16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Hanneke

Hoe maak ik een lettertype?

Ik zit er al een tijdje aan te denken om de schrijfletters die wij op de school waar ik werk gebruiken, in te scannen en er op de een of andere manier een font van te maken. Op die manier is het makkelijk om herkenbare letters voor de kids te printen (bijvoorbeeld voor naamkaartjes en dergelijke).

Is dit te doen? Hoe kan ik er voor zorgen dat het lettertype geschikt is voor mac en voor windows?

ben erg benieuwd!

Bijdrager
    steene

een ernstig lettertype maken is werk van studie en studie…
    er worden daar hele onderzoeken op gemaakt.
    Dus dat zit er wss niet in.
    Er bestaan wel programma’tjes om fonts te maken…

http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=how+to+make+your+own+font&ie=UTF-8&oe=UTF-8 er bestaan zo’n 73,900,000 links over :D<

en misschien kan dit ook wel helpen.

http://www.pure-mac.com/font.html

Naar het schijnt is fontographer of fontlab niet slecht.

ik spreek wel niet uit ervaring.
    kheb het ooit geprobeerd en ik werd het bijzonder hard afgeraden door mijn cdocenten.

Sorry dat ik niet meer van dienst kan zijn.

ps. dit is misschien meer een vraag voor het andere software forum.

Bijdrager
    wjgmspeedy

Volgens mij zijn er wel mogelijkheden als het om een kinderfont gaat, maar je bent dan dacht ik wel aangewezen op Windowssoftware.

Bijdrager
    computer space

Fontlab voor professioneel werk, en coreldraw voor simpel werk.

Bijdrager
    MacMartino

Je kunt een lettertype maken mbv illustrator (losse letters) en deze importeren in Fontographer. Met Fontographer kan je Windows en Mac fonts (truetrype en PS) genereren. Je moet even letten op hoe het werkt met de onderlinge afstand tussen letters, maar dat kan ook met proberen, proberen, proberen.
    Succes.

Bijdrager
    maxunamax

http://www.fontlab.com/index.php

Deze biedt software voor de beginner (Fontographer) én voor de professional (Fontlab).

Je kan in het programma tekenen, maar aan te raden is om met een zeker vooropgezet plan een ontwerp te maken, door óf eerst te gaan tekenen, scannen én overtrekken, of direct in illustrator te beginnen.

Zowel fontographer als fontlab bieden je de optie om je font in diverse formaten voor verschillende platforms (OSX, Windows, Linux) te bewaren. In zowel TTF, OpenType én Postscript.

veel succes,

m.

(mocht je vragen hebben, kan je me altijd PM… heb ervaring met het maken van fonts…)

Bijdrager
    Ludo

Deze kwam ik tegen; Iemand die voor een kleine vergoeding je eigen font voor je maakt; HIERZO
    Het gaat wel om een TrueType variant voor PC, maar deze is met een freeware programma wel om te zetten naar een mac TT.

Bijdrager
    Hanneke

heel hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ga er deze week nog induiken.

voordeel is dat ik natuurlijk al precies weet hoe het er uit moet komen te zien. voor wat betreft losse schrijfletters is het geen probleem, weet nog niet of ik aan-elkaar-schrift ook ga doen, ligt er een beetje aan of dat lastig is of niet.

max, bedankt voor je aanbod, ik hou het in gedachten!

Bijdrager
    maxunamax
    ”Hanneke”

heel hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ga er deze week nog induiken.

voordeel is dat ik natuurlijk al precies weet hoe het er uit moet komen te zien. voor wat betreft losse schrijfletters is het geen probleem, weet nog niet of ik aan-elkaar-schrift ook ga doen, ligt er een beetje aan of dat lastig is of niet.

max, bedankt voor je aanbod, ik hou het in gedachten!

voor de meeste font-programmas geldt dat je je letters gewoon als AI-EPS kan exporteren én importeren in bijv. fontlab/fontographer…

hét lastige (of het meeste werk, zeg maar) is het optimaliseren… wat betekent dat je tussen élke lettercombinatie een goede witruimte wil hebben. Voor een deel is dit wat het font-programma automatisch voor je doet, en voor een deel is dit iets wat je zelf moet tweaken…

zeker als je bijvoorbeeld een font wil hebben waarbij de letters elkaar elke keer raken moet je veel tijd steken in ‘kerning’… alle mogelijke combinaties moet je dan goed doorlopen. Dus de witruimte tussen A en B kan anders zijn dan tussen A en C. Het mooie is dat je dat ook uniek kan doen… dus op specifieke punten, lettercombinaties kan je opeens een gekke spatiering inbouwen;-)

De meeste mensen onderschatten het ontwerpen van fonts. (de prijs vooral, zeg maar) Het tekenen is een, maar een ‘perfect -gekerned- font maken is wat anders…

succes

;-) m.

