13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    snipper

Hoe Mac compatible is een Samsung CLX-3185 laserprinter multifunctional?

Ik heb een paar goedkope inkjet ‘multifunctionals’ (printer, scanner, fotokopieerapparaat) versleten waarbij het printer-gedeelte het altijd na een of twee jaar begaf.

Nu kleuren laserprinters steeds goedkoper worden en er ook alles-in-een apparaten zijn op basis van een laserprinter denk ik, na veel rondkijken op internet, aan een Samsung CLX-3185.

Er is nauwelijks iets te vinden over hoe Mac compatible dit model is. Op de site van Samsung staat wel dat ie Mac compatible is, maar ik hoor liever wat meer details van Macgebruikers zelf…

Anders graag reacties van CLX-3175 eigenaren? Want volgens mij is het verschil minimaal (zelfde cartridges, nagenoeg dezelfde specs).

Bijdrager
    Swisi

Even tussendoor..
    Veel fabrikanten maken in de printers een beveiliging waardoor printers zich blokkeren na X aantal pagina afdrukken, daardoor kan je een nieuwe printer kopen. Er zijn mensen die de code weten de printer weer te laten werken..

Bijdrager
    chatsmit

Er zijn up to date drivers voor osx van de samsung site:
    Mac OS 10.3 ~ 10.6 1.06.04 Print Driver 08 Apr, 2010 6 MULTI LANGUAGE
    Mac OS 10.3 ~ 10.6 2.20.77 Scan Driver 08 Apr, 2010 23.1 MULTI LANGUAGE
    Mac OS 10.3 ~ 10.6 2.03.06 Smart Panel 28 Jun, 2010 3.83 MULTI LANGUAGE

Voor mij zou dat betekenen dat het compatible ‘genoeg’ is.

Bijdrager
    Nikita
    Swisi op 12 september 2010

Even tussendoor..
    Veel fabrikanten maken in de printers een beveiliging waardoor printers zich blokkeren na X aantal pagina afdrukken, daardoor kan je een nieuwe printer kopen. Er zijn mensen die de code weten de printer weer te laten werken..

Waar haal je die doemtheorie vandaan?

Bijdrager
    chatsmit

Ja inderdaad, vreemde theorie, ik ken dat verhaal wel over de cartridges voor de printer (soort beveiliging tegen het ‘droogspuiten’) maar niet van een printer zelf?

Bijdrager
    Nikita

Plus dat het natuurlijk illegaal zou zijn om zo’n soort zelfmoordfunctie in te bouwen…

Bijdrager
    Pascalvilt

Ik heb zelf geen CLX-3185 maar een CLP-315. Uit protest tegen HP printers heb ik deze destijds gekocht en ben aangenaam verrast. Was echt een kwestie van aansluiten en hij doet het gewoon. Had geen extra drivers nodig. Geen 10 extra “hulp” programma’s met onnodige software en allerlei onzin. Heb de printer nu ruim 1,5 jaar en hij werkt nog steeds zonder problemen.

Het enige met de CLX-3185 is wel dat deze niet standaard op Snow Leopard ondersteund wordt dus je bent wel aangewezen op de drivers van de Samsung website.

Bijdrager
    gerard01

Ik heb een Samsung CLX-3175N printer hier staan.
    Moet zeggen dat er ik erg tevreden over ben en het een fluitje van een cent was om hem te installeren. Als je hem gewoon met de USB kabel aansluit, dan haalt de Apple Software Update de drivers voor je op en kun je aan de slag. Wat je nog kunt doen is de driver voor het Smart Panel zelf downloaden van de Samsung site.

Ik heb de printer op mijn Airport Express aangesloten, en ook dat werkt prima, behalve dat het scannen niet werkt via de Airport, maar goed…voor mij geen probleem, aangezien ik de scanfunctie nauwelijks nodig heb.

Bijdrager
    snipper

Bedankt voor de reacties!

