27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    monsterke

Hoe maak ik mijn eigen Blog pagina

Ik zou graag een eigen blogpagina hebben waar mensen kunnen op inschrijven (een soort newsfeed dus)

1. ik wil in staat zijn om mijn eigen layout te kunnen doen
    2. ik heb een eigen domeinnaam bij een hosting firma dus ik kan een /blog maken als ik wil
    alleen weet ik niet hoe ik de blog website in elkaar moet steken en kan ik die dan via iBlog en FTP
    makkelijk up to date houden of gebuik ik beter WebDAV ?

kortom

Blog for dummies:) wie heeft tips en trucks voor mij

thanks

Bijdrager
    Deckard

Ik heb het programma Nucleus gedownloaded en mijn eigen lay-out gemaakt.
    Verder heb je o.a. WordPress en het mooie MovableType, wat wel wat moeilijk te installeren is.

Sommige providers hier in nederland bieden de mogelijkheid om via een easy install dit soor programma’s te installeren.
    Mijn website is bij lycos.nl, die bieden die mogelijkheid.

Bijdrager
    .pixr

ik zou gewoon blogger.com gebruiken, werkt super makkelijk en kan bovendien alles wat jij graag wilt doen.:)

Bijdrager
    monsterke

Oh effe vergeten vermelden … ik zou mijn Blog moeten kunnen updaten vanaf mijn PDA…
    (Palm OS)

Bijdrager
    iDayDreamer

een gratis host:

http://www.herejezus.nl

Heeft niks met geloof of zo te maken. Bieden 512MB webspace + php en 1GB mailbox

Zelf heb ik daar op pivot draaien:

http://www.pivotlog.net

Veel plezier, en dump je link als het zo ver is

gegroet,
    Furyan

Geblokkeerd
    Anoniem

Klinkt een beetje lullig misschien, maar de meeste mensen die niet
    gelovig zijn, zitten denk ik niet écht te wachten op een email/URL adres
    met “.herejezus”;) Klinkt een beetje dubbel dan denk ik.

Maar het is wel een goeie link verder!
    Er zijn er nog meer die dit soort dingen gratis aanbieden, zoals
    http://www.hostmatrix.org/

Het is even zoeken, omdat dit soort sites vaak geen reclame maken e.d.,
    maar er zijn er een heleboel. Je zou eens de websites moeten bekijken van
    digital artists op http://www.gfxartist.com
    Er zitten daar een hoop mensen die hun website laten hosten bij zo’n gratis
    provider. Misschien zit er iets van je gading bij.

Deckard:
    Dat Nucleus zag er veelbelovend uit zeg:) Jammer alleen dat ik er als HTML/PHP
    noob er geen snars van snap… kan ik ook PHP en mySQL op m’n eigen computer
    installeren dan? Of weet je programma’s die een grafische interface hebben,
    zodat ik geen codes hoef in te voeren, maar dat hij de code zelf schrijft aan de hand
    van de opties die ik aan/uit zet?
    Nucleus komt erg dicht in de buurt van wat ik zoek, maar ik wil in Photoshop zelf een
    layout kunnen maken, en die dan in de benodigde stukken knippen zodat een Nucleus-
    achtig programma ze in kan laden. Ken je daar toevallig ook een programma voor?

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    Berend

tjah ik schrijf mijn blog zelf.
    Momenteel in de afrond fase met mijn website..
    Mogelijkheid om nieuws te schrijven, artikelen te schrijven, mensen kunnen zich inschrijven en profiel aanmaken, onderling berichten sturen, gastenboek bij elk profiel, reacties plaatsen op nieuws en artikelen, enz.

Allemaal heel compleet dus.. duurt even maar dan heb je ook wat;)

Bijdrager
    iDayDreamer

@joram

Das wel waar. Daarvoor maak ik alleen gebruik van de mail, voor de mailtjes van de provider. En de site heeft een .tk Dus je ziet er niks van (bijna niks)

Geblokkeerd
    Anoniem

;) Niet iedereen is bezig met HTML/PHP e.d., of is er handig in.
    Ik heb graag een website online, met een eigen gastenboekje en/of weblog.
    Maar ik heb simpelweg de tijd er niet voor om me eens goed te verdiepen in
    HTML/HPH/Actionscript helaas.

