27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    sedikit

Hoe miniaturen Voorvertoning rechts?

Mountain Lion, tevergeefs gezocht:
    Als ik Voorvertoning open, staat de kolom met miniaturen links van de grote afbeelding, Hoe kan ik die miniaturen-kolom rechts zetten van de grotere afbeelding? Nergens is die optie te vinden.
    Alvast mijn dank!

Sleutelbeheerder
    Night

Niet, vrees ik voor je. Geen enkele optie (ook niet in de app prefs) verwijst naar iets wat op die mogelijkheid duidt.

Bijdrager
    sedikit

Dank! Hoewel het geen “ramp” is, vind ik het toch een beetje merkwaardig. Tot voor kort stond die miniaturen-kolom rechts.

Sleutelbeheerder
    Night

Het kan met de versie te maken hebben… Apple heeft er nogal eens een handje van functies ineens te verwijderen.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik kan me de tijd niet heugen (if ever) dat die kolom rechts stond.

Bijdrager
    sedikit

@KarelWillem, misschien is mijn geheugen beter?:idea:
    En verder, dan maar wachten op een nieuwere versie.

Sleutelbeheerder
    Night
    Bijdrager
    Shmoo
    KarelWillem op 31 januari 2016

Ik kan me de tijd niet heugen (if ever) dat die kolom rechts stond.

Volgens mij kon je vroeger kiezen via de menubalk aan welke kant je de ‘sdiebar’ wilde hebben..

Mensen in Azië lezen volgens mij vooral van rechts naar links, dus is het ook gebruikelijk dat de sidebar en als dat soort geneuzel aan de rechterkant zit.

Het zou mij niets verbazen dat wanneer je de taal op Chinees zou instellen dat de thumbnails dan rechts staan.

Bijdrager
    sedikit
    Night op 31 januari 2016

Inderdaad:
    https://discussions.apple.com/thread/3217434?tstart=0

In de url allemaal argumenten die ik volledig deel. Komt erop neer, waarom in vredesnaam moest het weer veranderd worden.
    Misschien een (assistent) developer die ook zijn puntje wilde maken?
    Hoewel een angsthaas op Terminal-gebied: weet iemand het Terminal-commando om dit te veranderen?

Bijdrager
    Unlock32

Tot voor kort stond die miniaturen-kolom rechts….is dat aangehaalde forum topic niet uit 2011?

Bijdrager
    sedikit

Maakt dat wat uit? Is dat niet het jaar van de (Mountain )Lion lancering? Ik had tot enkele maanden geleden Snow Leopard. Zeer mee tevreden. Noodgedwongen moeten upgraden. Maar is de ellende van “verbeteringen” niet daarna begonnen?

Bijdrager
    GoeieDag

Is ‘links’ niet een soort standaard (geworden)? Want volgens mij zetten alle PDF readers die miniaturen al sinds tijden aan de linkerkant. Adobe, de moeder van de PDF iig wel.

Ik vond het eigenlijk altijd al een rare plek, die rechterkant; een index/overzicht/samenvatting hoort links te zitten. Maar idd, je raakt er aan gewend en dan is de omschakeling naar links toch even (nadruk op ‘even) lastig.

Sedikit: ik raad je aan om er geen trucs op te te passen, want ook in OS X 10.11 staat het links, en ik vermoed dat het een blijvertje is. En dan kun je er maar beter aan wennen dan dat je bij elke update weer aan het tweaken moet.

Bijdrager
    sedikit

Ik blijf het jammer vinden. Als ik “vroeger” in Voorvertoning een map met afbeeldingen opende om een afbeelding eruit te halen, hoefde ik alleen maar de bewuste afbeelding naar rechts (vanuit de miniaturen-kolom), op het open bureaublad te slepen. Ik vond dat logisch en consequent t.o.v. het Finder-venster. Want het Finder-venster, ongeacht wat erin staat, staat altijd links op het scherm. En alles opent zich daar van links naar rechts! Dan heb je rechts in het venster ruimte. Nu moet ik in het geval van het slepen uit de miniaturen-kolom van Voorvertoning, eerst het (Voorvertoning) venster, plus de onderliggende vensters naar rechts slepen. Om daarna de afveelding links op het bureaublad zetten. De omgekeerde wereld. En dat is behoorlijk onlogisch.

