7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    mac-addict

Hoe maak ik een .htaccess. bestand op de mac?

Ik ben bezig joomla te leren, en ik moet even het htaccess.txt veranderen in .htaccess. maar als ik dat doe via de teksteditor dan krijg ik de melding dat het bestand een verborgen bestand wordt.

En daar heb ik niks aan want hij moet wel zichtbaar zijn, ik werk op dit moment met mamp (een virtuele server)
    m

Ik heb op google (bron: http://www.starthosting.nl/htaccess-op-mac.html )gevonden dat ik d.m.v van een ftp-client programma zoals fetch/ of dreamweaver bijv. wel het bestand kan en mag wijzigen.

Maar hoe krijg ik verbinding met mijn virtuele server via fetch ? want het lukt me niet als ik dit invoer:

Host: localhost
    [Port: 8889]
    User: root
    Password: root

Het kan zijn dat ik helemaal verkeerd denk, kan iemand mij meer info hier over geven ?

Bijdrager
    ieperlingetje

Als je persé verborgen bestanden wil zien op je mac, dan kun je via dit programma verborgen bestanden weergeven. Dit is echter niet aan te raden, want één keer onoplettendheid en je wijzigt een belangrijk systeembestand. Ik werk steeds via smultron als ik een .htaccess bestand bewerk, die heeft namelijk de optie een verborgen bestand te openen zonder dat je daarom alle verborgen bestanden moet weergeven. Je moet dan natuurlijk weten waar je je htaccess bestand bewaart, maar als je met mamp werkt denk ik dat je wel weet waar je root van je site is.;)

(en de gegevens die jij toont zijn login gegevens voor je database, dus die heb je hiervoor niet nodig)

Bijdrager
    mac-addict

Okay maar in zo’n ftp programma kan je dat bestand dus wel gewoon zien, en makkelijk wijzigen ik wil graag weten hoe ik mijn files in fetch kan zien?

Of is dat niet mogelijk op de manier hoe ik werk?

Bijdrager
    ieperlingetje

Waarom zou je via ftp willen benaderen? Als het mamp is dat je gebruikt, denk ik dat je die server lokaal draait of op je netwerk, dan heb je echt geen ftp nodig;)

Bijdrager
    mac-addict

Okay bedankt voor het bevestigen, mijn denkwijze was gewoon verkeerd je hebt gelijk!

Bijdrager
    janhh

Je kunt ook het bestand eerst een .txt op je hd geven, en dan in een ftp programma op de uiteindelijke server hernoemen naar .htaccess

Bijdrager
    danielpunt

Of als je ‘hardcore’ wilt gaan: in de Terminal. 8)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.