8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    MacEs

Hoe maak ik een iCloud alias op een local desktop (Mojave)

Op een nieuwere macbook air is de iCloud Desktop en Documents folder naar een lokale Desktop en Documents veranderd. Nu wil ik een iCloud shortcut op die lokale desktop.
    De instructies van deze pagina volgend zou ik iCloud in de sidebar moeten selecteren, en vervolgens het ikoon uit de path bar naar de desktop moeten slepen, maar in plaats van een alias begint de hele iCloud dan naar de desktop te kopiëren.
    Iemand een idee?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door  MacEs.

Bijdrager
    McPim

(vraag verkeerd begrepen)

Bijdrager
    LeRu

Het icoon van de iCloud drive in de sidebar van de finder is natuurlijk al als een shortcut van iCloud te beschouwen.
    Je kunt wel een shortcut maken van mappen IN de iCloud [rechtsklikken en ‘maak alias aan’ selecteren. Mss ben je daarmee al geholpen

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je op je bureaublad een alias van een iCloud-document wilt hebben, dan sleep je het uit de iCloud-map naar je bureaublad en houd je ⌥ en ⌘ ingedrukt wanneer je de muisknop loslaat — oftewel net als bij het maken van een alias naar een lokaal document. Meer is niet nodig.

Bijdrager
    MacEs

Bedankt LeRu en Jakko voor de suggestie om een alias van een map of document in de iCloud aan te maken op de desktop. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik ging ervanuit dat de iCloud zelf ook als alias op de desktop zou moeten kunnen. De alias van de iCloud zelf staat idd ook in de sidebar of via het Finder-menu Go > iCloud Drive (wat ik bij mezelf in El Capitan zie) maar voor degene voor wie ik dit uitzoek wil ik het zo simpel mogelijk houden en dan is de meest directe manier een alias op de desktop. Dank nogmaals.

Bijdrager
    MacEs

Er is intussen iets anders geks: de Desktop en Documents folder zijn weer lokaal. iCloud heeft een “iCloud Drive (Archive)” folder aangemaakt met kennelijk archief van wat er aan iCloud cache? lokaal werd bewaard. Het rare is dat deze map nu leeg is (eigenaar heeft de content naar een andere locatie verplaatst in zijn user folder), maar dat de size van de “iCloud Drive (Archive)” nog altijd 202GB aangeeft! Heeft iemand een idee wat er gaande kan zijn?

Bijdrager
    Balsjer

Op Appletips.nl wordt een oplossing geboden, dit kun je beschouwen als een soort alias voor zowel de desktop als voor in het Dock.

Bijdrager
    Tegenwind

Als de folder nog 202GB is kan het zijn (maar lijkt me onwaarschijnlijk) dat de inhoud verborgen is. In nieuwere macOS versies kun je met de sneltoets SHIFT+CMD+> in Finder wisselen tussen normale weergave en verborgen bestanden en mappen weergeven.

Als dat niet helpt, doe eens een schijf-EHBO in schijfhulpprogramma, of als dat niet helpt verwijder de map gewoon nadat je hebt gedubbelcheckt dat alle bestanden inmiddels veilig op een andere plek staan. Die map heeft dan verder toch geen functie meer.

Maar wat is eigenlijk je uiteindelijke doel? Ik kan me natuurlijk vergissen, maar het klinkt namelijk een beetje alsof alles netjes in iCloud stond, dat ineens om de een of andere manier niet meer werkte, en je nu een soort ‘workaround’ probeert te implementeren om de bestanden nog snel toegankelijk te houden..

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.