7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    computer space

Hoe Mac Apps maken voor OSX 10.6-10.14?

Wat is de handigste manier om MacApps te maken voor alle 64-bit OSX-en?

Ik stoor mezelf vaak aan systeemeisen als 10.12 en hoger terwijl ik aan niks merk dat het programma ook 10.12 nodig heeft.

Ik zie regelmatig uitersten: software die 10.13 en hoger vereist, maar ook zaken die dus wel 10.6-10.14 ondersteunen. Wat is dan beste vertrekpunt? Gewoon Xcode aanwenden op een 10.6 mac en daar 10.6 only compileren en er dan vanuit gaan dat 64-bit native 10.6 apps nog wel werken, of kun je op 10.14 met de nieuwste Xcode ook instellen dat ie 10.6 en hoger moet ondersteunen en zaken als darkmode en HighDPI meenemen?

Moderator
    Night

Is notarisatie niet een issue?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Probeer het gewoon: kies in Xcode onder huidig macOS de vroegste versie die je wilt ondersteunen en zie wat er gebeurt als je wat nieuwere zaken in een proefprogrammaatje steekt. Volgens mij geeft hij een melding wanneer iets niet beschikbaar is in de versie die je gekozen hebt.

Bijdrager
    TheBigZ

Wat moet de App gaan doen?

Bijdrager
    computer space

Nog geen idee over het doel. MIDI player was eerste idee. Ik merk trouwens dat je XCode helemaal niet kunt downloaden. Ik heb het ooit op mijn 10.6 mac geinstalleerd, maar nu kun je in de Appstore alleen de versie voor 10.15 downloaden, de OSX versie die niemand wil….

De piratenboot dan maar.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>computer space op 8 juni 2020 om 09:49</p>
    Ik stoor mezelf vaak aan systeemeisen als 10.12 en hoger terwijl ik aan niks merk dat het programma ook 10.12 nodig heeft.

In hoeverre een programma een bepaalde minimale versie ‘nodig’ heeft hangt af van hoe afhankelijk het programma is van systeem resources. Je kunt namelijk in theorie een 100% ‘standalone’ programma maken dat draait op elke Mac ongeacht de versie van het OS maar dat vergt veel eigen code. Apple staat dat ook niet toe als je het via de app store wilt verkopen omdat er zware eisen worden gesteld aan de beveiliging etc.

Elke keer als Apple iets verandert in het OS aan b.v. de frameworks, dynamisch bibliotheken en API’s kan het gebeuren dat een programma niet meer werkt of crashed bij bepaalde situaties. De programmeur moet dan een update maken met de vermelding dat je er minimaal 10.x voor nodig hebt terwijl het programma zelf net zo werkt als de oude versie op het vorige OS.

Bijdrager
    computer space

Hoeft zeker niet in de store, liever niet zelfs.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.