Bijdrager
    SunKeeper

Als je Option ingedrukt houdt terwijl je dat Finder-venster naar rechts sleept, opent het voortaan ook op die plaats.

Wanneer het niet lukt, een paar keer opnieuw doen. Zou moeten werken.

Bijdrager
    mowat

Volledig eens met Sedekit.
    Ik vind het ook een draak. De muis staat bij de meesten als je begint te werken aan de rechterkant van het toetsenbord en je cursor bevindt zich ook meestal rechts op het bureaublad dus dicht bij de miniaturen rechts. Nu moet je helemaal naar links gaan en alles van of naar de andere kant slepen. Gelukkig is Apple toch zo slim geweest om voor het dock de keuze vrij te laten. Stel je voor dat men dat ook zo onhandig links zou plaatsen.Rechts is stukken handiger. ( sorry , voor linkshandigen ligt dat waarschijnlijk anders)

Bijdrager
    GoeieDag
    sedikit op 31 januari 2016

Want het Finder-venster, ongeacht wat erin staat, staat altijd links op het scherm..

Bij mij staat het Finder venster weer onderaan het scherm; lang en kort (niet hoog). En zo zal iedereen wel een andere vorm en plek hebben. Dus dat argument zal individueel gelden, maar je kunt daar geen OS op ontwerpen.

Ander workflow: gebruik je wel eens Exposé met interactieve hoeken? Erg handig. Bestand oppakken (bv document uit miniaturen-kolom), dan beweeg ik ‘m in de rechterbovenhoek (in te stellen) en pats, daar is mijn bureaublad om ‘m op te droppen.

Mowat, mijn Dock staat links. Ben zelf rechtshandig. Maar ik zie je punt niet. De standaard opstelling onderop vind ik weer niks, vanwege de schermruimte in de hoogte; links of rechts is er wel altijd vrije ruimte.

Bijdrager
    sedikit

Ik heb er vrede mee: ik sleep nu de gewenste afbeelding, uit de miniaturen-kolom, over de grote (dezelfde) afbeelding heen, naar rechts, op het bureaublad. Het zij zo, maar ik blijf het onlogisch vinden.

Bijdrager
    KarelWillem

Het is maar een idee hoor; maar je weet dat er links ook bureaubad is?

n.b.: In heel veel apps werk ik gecentreerd; met de browser, Voorvertoning, etc.
    Zo heb je dus altijd links én rechts ruimte op je bureaublad voor slepen.

Bijdrager
    sedikit

Ja KarelWillem dat weet ik! Sterker nog: je kunt de afbeelding ook naar boven en naar onder slepen. Maar ik heb boven uitgelegd dat

-de Finder-venster(s) e.a. meestal onder het Voorvertoning-venster zitten. Of moet ik die eerst opruimen?!
    -bij de meeste gebruikers de Finder-vensters e.d.links op het bureaublad staan
    -komt nog bij dat alles bij de meeste gebruikers rde bestanden op het bureaublad rechts geordend staan
    -het derhalve nogal vreemd is om iets links neer te zetten (slepen), wat daarna rechts opdoemt
    -en behoorlijk inconsequent is in het systeem, waarbij alles rechts geopend wordt
    -dat ik helemaal niet het nut inzie van deze verandering t.o.v. hoe het was (maar dat heb ik wel vaker bij Apple)

Bijdrager
    KarelWillem

– Opruimen?? Ooit van Spaces gehoord?
    – Links, rechts, midden is een keus die je zelf kunt maken.
    – Bij mij staan de files op het bureaublad links (als er al wat staat).
    – Als ik links sleep, komt het ook links te staan.
    – De wijziging naar links is vrij eenvoudig te verklaren (‘industriestandaard’, zie afbeelding)

