16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Tee Loo

Hoe maak ik een adressenlijst in Pages?

Work around gevonden. Zie verder onderaan

Ik wil een adressenlijst maken in Pages. Eventueel in Numbers als dat moet.

De data wil ik uit een excel / numbers bestand halen. Adresboek kan ook.

Hoe maak ik een lijst op 1 pagina met alle gegevens van personen die ik merge.
    Zover ik weet, kan Pages alleen per bladzijde (section) slechts 1 database entry aan.

Is dat zo?

Hoe hebben ze bij Cupertino gedacht om een simpele adressenlijst te maken (ik neem aan dat die Amerikanen ook team-lijsten moeten kunnen maken voor sporten, om maar wat te noemen)
    Suf als je dat met de hand moet bijhouden (ipv adresboek gebruiken)

Is er een workaround?

Bijdrager
    Gastonw

Je kan met Adresboek gewoon een lijst uitprinten hoor ;). Klik op ‘Print’ (ofzo) en je kan aanpassen of je alleen visitekaartjes wilt of de hele lijst, en wat je in de lijst wil (foto’s, nummers, adressen.)

Bijdrager
    Tee Loo

Ja dat klopt, maar dan ben je wel heeeel erg beperkt in opmaak.

Pages is nou juist iets om de opmaak mee te personaliseren. De standaard print opties in Adresboek (hoe leuk ze ook verzonnen zijn) zijn nou niet echt een vetpot.

De koek is anders als je in de opties de complete opmaak zou kunnen veranderen. Maar hebben we daar niet iWork voor?

Bijdrager
    Gastonw

Misschien heb je hier iets aan?

Bijdrager
    Tee Loo

Bedankt! Maar dat is het ook niet.

Raar eigenlijk.
    Maar goed. Ik denk dat hier het verschil wordt gemaakt tussen Word en Pages.

Word is wat dat betreft een stuk machtiger dan Pages.
    Alhoewel het wel een verschrikking is om te gebruiken, gaat Word hierin verder.

“Automatische Opmaak”, daar valt dit onder.

Hopelijk gaan ze in iWork 10 daar wat aan doen.

Verder prefereer ik Pages nog steeds.

Bijdrager
    The_J

In Pages kan je de opmaak kopieren en dan plakken op een geselecteerd gedeelte. Het enige wat je nodig hebt is die lijst, en plakken maar.

Je kan je adresboek naar PDF exporteren en dan kopieren en plakken in Pages.

Word is niet ‘machtig’ of ‘gaat verder’, de opties in Pages zitten enkel op een andere plek. Je zou ook informatie bronnen (bij mij heet het data sources – ik werk in het engels) kunnen toepassen, of Numbers koppelen aan een database die weer gekoppeld is aan je adressen bestand.

In de handleiding staat het in ieder geval duidelijker dan in mijn post:)

Verder is het mogelijk je

Bijdrager
    Tee Loo

Mhhh, nee duidelijk is wat anders.

En plakken met PDF’s is nou niet echt ‘geautomatiseerd’.

Nee, ik heb het over de mogelijkheid, zoals je in Word een A4 knutselt met “velden”. Vervolgens een database daaraan koppelt en dan een A4 als uitput genereerd met alle velden ingevuld met database gegevens.
    Hierbij moet je gewoon denken aan adres gegevens van personen.

In Pages kan je maar 1 persoon of data entry per bladzijde genereren. Volstrekt niet toepasbaar voor een lijst met meerdere gegevens op 1 bladzijde.

Ik weet dat je met Pages veel kan en dat dat vooral anders gaat dan bij Word. Maar laten we niet vergeten dat Word wel degelijk veel diepgaander is dan Pages. Net zoals Numbers het niet haalt bij Excel.

Bijdrager
    The_J

Dan zal je toch echt met voorbeelden moeten komen om aan te tonen dat Word en Excel zo diep zijn als je zegt.

In Word en tabel met velden maken en die dan aan een database koppelen is niet erg ‘automatisch’..

Maar het ging er om een adressenlijst te maken in Pages (en/of Numbers?) waarbij de bron in het adres boek ligt.

Simpel zat: sleep de addressen die je wil opnemen in de lijst in Numbers, en daar is je tabel. Moet het in Pages: doe het in numbers en wijs het in pages als data bron aan.

Mocht je een tutorial met plaatjes etc nodig hebben, dan wil ik die ook wel maken.

Bijdrager
    Tee Loo

>>sleep de addressen die je wil opnemen in de lijst in Numbers, en daar is je tabel<<

Hoe bepaal ik welke velden wel of niet meegenomen worden?
    Dat slepen neemt niet alles mee.

