9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Peperkoek

Hoe maak ik van een vorm + stroke een vorm in Illustrator?

Hallo,

ik hoop dat ik dit in het goede gedeelte plaats, anders mijn excuses daarvoor.

Ik heb een vraagje over Illustrator en ik zal het zo nauwkeurig mogen proberen uit te leggen.

Ik heb een vorm gecreëerd, welke ik een stroke heb gegeven:

Wat ik wil, is dat de anchor points nu aan het uiteinde van de stroke komen, zodat het één geheel wordt en ik de stroken + vorm samen kan vervormen.
    Wanneer ik object > path > outline stroke doe, krijg ik het volgende:

Ik heb niet de mogelijkheid om de middelste lijn te verwijderen o.i.d.
    Heb al vele dingen opgezocht en geprobeerd maar niks werkt. Als ik vervolgens op ‘Unite’ klik in de pathfinder (dit werd ook op andere fora als optie genoemd), krijg ik weer het volgende:

Wat ik dus wil, is mijn rode figuur, samen met de groene lijn eromheen behouden, zodat ik ze samen als één geheel kan vervormen.
    Hopelijk kan iemand me hier verder helpen want ik word er gek van.

M.v.g.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik snap even niet goed waarom je dit zo doet. Kun je niet gewoon de basisvorm vervormen zodat de lijn gelijk meegaat? D.w.z. zonder eerst “Outline stroke” te kiezen — of vervormt de lijn dan niet zoals je het wilt?

Bijdrager
    bartvdv

Of na ‘expand’, in het Object-menu: ‘release compound path’, en binnenste vlak de kleur groen geven.

Alhoewel ik niet zo goed weet waarom je dat eigenlijk op deze manier zou willen doen.

Bijdrager
    bartvdv

[(ik had blijkbaar dezelfde gedachte als ‘Jakko’]

Bijdrager
    Peperkoek

Jawel, de lijn vervormt in dit geval goed. Zo heb ik ook die punt gecreëerd. Waarom ik het wil weten is omdat ik deze vorm strak punt 1 ga reflecteren en ik ze dan beide mooi wil laten aansluiten (ik zie nu geen intersect, nu is dat hierbij nog niet zo lastig, maar bij de rest van mijn design wel), en punt 2 omdat ik met een logo bezig ben waarbij ik veel vormen gereflecteerd tegen elkaar aan plaats en ik ook de vormen wel eens moet vervormen om ze te laten passen. Als de stroke dan geen vorm is, kan ik niet fatsoenlijk opmeten hoe ik de vorm moet aanpassen.
    Het klinkt misschien allemaal wat vaag, maar ik heb het logo al eens gemaakt en toen staken er overal puntjes e.d. uit die ik dus niet kon vervormen. Ik ben nu opnieuw begonnen en ik wil het dit keer fatsoenlijk doen.

Moderator
    Night

Waarom maak je niet eerst het rode vlak, kiest daarna voor ‘Path > offset path en geeft hier de lijndikte in die het geheel moet krijgen en plaatst vervolgens het nu gecreëerde object naar de achtergrond. Hierdoor wordt het automatisch uitgespaard.

Overigens kan je wèl zonder problemen de middels lijn verwijderen in jouw tweede stap, want die ‘bestaat’ niet eens. Dit is namelijk de omtreklijn van de vulkleur. Als je die selecteert en naar de voorgrond plaatst, zul je zien dat je object weer hetzelfde eruit ziet als vóór de ‘Outline stroke’.
    Je moet nu gewoon met het 2e pijltje in het linker menu de binnenste lijn selecteren en verwijderen door 2x op de backspace te drukken. Het beste doe je dit in het wireframe (cmd-Y)

Houdt er wel rekening bij dat bij vervorming de lijndikten kunnen gaan afwijken. Zoals eerder gezegd kun je het beste de vervormingen eerst toepassen op het object met een lijndikte en dán pas de bovenstaande stappen doorlopen. (zie de twee laatste afbeeldingen)

Bijdrager
    Peperkoek

@ Night, jouw oplossing is denk ik waar ik naar op zoek ben. Één probleem, ik kan die middelste lijn nog steeds niet verwijderen. Als ik dat doe verwijder ik alles. Het vreemde vind ik ook dat bij jouw eerste plaatje (waar je neem ik aan outline stroke hebt gebruikt) de binnenste twee vakken roze zijn, en alleen de buitenste groen. Bij mij wordt het middelste vak ook groen, en blijft alleen het binnenste vak gekleurd.

Moderator
    Night

Bij mij is dat ook zo, ik was met het plaatje al een stap verder;-)

Je moet ze ook even on-groeperen (cmd-U)
    En verwijderen met de direct selection tool, niet de ‘gewone’ selection tool. Het tweede pijltje dus.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    bartvdv op 09 juni 2013

[(ik had blijkbaar dezelfde gedachte als ‘Jakko’]

Je hebt blijkbaar ook de gedachte dat dat een schuilnaam is:)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.