Ik ben niet zozeer bang dat hij niet zal printen, maar ik lees hier en daar dat — inderdaad zoals gerard01 ook schrijft — scannen niet gaat via het netwerk.

Hij zal toch wel in de buurt van mijn Mac komen te staan dus qua scannen is het niet erg als ik hem via USB aan moet sluiten. Maar.. kan je er daarnaast vanaf een andere Mac dan nog wel op printen, via ethernet of WiFi (airport)? Of moet je de USB-kabel dan eerst loshalen en instellingen veranderen op de printer?

Bijdrager
    chatsmit
    snipper op 13 september 2010

…Maar.. kan je er daarnaast vanaf een andere Mac dan nog wel op printen, via ethernet of WiFi (airport)? Of moet je de USB-kabel dan eerst loshalen en instellingen veranderen op de printer?

Nee je hoeft niet met USB kabel te rotzooien. Op de mac waarop hij aangesloten is, geef je aan dat je je printer wilt delen (Systeemvoorkeuren => Delen => Printerdeling). Op de andere mac’s in je netwerk kun je dan de printer installeren. Je mac waarop het aangesloten is, moet natuurlijk wel aan staan om te kunnen printen.

Bijdrager
    evlottum

Handleiding is erg onduidelijk maar na een avondje prutsen heb ik de CLX-3185FW volledig werkend i.c.m. 4 Mac’s.

Grootste issue om uit te zoeken was dat de printer geen goede wireless connectie maakt met de Airport Extreme als de beveiliging van printer op WPA2 staat (dit kan je zien in het log van de AE) Als je de printer op WPA beveiliging zet dan is dat stukje opgelost.

Hierna kan je de drivers op elke Mac installeren als een lokale printer.
    Ga na de reboot naar je systeemvoorkeuren/printers.
    Voeg een printer toe met +
    selecteer IP en voer het IP nummer in van de printer.
    Geef hem een naam/lokatie en selecteer afdrukken via Samsung 3180.
    Printen over netwerk is nu klaar.
    Je hoeft dus niet de printer eerst op elke Mac met een usb kabel aan te sluiten om de software te installeren:)

Scannen over netwerk kan op verschillende manieren.

vanaf de printer via Scan to email

Maar ook via Scan to PC. Hiervoor moet je wel eerst op je Mac wat instellen via het Samsung Smart Panel. Dit icon vindt je terug boven in de balk.
    Selecteer scan en faxbeheer en in het volgende scherm je printer.
    Selecteer eigenschapen, en vink “De knop scannen inschakelen” aan.
    Nu kun je je Mac een eigen ID geven welke je straks op de printer kunt selecteren. Ook kun je aangeven welke applicaties/mappen je straks kunt kiezen als je scant vanaf de printer naar een Mac in je netwerk.

En de 3e manier is natuurlijk via de scansoftware op je Mac.

Suc6

Bijdrager
    snipper

Bedankt, goed om te weten. (ik heb het laastste herinneringsmailtje hierover gemist, ik lees dit nu pas, maar maakt niet uit, ik ben nog steeds geïnteresseerd in deze printer)

Eigenlijk twijfel ik alleen nog tussen de diverse CLX-3185 modellen:

CLX-3185 (tweakers pricewatch: € 238)
    CLX-3185N -> met (ethernet) Netwerk (€ 273)
    CLX-3185FW -> met Fax, automatische invoer module en WiFi (€ 354)
    CLX-3185FN -> met Fax, aim en (ether)Netwerk (€ 313)

Of zijn er nog meer verschillen?

Bijdrager
    snipper

Inmiddels heb ik ‘m 1,5 jaar of meer en hij bevalt prima. De verschillen zijn inderdaad minimaal en precies zoals ik ze opsomde hierboven. Scannen gaat zowel vanaf de printer, ‘push’, als vanaf de Mac met bijvoorbeeld OS X Fotolader.

Van draadloos gebruik is nog niet gekomen. Ik moet nog eens uitzoeken hoe je nou precies vanaf je iPad/iPhone een printje maakt..

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.