Als je de ‘velden’ toepassingen en functies in Word snapt, dan snap je het gemis in Pages.

Enough said.

Bijdrager
    The_J

Gezien het standaard adresboek geen CSV kan neem je dan “AddressBookToCSV”, gratis en snel, haalt van alles naar keuze uit je adreskaartjes. Die CSV kan je dan in numbers gebruiken, maar misschien net zo makkelijk in Pages, scheelt een programma.

Verder mis ik geen ‘velden’ toepassingen en functies. Ik ben een programmeur, en ik programmeer mijn behoeftes of maak een scriptje als ik makkelijk wil doen.

Een (Pages, Word) tekstverwerker is een tekstverwerker, een (Numbers, Excel) spreadsheet is een spreadsheet. Geen programmeer omgeving of dataverwerkingseenheid. Leuk dat Microsoft en ook Apple steeds proberen meer te maken dan wat het is, maar zo werkt te wereld niet. (Als in, de wereld doet dan lekker mee, maar dat maakt nog niet dat het de juiste manier is).

Wat ik me trouwens afvraag, is hoe jij je adressen in een database stopt en die dan vannuit word aanroept. Ik ben nog geen stabiele plugins voor MySQL, Postgres of Oracle tegengekomen. (Heb deze vraag van informatieverwerking een aantal keer eerder behandeld)

Bijdrager
    Tee Loo

WORK AROUND ( geen echte oplossing ) !!

Ik heb in het verleden met Word adressenlijsten gemaakt. Vrij simpel.
    In Excel (of Acces) heb je de gegevens staan. In Word maak je een tabel aan en per row voeg je de gegevens van een persoon toe ( databloks ) aan de hand van velden.

Vervolgens zette je in de laatste kolom achter het betreffende veld (b.v. Telefoonnummer) een opdracht veld [NEXT].
    Hierdoor weet Word bij het mergen, dat ie voor de volgende row naar het volgende datablok moet.

Deze template sla je op en klaar. Vrij eenvoudig. Dit mis ik dus Pages, dat is alles.
    Pages kan goed mergen, maar het commando [NEXT] is hem vreemd

Work around:
    gevolg: elk data blok op een aparte pagina
    oplossing: find: section breaks replace: -empty- en boem alles op één bladzijde

Bijdrager
    The_J
    ”Tee

WORK AROUND ( geen echte oplossing ) !!

Ik heb in het verleden met Word adressenlijsten gemaakt. Vrij simpel.
    In Excel (of Acces) heb je de gegevens staan. In Word maak je een tabel aan en per row voeg je de gegevens van een persoon toe ( databloks ) aan de hand van velden.

Ik weet niet waarom dat een workaround is:P Behalve als je met word en excel/access standaard je adressen hebt staan.
    Op windows heb je een ingebouwd adresboek, en als je office hebt, ook nog het outlook adresboek. Hoe komt het dat jij access of excel aanwijst als 1e bron?

Bijdrager
    Tee Loo

De workaround staat onderaan de tekst en heeft niets te maken met Office

even goed lezen aub

Bijdrager
    The_J
    ”Tee

De workaround staat onderaan de tekst en heeft niets te maken met Office

even goed lezen aub

Dus “WORK AROUND ( geen echte oplossing ) !! ” slaat op je eigen post maar niet op de mijne?

Bijdrager
    Tee Loo

Uh, ja idd. Was dus niet bedoeld als commentaar ;-)

Als ik zelf met een oplossing kom of een workaround op mijn eigen vraag, dan schrijf ik dat zo neer, zodat mensen snel zien of iets opgelost is of niet.
    Anders is het vrij moeilijk zoeken tussen al die posts;-)

Heb de tekst ook maar even bij de eerste posting gezet. Dat is dan duidelijker.

Bijdrager
    The_J
    ”Tee

Uh, ja idd. Was dus niet bedoeld als commentaar ;-)

Als ik zelf met een oplossing kom of een workaround op mijn eigen vraag, dan schrijf ik dat zo neer, zodat mensen snel zien of iets opgelost is of niet.
    Anders is het vrij moeilijk zoeken tussen al die posts;-)

Heb de tekst ook maar even bij de eerste posting gezet. Dat is dan duidelijker.

Hmm, dat is wel fijn ja. Als je de titel van de 1e post aanpast, dan komt die in de topic list toch ook overeen? Dan zou je er opgelost bij kunnen zetten:D

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.