30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:

Bijdrager
    danielpunt

hoe mySQL wachtwoord achterhalen?

Ik heb met WebServerXKit PHP en mySQL op mijn PowerBook geinstalleered. En nou wil ik een wachtwoord zetten waar mee ik verbinding kan maken met mySQL.

Maar als ik ‘Set the Root Password’ in vul krijg ik de melding dat het ingegeven wachtwoord niet klopt. Heb al verschillende opties geprobeerd, inclusief het veld leeg laten.

Kan iemand mij helpen?

Bijdrager
    MacMasore

Ik heb ook daar problemen mee

Bijdrager
    iJoost

Zou leeg moeten zijn als ik dit goed begrijp.

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/default-privileges.html

Bijdrager
    danielpunt

Dat staat ook bij WebServerXkit.

Is er geen manier om em te resetten of te achter halen?

Bijdrager
    iJoost

Ik hoop het niet. Want dan zou de beveiliging tamelijk “brak” zijn. Toch?

Bijdrager
    danielpunt

Hm nee, dat dacht ik ook.

Kan ik ook niet op een manier mySQL helemaal herinstalleren? Heb WebserverXkit al verwijderd en weer geinstalleerd maar mocht niet baten.

Bijdrager
    iJoost

Sorry, ik weet het niet. Je bent toch niet in de war met het wachtwoord wat je ook nog moet opgeven om een sudo commando uit te voeren? Want dat is het wachtwoord van je Beheer-account.

Bijdrager
    iPHP

Je moet als beheerder uiteraard het wachtwoord kunnen resetten. Daar zijn echter wat omwegen voor nodig.

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/resetting-permissions.html

Succes,

Hans

Bijdrager
    danielpunt

Als ik die link zo lees moet ik dus inloggen als root, wat dus wat anders is dan de beheerders account als ik het goed begrijp?

Bijdrager
    iJoost

Absoluut. En zoals gebruikelijk de waarschuwing: als je inlogt als root (ook via sudo dus) wees dan uiterst voorzichtig want ALLE vangnetten zijn dan weg. Als je per ongeluk het commando geeft om alle bestanden van je harde schijf te wissen dan zijn ze daarna ook rap verdwenen. En dan bedoel ik alle bestanden. Goed wakker zijn en weten wat je doet dus!

Bijdrager
    TypeWriter

MySQL heeft een root-user die niets te maken heeft met de unix root-user van MacOSX, behalve de naam dan.

Ik loop zelf ook regelmatig tegen dit soort problemen aan, maar het is toch meestal een kwestie van:
    – toch ergens hoofdletters/kleine letters door elkaar halen
    – de privileges (grants) goed zetten in MySQL, dus ook de combinatie van user, schema en client ip adres(-sen).

Hans Erik.

Bijdrager
    iJoost

Ik dacht dat het ging over deze tekst (gequote van de bewuste link)

Log on to your system as either the Unix root user or as the same user that the mysqld server runs as.

en dat is wel degelijk, ehm… de “Unix root user”.;-)

Bijdrager
    danielpunt

Aha oke.

Ik heb nu het .pid bestand gevonden in hdd>libary>mysql>var
    maar hoe moet nu mijn command in de terminal er uitzien?

dit staat op de MySQL reference site:
    kill `cat /mysql-data-directory/host_name.pid`

dus in plaats van mysql-directory/host_name.pid komt wat?

Bijdrager
    iJoost

Nou

kill ‘cat /libary/mysql/var/host_name.pid’

dan blijkbaar.;-)

Maar let je wel op de spelling? En Unix is case sensitive…

Je kunt natuurlijk altijd ook eerst even proberen of

cat /libary/mysql/var/host_name.pid

het gewenste id oplevert.

Bijdrager
    danielpunt

hm, cat /libary/mysql/host_naam.pid bestaat niet.
    Als ik cat /libary/ doet bestaat dat ook niet :roll:

Bijdrager
    iJoost

Wat denk je van

cat /Library

?

Bijdrager
    danielpunt

Had ik ook al geprobeerd, maar het lukt niet:?

Bijdrager
    iJoost

Wat lukt niet?

Als je cat /Library tikt? Dan zegt ie dat het een diectory is, ja. Die kun je niet cat-en natuurlijk. Maar hij bestaat wel. Daar ging het je toch om?

En al je een cat geeft op dat bestand met die pid erin (maar dan dus wel de correcte naam met alle hoofd en kleine letters van dien) dan laat ie zien wat daarin zit.

Bijdrager
    danielpunt

En dat gebeurd niet bij mij.

Wat ik invoer:
    cat Libary/MySQL/var/hippies-powerbook.local.pid of:
    cat /Libary/MySQL/var/hippies-powerbook.local.pid

en geeft beide het zelfde:
    No such file or directory.