Daarom zoek ik een kant-en-klaar programmaatje (ze bestaan, maar weet alleen
    niet waar), die met een makkelijk te gebruiken GUI, waarbij je geen gebruik hoeft
    te maken van codes, maar wel de vrijheid hebt om je eigen interface te ontwerpen.
    Gemak dient de mens is ’t niet?:D

Bijdrager
    dada1958

Het opzetten van een weblog vereist tot op heden enig spitten doch er valt met enige volharding heel goed uit te komen. Ik heb van m’n oude beige G3 een webserver gemaakt. Hij draait nu Jaguar; deze tutorial legt helder uit hoe je PHP en MySQL moet installeren. Zelf heb ik de stap met phpMyAdmin overgeslagen en CocoaMySQL gebruikt om verbinding te maken met de database. Heel simpel met ‘localhost’, ‘root’ en je MySQL wachtwoord.
    Als je met WordPress aan de slag wil moet je voor het installeren even een ‘wordpress’ database aanmaken en daarna kan de pret beginnen.
    Bijkomend voordeel van WordPress is dat je het gratis MacJournal 2.6 als blog client kunt gebruiken…
    Na een dagje spelen heb ik dit voor elkaar gekregen:)

Bijdrager
    hansenonline

je kan met blogger.com ook de weblog op je eigen website draaien, kijk eens op blogger.com zou ik zeggen. verder hebben een hele hoop weblog systemen php nodig en dus moet je site dat ook hebben. iblog heeft geen php nodig en bij de instellingen kan je een ftp account aanmaken.

daan.

Bijdrager
    Macinspire

Of je maakt gewoon een accountje aan bij http://www.livejournal.com ?
    Daar kun je ook makkelijk je account bewerken naar eigen inzicht, heeft een goeie help functie en je hoeft zelf geen hosting te verzorgen.

Bijdrager
    andrez

Voor zover ik zie zijn de nieuwe opties bij Blogger niet bruikbaar voor Mac-ers. Is Live Journal wat dat aangaat niet de beste optie?

Wil de blog graag koppelen aan m’n .mac account, of sowieso een webpagina daaraan toevoegen die ik meer naar persoonlijk inzicht kan aanpassen, in plaats van de voorgekookte .mac frames e.d.

Iemand suggesties in die richting?

Bijdrager
    chilli dude

of je gebruikt wordpress

Bijdrager
    tennapel

blogger.com

Verschillende gebruikers (schrijvers) toevoegen, uploaden naar je eigen server via FTP, zelf je template maken, als je PDA over wifi beschikt gewoon te updaten.

Bijdrager
    dada1958

Van de centen die je .mac account kost kun je ook een oude G3 kopen, Jaguar erop installeren, aan je G4 hangen, MySQL en PHP erop gooien en je hebt een heel leuk webservertje.
    WordPress is erg makkelijk te installeren 8)

Bijdrager
    andrez

Heb je ruimschoots ervaring ermee dan is het (zoals met alles) gesneden koek, maar het is moeilijker dan het lijkt als je nauwelijks thuis bent in deze materie. “Als je PDA over wifi beschikt” zegt me dus bijvoorbeeld niks.

Voor dat gemak had ik nu juist .mac genomen (met korting) maar ik wil daar een wat meer persoonlijke toon aan geven.

Live Journal lijkt me vooralsnog het meest toepasselijk, alleen moet ik ook daarbij nog even kijken hoe ik het koppel aan m’n .mac homepage.

Bijdrager
    andrez

Heb zowel Live Journal als Blogger nu in gebruik. Beide hebben zo hun voordelen. De specifieke opmaak mogelijkheden bij Live Journal spreken me aan, maar inmiddels blijkt dat ik heel eenvoudig toch foto’s kan toevoegen bij Blogger.

Zit nu vooral te dubben of ik in het Engels- Nederlands- of tweetalig zal gaan bloggen. Wat is gebruikelijk?

Bijdrager
    WebJ

De vraag is op wat voor een soort bezoekers is je weblog gericht? Denk je dat je zo interessant bent dat als je in het Engels zou bloggen, er veel bezoekers zouden komen? Of heb je meer of alleen bezoekers die Nederlands kunnen?

Bijdrager
    andrez

Of ik al dan niet zo interessant ben laat ik maar in het midden, maar ik ken nogal wat Engelstalige mensen via een Amerikaanse site, vandaar.

Ook wil ik via .mac (gekoppeld aan de blog) o.a. muziek promoten. Tweetalig is aan de andere kant onoverzichtelijker en een stuk lastiger! Zag er verder geen voorbeelden van.

