3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    marco538

Hoe maak ik een familiealbum in iCloud en behoud ik persoonlijk Foto's bestand?

Hallo,

Ondanks het feit dat ik al een groot aantal artikelen van Apple Support heb gelezen die over dit onderwerp gaan, kom ik er gewoonweg niet uit. En voordat ik iets stoms doe met het Foto’s bestand waarin alle onze foto’s zitten van de afgelopen 15 jaar of zo, leek het me verstandig om op dit forum eerst mijn vragen maar eens te posten.

Waar gaat het om? Ik wil graag onze gezamenlijke familiefoto’s in Apple iCloud bewaren en tegelijkertijd wil ik mijn eigen foto’s op mijn eigen MacBook Pro bewaren. We maken gebruik van Apple Foto’s om onze foto’s op te slaan.

HUIDIGE situatie:

1 x iMac Retina5K 27,5″ late 2015 – die als FAMILIE computer wordt gebruikt en waar ook de up-tod-date ‘Foto’s’-database is opgeslagen.

1x MacBook Pro | 15″ – late 2008 – mijn oude laptop die ik binnenkort ga uitfaseren, omdat ik een veel nieuwere MacBook Pro heb gekocht. Op deze MacBook Pro staat een verouderd Foto’s bestand.

1 x MacBook Pro 15″ late 2014 – mijn ‘nieuwe’ laptop die ik in gebruik ga nemen zodra ik het teveel aan data dat nu nog teveel data op mijn oude MB Pro staat die ik niet kwijt kan op mijn nieuwe interne SSD.

1 x MacBook Air 13″ Mid 2011 – die ik van mijn werkgever heb …

1 x MacBook Air 13″ early 2015 – die mijn vrouw van haar werkgever heeft …

1 x iPhone 7 Plus – van mezelf

1 x iPhone 7 Plus – van mijn vrouw

1 x iPad 2 van onze dochter

Qua iCloud ben ik aangemeld als ‘gezinshoofd’ en heb een Apple iCloud opslag abonnement van 200GB. Mijn vrouw heeft uiteraard haar eigen iCloud account en een eigen (beperkt) iCloud abonnement.

Op de FAMILIE iMac staat het meest actuele Foto’s bestand en deze iMac is ingelogd op mijn iCloud account (laten we voor het gemak dit iCloud account duiden als: marco@icloud.com). Ik ben zelf op mijn (oude) MacBook Pro eveneens ingelogd op mijn eigen iCloud account (dus marco@icloud.com). Mijn vrouw is ingelogd op haar eigen iCloud account (laten we dit liesbeth@icloud.com noemen) en maakt als gezinslid gebruik van onder meer mijn iTunes aankopen).

VRAGEN
    1. Hoe kan ik de FAMILIE iMac nu zodanig instellen dat hierop alle familie foto’s kunnen worden opgeslagen?
    2. Wat moet ik doen om deze familie foto’s die op de FAMILIE iMac lokaal beheerd worden, tegelijkertijd via iCloud door ieder lid van de familie (mijn vrouw, onze dochter en ik) kan bekijken?
    3. Hoe moeten de iCloud instellingen van verschillende MacBook’s worden geconfigureerd om het mogelijk te maken ieder zijn eigen foto’s op zijn eigen MacBook te houden en te beheren (dus deze foto’s blijven dan in principe ‘persoonlijk’)?
    4. Hoe moeten de iCloud accounts worden ingesteld om op onze beide iPhone 7 foto’s te kunnen maken die dan vervolgens worden opgeslagen in ons ‘persoonlijke’ Foto’s bestand en wat moet er nog meer gebeuren op onze beider iPhone’s om bepaalde foto’s vanuit onze iPhone in het FAMILIE album (in de Cloud) te kunnen plaatsen?

Alle tips, aanwijzingen en suggesties worden bijzonder op prijs gesteld!

Hartelijke dank,
    Marco

Bijdrager
    tarun

Je moet je eigen foto’s delen met iCloud:

Voor je familie kan de map Family kiezen:

Maar je kan ook een andere map maken en daar 1 voor 1 je familieleden aan toevoegen en eventueel anderen.

Bijdrager
    Gitte65

Voordat je ook maar iets gaat veranderen aan instellingen, foto-delen instellen, of photobibliotheek zou ik er in ieder geval voor zorgen dat je een goede backup van je foto’s hebt.
    Mocht er iets mis gaan dan kun je de oude fotobibliotheek zonder problemen weer terug zetten.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.