 per jaar voor Office.

Edit: typo hersteld.

Bijdrager
    piebas

@sunkeeper waar haal je de € 140,36. vandaan?
    hier kost het € 12,60 p/mnd ex btw

Bijdrager
    SunKeeper

Je link doet het niet. Er moest toch Access in zitten?

Zie: https://www.senetic.nl/office365/paketten-en-prijzen/

Bijdrager
    McPim

Je link doet het niet. Er moest toch Access in zitten?/

Forumdingetje met https links, even zelf een dubbele punt ertussen zetten. In Office 365 ProPlus zit Access, voor €12,90 p/m volgens de link van @piebas (wist ik ook niet). Je hebt de switch jaarprijs/maandprijs gemist in je eigen link @sunkeeper.

Bijdrager
    SunKeeper

Lekker vage site is dat dan. Nou ja, dan valt de prijs nog mee, maar in totaal alsnog een dure grap.

Bijdrager
    Ree

En als je nou VMWare koopt, een Windows 7 disc leent/hebt (als je mazzel hebt) en de key van je oude laptop (dat tijdperk zit er een sticker op de onderkant van je apparaat) en je eigen office versie installeert.

Zoals ik het lees heb je het alleen voor legacy nodig, dus hoe vaak zal het voorkomen??

Bijdrager
    SunKeeper

Ik ben bang dat je die niet geactiveerd krijgt, want dat is een OEM licentie. Die is dus gekoppeld aan de hardware van het merk notebook.

Alleen retail licenties kun je op alle hardware activeren.

Bijdrager
    Dorkiban

Ja, dat lukt wel. Formeel zijn ze gekoppeld en mag je die versie niet op andere hardware gebruiken, maar technisch is er geen beletsel.

Bijdrager
    Fishke

Bied OpenOffice geen oplossing voor dit sporadisch MS Acces gebruik? In ieder geval een gratis stukje software…

Bijdrager
    iep

Het biedt Base maar de compatibiliteit met MS Access is een beetje een vraagteken. Veel is afhankelijk van de gebruikte versie. Nou is Access op dit moment toch al aardig in vergetelheid geraakt en is zelfs Microsoft SQL Server Express aan het pushen voor dit soort toepassingen dus je kunt je ook afvragen of het niet beter is om je Access database te migreren naar iets waar meer toekomst in zit.

Verder is de aanname van @macbook Pro inderdaad juist: wil je Access gebruiken dan zit je aan de Windows versie van Office vast en daarmee dus ook aan Windows en iets als VMware Fusion. De prijzen van SunKeeper zou ik links laten liggen. Op de officiële website van Office 365 staat keurig netjes een duidelijk overzicht van de Office365 abonnementen incl. features en prijs (per maand). Ze bieden de mogelijkheid voor een proefabonnement. Wel is het aan te raden om dit soort zaken niet direct via Microsoft te doen maar via een derde partij omdat zij daar ook vaak nog telefonische support bij leveren en het allemaal voor jou al instellen en afleveren. Doe je het bij Microsoft direct dan moet je alles zelf doen (en dat is lang niet zo eenvoudig). Er is ook nog een standalone versie van Office waar je eenmalig voor betaald en dus geen Office365 abonnement heeft/vereist. Voor gebruik van Publisher en Access heb je de Professional versie nodig welke eenmalig 539 euro kost. Ter vergelijking, het goedkoopste Office 365 Business abonnement kost je voor maar 1 jaar 105,60 euro (8,80 euro/mnd * 12 mnd) en geeft je ook Access; de standalone versie wordt dan pas na 5 jaar gebruik aantrekkelijker.

Wat VMware betreft is de gewone Fusion voldoende, de Pro versie biedt geen enkele meerwaarde voor wie geen systeembeheerder of ontwikkelaar is. Daarmee bespaar je heel veel want de gewone versie is de helft van wat de Pro op dit moment kost (en dat is al een actie waarbij ze 40 euro korting geven!) en die besparing kan nog verder oplopen als je voor het gratis Virtualbox gaat ipv VMware Fusion. Mocht dat niet lekker werken dan kun je altijd nog over naar VMware Fusion (waarbij je overigens met een beetje timing ook weer een 30% korting kunt scoren).

Wat de OEM licenties betreft: voorkom gezeik en neem gewoon de juiste licentie. Sinds Windows 10 bestaan OEM licenties ook niet meer en heeft men het eerder over een system builder/PUL licentie. Die kun je gebruiken als OEM licentie en ook als licentie voor virtuele machines (feitelijk zijn dit nu de losse full licence geworden want vanaf Windows 10 verkoopt Microsoft alleen nog maar upgrade licenties). Als bedrijf zijnde heb je meer mogelijkheden om dat soort zaken boekhoud- en belastingtechnisch mooi weg te zetten dan als consument dus maak daar ook gebruik van, het levert je vrij vaak meer op dan gestuntel met OEM licenties.

Bijdrager
    Bugsy

Klein detail: Office 365 op een mac zetten kan makkelijk zonder derde die aflevert en installeert. Gaat online en echt een kind kan de was doen

Bijdrager
    Bugsy

Klein detail: Office 365 op een mac zetten kan makkelijk zonder derde die aflevert en installeert. Gaat online en echt een kind kan de was doen

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.