13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    flierefluiter

Hoe mijn vader op afstand helpen met OSX uitdagingen?

Mijn vader (80) heeft een Mac mini 2012 (Yosemite) en loopt in het gebruik wel eens tegen ‘uitdagingen’ aan. Meestal komt het er op neer dat hij een knop niet kan vinden of iets gedaan heeft, maar hij weet niet wat. Meestal belt hij mij dan en via de telefoon probeer ik hem te helpen. Dit leidt vaak tot gesprekken als ‘wat staat er naast het appeltje…’.

Wat is volgens jullie de meest handige manier dat ik op afstand via mijn MBP of iMac toegang krijg tot zijn Mac mini om te laten zien hoe het probleem opgelost kan worden?

Ik zoek een methode waarbij vooral mijn vader bijna niets hoeft te doen op het moment zelf, behalve misschien op ‘accepteer’ klikken ofzo.

Thanx alvast.

Bijdrager
    Brozz

Hallo,

Je zou hiervoor gewoon teamviewer kunnen gebruiken.
    Hiervoor hoeft je vader alleen teamviewer op te starten en de 4 cijfers door te geven
    de hoofd code is namelijk maar een eenmalige actie.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Als je een TeamViewer account aanmaakt kan je die codes zelfs helemaal vergeten. Gewoon TeamViewer aan zijn opstartonderdelen toevoegen en zo instellen dat het automatisch inkomende verbindingen accepteert.

Je kan dit alles instellen door het menu Connection > Set Up Unattended Access aan te klikken.

Bijdrager
    Schrijnie

Kun je vanuit Berichten ook de controle overnemen ? Dit is nml. wel het geval met Team Viewer, als je dan zelf de controle overneemt kun je zelf bij je vader de benodigde handelingen uitvoeren. Net iets sneller en handiger. Als je je vader het zelf laat doen dan leert hij het wel sneller, dat dan weer wel.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zo zet je dat aan — en is dan ook de methode die ik aan zou raden, al is het alleen maar omdat het het installeren van extra software en maken van accounts overbodig maakt.

Bijdrager
    GoeieDag
    joppe op 04 maart 2015

Je kunt met Berichten niet de controle overnemen. Je ziet gewoon het beeldscherm van de ander.

Wel degelijk kun je de volledige controle overnemen bij Schermdeling via Berichten.
    Wel een nadeel: niet via een iMessage account, vreemd genoeg.
    Uit Help:
    U kunt schermdeling gebruiken met AIM, Jabber, Google Talk en Bonjour. U kunt geen schermen delen met Yahoo! of iMessage.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Vergeet niet dat iChat/Messages altijd open moet staan als je niet-iMessage berichten binnen wilt krijgen. Dus of je nou TeamViewer of iChat kiest; ze doen hetzelfde en hebben dezelfde nadelen. Voordeel van TeamViewer in deze is dat je heel makkelijk de auto-accept functie kan gebruiken. Als je hetzelfde met iChat wilt doen zal je een AppleScript moeten opstellen.

Bijdrager
    GoeieDag

Uiteraard heb ik het werkend, met verschillende deelnemers.

En waarom een auto-accept script? Zorg dat Berichten bij de ‘client’ open staat (autom. bij inloggen), dan kun je altijd het verzoek doen.

Bijdrager
    flierefluiter

Mmm dus zowel teamviewer als iMessage zijn mogelijke oplossingen.

Aangezien mijn vader toch altijd belt als er iets is, kan ik hem ook vragen om ‘Berichten’ even te openen en op accepteer te klikken. Ik ga het eens proberen met hem. Lukt het niet dan ga ik de teamviewer variant zeker ook proberen.

Thanx voor t meedenken!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Andere mogelijkheid: zet op de computer van je vader schermdeling aan, achterhaal het IP-adres van je vaders Internetverbinding, en gebruik „Verbind met server” in de Finder: ⌘K en dan als adres „vnc://” gevolgd door het IP-adres van je vaders computer opgeven.

Bijdrager
    Hydræ

Je kunt denk ik Schermdeling gebruiken, via Terug naar mijn Mac.

Bijdrager
    pascalheijnen

Al eens gedacht aan apple remote desktop. Is niet gratis, maar je kunt er meerdere machines direct mee overnemen. Let wel op dat je op de router bij je vader poorten moet openzetten. Ik gebruik ARD al jaren om bij vrienden en familie de macs te beheren als ze vragen hebben. Met ARD hoeft je vader ook geen toestemming te geven, hij moet alleen zorgen dat ie aan staat als hij hulp nodig heeft (de macmini van mijn moeder schakelt s’avonds om 2200uur altijd aan, just in case ik wat moet updaten.

Alternatief is hier oiok al gemeld: VNC. Standaard heeft osx een VNC server. Kun je aanzetten vanuit systems preferences->sharing-> remote mangement en dan op computer settings klikken. daar zie je toegang vanuit vnc-viewer. Moet je wachtwoord instellen (uiteraard ook de poorten in de router) en klaar.
    Vanaf je iphone/ipad kun je dan met een simpele VNC viewer ook de mac van je pa overnemen.

p.

Bijdrager
    flierefluiter

Ik heb de iMessage variant gebruikt. werkt zo eenvoudig dat zelfs mijn vader er mee uit de voeten kon. Bedankt voor de tips!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.