Bijdrager
    wjgmspeedy

Wordt hier niet veel te professioneel advies gegeven? Hoe ik het begrijp gaat het om iets veel simpelers, wat bijvoorbeeld met een site als dit gedaan kan worden http://www.fontifier.com/

Bijdrager
    Hanneke

joh, geeft niks.

ik vind het leuk om lekker aan te prutsen en ben altijd al in de ban geweest van mooie lettertypes. lijkt me leuk om eens uit te zoeken hoe dat werkt.

Bijdrager
    maxunamax
    ”wjgmspeedy”

Wordt hier niet veel te professioneel advies gegeven? Hoe ik het begrijp gaat het om iets veel simpelers, wat bijvoorbeeld met een site als dit gedaan kan worden http://www.fontifier.com/

:sealed: ?

in mijn ogen kan je verschillende wegen bewandelen…

de makkelijke of moeilijke weg. Als je aan iemand alleen maar uitlegt van ‘dit is een link naar een site hoe een simpel fontje te maken…’ kap je de conversatie af. Ik weet niet wat jouw expertise is, maar een van mijn expertises is hoe je op een goede en nette manier (met aandacht en geduld) een font kan maken. Nou ja, dat leg ik graag uit… noem het uitgebreid of te professioneel (ik denk dat dat wel meevalt) maar ik bied graag een keuze aan iemand om het óf ff tussen de bedrijfen door te doen, of er eens echt voor te gaan zitten, én met aandacht aan iets moois te werken…

voor Hanneke; kijk anders een op de forums van Typophile; http://typophile.com/forums

daar worden fonts besproken, profesioneel maar ook semi-profesioneel én fonts van mensen die zomaar begonnen zijn aan iets. Tips, trucs… enz. (wel in het engels)

Bijdrager
    wjgmspeedy

Ik weet dat je een expert op fontgebied bent. En je geeft inderdaad heel kundig commentaar op zaken die met lettertypes te maken hebben. Maar uit de vraag van Hanneke meende ik af te leiden dat het hier toch echt om iets simpels gaat. Herkenbare ingescande letters voor kinderen. Fontlab en Fontographer zijn ingewikkelde programma’s die volgens mij in dit geval hun doel volkomen voorbij schieten. Nog afgezien van de prijs. Iedereen hier weet dat het maken van een lettertype een bijzonder lastig en tijdrovend karwei is. Natuurlijk mag je best uitleggen hoe een lettertype in zijn werk gaat, al was het maar om aan te geven dat het een lastig en tijdrovend karwei is. Maar advies geven, betekent volgens mij ook inschatten wat de vraag precies inhoudt.
    Overigens ben ik kok, en als iemand mij vraagt voor tips als er thuis voor vrienden, collega’s gekookt moet worden, dan ga ik geen recepturen geven voor zwezerik, kreeft, bavaroises.

Bijdrager
    MacMartino

Zonde, want een stukje kreeft is uiteraard erg lekker en prima zelf thuis te maken!

Ik zou inderdaad niet iemand het commentaar geven dat hij te professioneel reageert;
    alle info -ook teveel- is welkom. Er kijken namelijk ook veel anderen mee en die hebben
    daar zeker veel aan. Dank dus voor alle bijdragen eenvoudig, en profi.

Anders wordt straks het macosx forum inderdaad alleen voor eenvoudig (pruts)werk…
    en dat zou zonde zijn. Lees verder de discussies die hierover vorige weeks reeds
    opgestart werden.,

Bijdrager
    wjgmspeedy

Als iemand een supportvraag stelt, waaruit vrij duidelijk blijkt wat de bedoeling is, is het denk ik toch vrij logisch om in het antwoord met die bedoeling rekening te houden. Programma’s als Illustrator en Fontographer kosten honderden euro’s. In het geval van een simpele vraag mag je er niet vanuit gaan dat iemand deze programma’s heeft of gaat kopen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat de meer professionele mogelijkheden hier niet genoemd zouden mogen worden. Dat is natuurlijk altijd interessant.
    Dat wil niet zeggen dat het niveau hier daalt. Er zijn hier ook genoeg professionele supportvragen, en dan mag je zeker verwachten dat iemand de benodigde software heeft.

”maxunamax”

Als je aan iemand alleen maar uitlegt van ‘dit is een link naar een site hoe een simpel fontje te maken…’

En laat dat nu de vraag van Hanneke zijn, hoe een simpel fontje voor kinderen maken.

Bijdrager
    Hanneke

ja, maar zelf maken vind ik ook leuk!

er zijn ook trial programma’s, en die kan ik ook gebruiken. komt goed hoor. nu de tijd nog zien te vinden;)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.