Bijdrager
    iJoost

Dan zullen die bestanden ook daadwerkelijk niet bestaan. Zo eenvoudig is het (gelukkig). In de eerste variant gebruik je overigens een relatief pad en in de tweede een absoluut pad…

Maar eerlijk gezegd denk ik dat het grootste probleem is hoe je Library spelt. Denk je ook niet?;-)

Bijdrager
    jeroenimo

muffin…

Even een truukje van de mensen die vaken met de Terminal.app werken .

Probeer je Mac het voor je aan te laten vullen

[code:1:08e31acd41]cat Libr[/code:1:08e31acd41] druk nu op de tab toets et voila ! je mac vult het automagisch aan

Nu zien je [code:1:08e31acd41]cat Library/[/code:1:08e31acd41] staan en ga je naar de volgende directory

[code:1:08e31acd41]cat Library/My[/code:1:08e31acd41]tik de My en druk weer op tab, nu zul je zien dat hij vanzelf aanvult of hij laat de mogelijkheden zien die er zijn , als ie je laat kiezen moet je nog een stukje verder zelf typen .

Geloof me als ik alle paden van alle directories op mijn linux server uit mijn hoofd had moeten weten dan was ik nog aan het studeren geweest..

Het fijne van “tab completion” is dat je ook de Libary en Library fouten gewoon niet meer kan maken ……

Succes met het hele verhaal ..

Bijdrager
    danielpunt
    ”iJoost”

Maar eerlijk gezegd denk ik dat het grootste probleem is hoe je Library spelt. Denk je ook niet?;-)

:oops:

Bedankt voor de tip Jeroenimo.

Nu heb ik wel het goede pad ingevuld:
    kill cat /Library/MySQL/var/hippies-powerbook.local.pid

Maar nog steeds:
    -bash: kill: cat: no such pid
    -bash: kill: /Library/MySQL/var/hippies-powerbook.local.pid: no such pid

Volgens mij ben ik erg slecht in de Terminal, misschien moet ik me er eens in gaan verdiepen.:)

Bijdrager
    iJoost

Tja… Nou zou ik ook denken dat je kill een proces-id moet geven en niet cat en een padnaam. Dus dan vind ik die reactie van kill op zich ook weer niet zo heel vreemd.;-)

Als je alleen cat /Library/MySQL/var/hippies-powerbook.local.pid intikt, krijg je dan wel het gewenste pid? Met andere woorden bestaat het bestand nu en zit de verwachte inhoud (de pid) er ook in?En daarna gewoon een kill geven met dus dat getal als parameter? Gaat dat beter?

(Misschien is een kleine cursus Unix shell commando’s wel op z’n plaats ja, want ik krijg sterk de indruk dat je nauwelijks begrijpt wat je aan het doen bent. En je kunt de boel gemakkelijk verder in de soep helpen dan je lief is…)

Bijdrager
    danielpunt

Ik denk dat ik dat dan maar ga doen.

Kan ik niet gewoon alles verwijderen, er staat geen belangrijke informatie in de databases. En heb het wel nodig. Is het veilig om die map gewoon te verwijderen?

Bijdrager
    danielpunt

Subtiele schop, kan ik gewoon alles verwijderen? Ik ga het nu nodig hebben:)

Bijdrager
    jeroenimo
    ”danielpunt”

Subtiele schop, kan ik gewoon alles verwijderen? Ik ga het nu nodig hebben:)

Dan ga ik er vanuit dat je nu genoeg kennis hebt opgebouwd om dat zelf te beslissen;-)

Bijdrager
    iJoost

Van mij MAGje alles verwijderen en opnieuw beginnen. Ik begrijp niet zo goed waarom je dat vraagt. Als je bedoelt of jij dat KUNT, dan is het antwoord toch echt: dat weet je zelf waarschijnlijk het beste. Mocht je bedoelen HOE je dat moet doen, dan verwijs ik graag even naar TFM. Lees ‘m! Dat lijkt me een uitstekend idee.;-)

Bijdrager
    wout3r

Ik heb het! Gewoon MAMP installeren:P

Bijdrager
    danielpunt

Ik vroeg het om dat ik zeker wou weten of het goed zou gaan. Maar ik ga het nu gewoon verwijderen met mijn vingers gekruist.

Daarna ga ik MAMP installeren.:)

Bijdrager
    bass

Even een toevoeging moest je het passwoord vergeten zijn, dit kan je terug aan maken
    met het volgende in Terminal:

Mysql paswoord vergeten:
    /usr/bin/mysqld_safe –skip-grant-tables &
    Mysql –h localhost
    Use mysql
    Update user set password = password(“’………….;’) where user – ‘root’ and host-‘localhost’;
    Quit
    Server herstarten

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.