5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Joosk

Hoe maak ik een apart gedeelte op mijn schijf voor ProTools?

Goedendag allemaal,

Ik ben net nieuw. Ik ben Joost, 23 jaar en ik heb net een eMac en een Mbox aangeschaft. Ik heb al vaker met ProTools gewerkt, maar nu moet ik dus mijn eigen computer gaan inrichten. Ik begreep van een vriend van mij (die nog onder OS9 werkt) dat je apart extensies??? kan aanmaken als je pro tools opstart. Hij wist niet hoe dat moet onder OSX. Begrijpt iemand waar ik het over heb? En is het ook nuttig om apart partities te maken op mijn harde schijf. U begrijpt dit is mijn eerste Mac en ik ben nog alle “opnieuw” aan het uitvinden. Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen.
    Groet,
    Joost

Bijdrager
    Outragemac

Mijn ProTools ervaring reikt ook niet verder dan OS9. OS9 had een regelpaneel “extensie-beheer” waarmee je verschillende sets kon aanmaken met ge(de-)activeerde extensies(/stuurprogrammas).
    De ProTools handleiding omschreef duidelijk welke extensies noodzakelijk waren en welke niet.
    Dit om mogelijke conflicten te voorkomen, en alleen die extensies te gebruiken die je werkelijk nodig had. OSX heeft geen extensie beheer functie in die zin. Maar ik neem aan dat je met jouw ProTools versie eveneens bent voorzien van een duidelijke installatie handleiding.

Wat betreft aparte partities. In het geval van een eMac (waar maar 1 interne HD in kan) is het maken van een aparte partitie voor recording zeker aan te bevelen om de files gescheiden te houden. Hoewel dit natuurlijk qua performance niet vergelijkbaar is met 2 aparte HD’s (1 voor OSX en programma’s, 1 voor opnamen). Of je moet (wellicht nog beter) een externe HD gebruiken voor recording.

Bijdrager
    Joosk

kan je ook vanaf een externe harde schijf werken? (als je dus een een externe harde schijf met een snelle firewire verbinding gebruikt)
    Wat betreft de protools handleiding. Die is erg karig en er wordt ook met allemaal termen om je oren gesmeten in het engels en dat maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Bijdrager
    mailmen
    ”Joosk”

kan je ook vanaf een externe harde schijf werken? (als je dus een een externe harde schijf met een snelle firewire verbinding gebruikt)

zekers.
    en is ook aan te raden. Dan hoef je ook meteen niet twee partities aan te maken, maar kan je alle audio op je externe schijf houden.
    En dat gedoe met die extenties is verleden tijd. Daar heb je op osx naar mijn weten niets meer mee te maken..

Bijdrager
    Outragemac

Hoe bedoel je dat? Externe schijf als opstartschijf of opnameschijf?
    Wat betreft de manual, bij mijn Digi001 zat destijds een lijvig boek en een beknopte handleiding.

Van de ProTools site:

“Getting your Mbox system up and running involves a quick, simple, six-step process. First, you load your Pro Tools LE software onto your computer. Second, you connect your Mbox to your computer with the provided USB cable; this same USB connection powers your Mbox and manages audio data transactions between your Mbox and your computer. Third, you connect your signal sources — mics, instrument cables, patch cords, etc. — to your Mbox. Lastly, you launch Pro Tools LE software. At that point, you’re ready to go. It’s that simple.”

Een eitje, toch? :wink:

En in de installatie documentatie

To configure Mac OS X for Pro Tools LE:
    1 Make sure you are logged into an administrator account where you want to install Pro Tools LE. For details on Administrator privileges in Mac OS X, refer to your Mac OS X documentation.
    2 Choose System Preferences from the Apple Menu and click Energy Saver.
    3 Click the Sleep tab and turn off the Energy Saver feature by setting the sleep feature to Never.
    4 Return to the System Preferences and click Software Update.
    5 Deselect “Automatically check for updates when you have a network connection.”
    6 Close the Software Update dialog box.
    7 Proceed to “Installing Pro Tools LE” on page 20.

Installing Pro Tools LE
    After the Apple System software settings are configured, you’re ready to install Pro Tools LE.
    To install Pro Tools LE on Mac OS X:
    1 Make sure you are logged in as an Administrator for the account where you want to install Pro Tools. For details on Administrator privileges in Mac OS X, refer to your Apple Mac OS X documentation.
    2 Insert the Pro Tools LE Installer CD-ROM in your CD-ROM drive. Double-click “Install Pro Tools LE.”
    3 Enter your Administrator password and click OK to authenticate the installation.
    4 Select your Startup hard drive as the install location and click Install.
    5 When installation is complete, click Restart. – or – Click Continue to install any additional software or documentation, and restart your computer when you are finished.

Stap voor stap afwerkend moet je er toch wel uit kunnen komen.

De CPU usage, DAE playback buffer size en dergelijke staan ook overzichtelijk omschreven.
    Gewoon 1 ding na het andere uitzoeken.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.