Bijdrager
    tennapel
    ”andrez”

Heb je ruimschoots ervaring ermee dan is het (zoals met alles) gesneden koek, maar het is moeilijker dan het lijkt als je nauwelijks thuis bent in deze materie. “Als je PDA over wifi beschikt” zegt me dus bijvoorbeeld niks.

= Draadloze internet toegang via WiFi protocol, zodat je de Blogger pagina’s kan oproepen op je PDA. De opmerking was dan ook niet aan jou gericht, maar aan de vraagsteller van dit bericht.

2-talig: 2 aparte blogs openen: 1 in NL en 1 in EN. Dat is het meesy overzichtelijk. Verkijk je niet op het onderhoudswerk, dat is nogal wat om alles consequent in twee talen te schrijven (spreek uit ervaring).

Bijdrager
    andrez

Kan me goed redden in het Engels, maar Nederlands staat natuurlijk het dichts bij me. Nog afgezien van specifiek Nederlandse onderwerpen.

Een goed idee lijken me de twee blogs. Blogger voor gebruik van de ene- en Live Journal voor gebruik van de andere taal. Arbeidsintensief is het zeker, heb ik nu al gemerkt!

Bijdrager
    dada1958

Waarom twee verschillende systemen? Als ik met twee talen zou werken zou ik, om maar eens wat te noemen, twee WordPress installaties doen, één template maken en die voor beiden als basis gebruiken en de content in de databases invoeren en bewerken…

Bijdrager
    tennapel
    ”dada1958″

Waarom twee verschillende systemen? Als ik met twee talen zou werken zou ik, om maar eens wat te noemen, twee WordPress installaties doen, één template maken en die voor beiden als basis gebruiken en de content in de databases invoeren en bewerken…

Je kan ook Blogs aanmaken in Blogger, voor beide dezelfde template gebruiken en je bent klaar.
    Of twee LiveJournals en voor beide dezelfde template gebruiken.

Ik zou WordPress of Movable Type pas gebruiken als je technisch een beetje handig bent. Blogger en LiveJournal zijn “click and go” en dat is voor de meeste gebruikers denk ik aan te raden.

Bijdrager
    andrez

Mijn handigheid beperkt zich vooral tot de bediening van de computer en niet zozeer dit soort toepassingen, hoewel het denk ik (zoals meestal) moeilijker lijkt dan het is. Heb een allergie voor teveel technische termen en afkortingen. Daarom spreekt me de laatste optie het meest aan. Nu nog kiezen (Blogger, LiveJournal, of beide) en voor mekaar krijgen dat ik de blogs aan m’n .mac homepage kan koppelen!

Bijdrager
    tennapel
    ”andrez”

Nu nog kiezen (Blogger, LiveJournal, of beide) en voor mekaar krijgen dat ik de blogs aan m’n .mac homepage kan koppelen!

Als je Blogger gebruikt:
    – Maak twee mappen aan op je .Mac account: zoiets als ‘blog_en’ en ‘blog_nl’
    – De engelstalige pagina’s laat je naar blog_en laden, en de nederlandstalige pagina’s naar ‘blog_nl’. Hoe je dat moet instellen vind je hier: http://help.blogger.com/bin/answer.py?answer=121&topic=19
    – je kan nog een pagina maken die linken naar de index-pagina’s van de engelstalige en nederlandstalige pagina’s en/of in je template een link naar beide versies zetten, zodat een gebruiker kan “switchen” tussen de taal zoiets als
    [code:1:c7464f7af8]
    <p>
    <a href="http://jouwlink/blog_en/blogger.html">This weblog in English</a><br />
    <a href-"http://jouwlink/blog_nl/blogger.html">Deze weblog in het Nederlands</a>
    </p>
    [/code:1:c7464f7af8]

Bijdrager
    andrez

Het eerste ging niet naar behoren, maar heb nu op m’n weblog een link geplaatst naar de .mac homepage (inderdaad via de blogger template) en los daarvan kan ik ook in m’n blogger posts natuurlijk links plaatsen naar bijvoorbeeld filmpjes die ik op de .mac homepage heb gepubliceerd. Dat laatste gaat inmiddels prima.

Misschien dat ik later nog eens de weblog opneem in de .mac homepage, maar eigenlijk lijkt me deze manier vooralsnog prima te voldoen.

Bedankt allen!

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.