20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Jesper

Hoe maak ik een PDF?

Hallo mensen,

Effe een enorme nOOb vraag.
    Met welke programma, en hoe kan ik een .pdf bestand maken?
    Misschien door gewoon .pdf erachter te tikken? :lol: :roll:

Bijdrager
    cabbie

PDF is the rendering engine van OS X.
    je kunt het standaard in de print opties zetten (uit by default).
    Zie
    http://developer.apple.com/documentation/Printing/Conceptual/PDF_Workflow/pdfwf_concepts/index.html

Bijdrager
    was frans

•Als je in illustrator werkt kun je je bestand gewoon bewaren als pdf dit geldt tevens voor photoshop. Ook quark kent deze functie (exporteren naar pdf heet het dan) maar dan moet je wel acrobat distiller hebben.

•Verder kun je het doen door te printen als bestand, dan heb je ook weer distiller nodig.

•Je bestand bewaren als .eps (bijv. quark) en dan de .eps op distiller gooien.

Er is meer te vinden in het forum hier over pdf, voornamelijk over certified pdf.

:wink:

Bijdrager
    cabbie
    ”frans

Verder kun je het doen door te printen als bestand, dan heb je ook weer distiller nodig.

Nee dus. Dat was dus precies mijn punt. Je kunt het aanzetten in de print opties. Zie de link die ik gaf. Ik weet niet of de kwaliteit daarvan vergelijkbaar is met Distiller maar dat was de vraag niet.

Bijdrager
    Applemoes
    ”cabbie”

PDF is the rendering engine van OS X.
    je kunt het standaard in de print opties zetten (uit by default).
    Zie
    http://developer.apple.com/documentation/Printing/Conceptual/PDF_Workflow/pdfwf_concepts/index.html

Wat wil je er mee gaan doen, wil je de .pdf profi gebruiken dan zijn de suggesties van Frans de meest voor de hand liggende( dus de beste zeker voor drukwerk en/of advertenties enz. ).

Bijdrager
    Jesper

Ik wil een deel van een boek overscannen en dat dan op het internet aanbieden als .pdf

:)

Bijdrager
    Mmmarco

Mocht je 1 grote pdf als compleet PDF-boek willen aanbieden, dan kun je het gemakkelijkst de scans plaatsen in een opmaakprogramma (quark, Indesign, Word zelfs). Dat meerpagina bestand print je dan naar 1 postscript waarna je in Acrobat 1 screen- of printoptimised pdf maakt van dat postscript document. Deze pdf bevat vervolgens meerdere pagina’s, netzoals je orginele opmaak.

(Het gemakkelijkst is trouwens indesign. ‘Exporteer als pdf’ en klaar!)

Dit is eigenlijk een BEELD onderwerp. Succes.

Bijdrager
    Stijn

Download OpenOffice voor macos X van deze site. Met dit programma kan je opgemaakte tekst opslagen in PDF .Het is trouwens :P gratis:P en heeft vele functies!Het lijk een beetje op MS office maar dan volledig gratis!!Het kan misschien wel lang duren om het te downloaden maar het is zeker de moeite waard!!

Veel plezier ermee!!

Bijdrager
    maceddy
    ”Jesper”

Ik wil een deel van een boek overscannen en dat dan op het internet aanbieden als .pdf

:)

Zit je dan niet met auteursrechten enzow??

Bijdrager
    Jesper

Precies,

Bennik nu mee bezig,
    Lui van Academic Service reageren niet :cry:

Bijdrager
    Mmmarco

Welk boek is het?

Bijdrager
    maceddy
    ”Stijn”

Download OpenOffice voor macos X van deze site. Met dit programma kan je opgemaakte tekst opslagen in PDF .Het is trouwens :P gratis:P en heeft vele functies!Het lijk een beetje op MS office maar dan volledig gratis!!Het kan misschien wel lang duren om het te downloaden maar het is zeker de moeite waard!!

Veel plezier ermee!!

Vergeet niet gelijk X11 even te downloaden en te installeren…

Bijdrager
    Jesper

Heey,

Het gaat om dit boek: 80/20 principe – het geheim van meer bereiken met minder moeite.

Helaas na mij mail nog steeds niets gehoord :cry:

Bijdrager
    Mmmarco

:) Dat komt omdat ze geen moeite doen?:)

Bijdrager
    Jesper

Nou das lekker dan,

Probeer ik heel zoet te vragen of ik een deel van een hoofdstuk mag kopieren ivm. met het auteursrecht, stuur ik een net mailtje.

En dan laten ze me nog zitten :evil:

Heb geeneens meer zin om te vragen, kan het net zo goed maar meteen doen, who cares? :P

Bijdrager
    Mmmarco

Vermeld netjes de bron. Dan heb je alles gedaan wat je kon, nietwaar?

Bijdrager
    Deskman

Het lijkt me dat een boek scannen en op het net zetten altijd in strijd is met de auteursrechten. Ik heb toevallig een PDF van Harry Potter, de laatste (en ook gewoon in de kast staan, overigens). Denk niet dat je antwoord krijgt als je vraagt of je dat op je site mag zetten. Ook niet met bronvermelding. Ook een stukje niet.

Ik ben niet roomser dan de Paus, maar ‘who cares’ lijkt me wel erg makkelijk. De regels staan in elk boek op de eerste pagina.

Verder is een boek scannen en dan naar PDF omzetten de omgekeerde wereld. Dat wordt een megabestand omdat je plaatjes gaat verwerken: Je maakt dan van tekst een JPG bestand dat als plaatje in een PDF bestand zit. Min of meer onleesbaar of onmogelijk groot en het wordt ook een traag bestand vanwege de opbouw van het beeld.

De (technisch, niet moreel) enig juiste manier hiervoor is er een tekstbestand van maken. Dat is dus óf tikken óf met een OCR programma weer omzetten in editable tekst. Daar kun je dan weer op 1001 manieren zoals hiervoor beschreven een PDF van maken.

Bijdrager
    tost

anders kan je misschien nog es mailen en vragen of ze de digitale tekst willen doorsturen? zou je veel werk besparen! :P

Bijdrager
    Jesper

Het zit dus zo,

In het bedrijf wordt er gebruikt gemaakt van het pareto principe. En mensen die meer willen weten daarover, daarvoor wil ik dus een stukje informatie geven uit het boek (iets van 10 blz. zodat men weet wat het pareto principe precies is) Het is dus eigenlijk voor zelfstudie, en zonder plaatjes :)

Mjah, kweenie of ik het nou op web kan zetten… :?

Bijdrager
    Jesper

Vandaag kreeg ik dus eindelijk een mailtje van Academic Service! :P

Geachte heer,

Via het reactieformulier op onze website heeft u een vraag gesteld over het boek van Richard Koch. Wij geven toestemming pagina 3 t/m 15 van dit boek te plaatsen op uw website. De enige voorwaarde is dat erbij wordt vermeld dat het een boek is van Academic Service, met een verwijzing naar onze website, waar mensen het boek kunnen bestellen.

Ik hoop dat ik u hiermee van voldoende informatie heb voorzien. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen.

:lol:

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.