Bijdrager
    sedikit

KarelWillem. Ieder heug z’n meug :) Ik heb niet het idee dat ik mijn bureaublad abnormaal heb ingedeeld. Grappig dat je er steeds maar vanuit gaat, dat ik voor de hand liggende dingen niet weet (“weet je?”, “ooit gehoord?”. Ja KarelWillem, ik weet het één en ’t ander!. Maar waarom zou ik (extra) Spaces moeten gebruiken, als dat vroeger niet nodig was.
    Zoals ik al zei, het is geen “ramp”, maar wel merkwaardig, het zij zo. Akkoord? :)

Bijdrager
    Buzz

Ik snap nog niet wat er inconsequent of merkwaardig aan is. In alle programma’s in OS X is de sidebar tegenwoordig uitsluitend links te vinden. De sidebar bevat altijd een lijst van items, locaties, groepen, etc. Als je daar een selectie maakt, dan opent die rechts daarvan. Dat geldt zo voor mappen in de sidebar van de Finder, groepen en contacten in Contacts, kalenders in Calendar, emails in Mail, en zo dus ook met PDF thumbnails, inhoudsopgaven, of groepen bestanden in Preview/voorvertoning.

Tussen Snow Leopard en El Capitan zijn er bovendien een aantal verbeteringen in de Finder aangebracht die het selecteren en verplaatsen van (foto)bestanden veel handiger maken. Dan heb je daar wellicht voorvertoning helemaal niet meer voor nodig. Je kan bijvoorbeeld icon previews heel erg groot maken, al dan niet in combinatie met een lijst in column view of coverflow, Quick Look werkt supersnel. Je kan je bestanden op van alles en nog wat sorteren en groeperen. Tijdens het kopieren krijg je een indicatie van de voortgang in het icoon. Als je wil kan je gebruik maken van tabs, en bestanden slepen naar een andere tab. In Snow Leopard kon dat allemaal niet (of nog bij lange na niet zo goed). Met voorvertoning kan dat allemaal nog steeds niet. Ik kan me de precieze geschiedenis van de veranderingen niet herinneren, maar het zou goed kunnen dat de Finder in Mountain Lion wat dit betreft nog niet zo optimaal is.

Bijdrager
    sedikit

@Buzz, ik heb geen El Capitan, maar ik werk, zoals ik al meldde, met Mountain Lion. Ik wil niet lullig doen, maar ik heb mijn vraag gesteld, geen afdoend antwoord gekregen, mijn punt gemaakt, en mijn kous afgemaakt.

Bijdrager
    Buzz

Nou, ik wil ook niet lullig doen, maar mij lijkt het dat je moeilijk kan ontkennen dat je meer dan afdoende antwoord gekregen hebt in alle bijdragen in dit draadje. Het is jouw keuze om daar iets mee te doen of niet, maar er zijn mogelijk ook anderen die dit draadje meelezen, die geïnteresseerd kunnen zijn in de antwoorden en achtergronden. Vandaar dus mijn aanvullende bijdrage.

Bijdrager
    sedikit

Mijn laatste bijdrage (wat een simpele vraag niet op kan leveren…): Ik bedoel met geen afdoende antwoord: geen oplossing op mijn vraag. Die bestaat niet, en daar, ik herhaal me maar weer, heb ik vrede mee. En dat ik me niet verdiep in de gegeven mogelijkheden? Dan lees je slecht Buzz. Ik ken ze, en vergelijk ze zelfs. Als jij vindt dat ik beklag wil blijven doen overdrijf je. Ik uit mijn ongemak met deze nieuwe versie van Voorvertoning. Mag dat? Ik ben overigens niet de enige, zie deze topic en zie de link van Night hierboven.

Bijdrager
    Buzz

Als het zo zit, prima. Dat klinkt al een heel stuk minder lullig.

Bijdrager
    GoeieDag

LOL. Sedikit, als jij maar één onderwerp kan aandragen waarover ik niet een berg ‘zeur’ artikelen op internet over kan vinden, ben jij een Grote Baas!
    Oftewel: het noemen van ‘niet de enige’ is vrij inhoudsloos, in deze tijden met het www. Is niet als kritiek bedoeld hoor.:)

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.