12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    jkazius

Hoe leg ik een stabiel netwerk aan? Ziggo Cisco modem + Airport

Hallo allemaal,

Ik heb een instabiel Ziggo Netwerk en ik word er GEK van;-)

Mijn Ziggo internet signaal komt binnen via een Cisco modem (dat bij mijn weten is ingesteld als Bridge) en voor mijn draadloze signaal heb ik beneden bij het modem een Airport Extreme staan en door het huis een drietal Airport Express units in de stopcontacten om het signaal (5GHz) uit te breiden. Ik heb via Airport probleemoplossing gekeken naar de beste Wifi kanalen en deze alszodanig ingesteld. Mijn download snelheid (draadloos) varieert van 120MB tot 15 MB. Alles is dus erg instabiel. Boven via de Apple TV fatsoenlijk Netflixen is er niet bij…

Wat kan ik allemaal doen / checken / instellen om e.e.a. beter te maken?

Hier de instellingen van de Extreme:

En hier die van de drie Airport Express units:
    /uploads/community/a8e9e13f2445cd6711baaefb3936b4b7dc8530bd_359.png

Bijdrager
    jkazius

Bijdrager
    SunKeeper

Zitten er meer 5GHz-netwerken in de buurt?

Heb je op de plaatsen waar de AirPort Expressen hangen ook zonder AirPort Express wel een fatsoenlijk signaal van de Extreme? (test met een MacBook indien mogelijk)
    Als dat namelijk niet zo is, kan de AirPort Express ook weinig verbeteren, die moet een goed signaal binnenkrijgen wil het ook nog fatsoenlijk uitgestuurd kunnen worden.

Let op dat dit bij 5GHz belangrijk is, de afstand mag niet te groot worden en/of teveel obstakels want dan stort de snelheid in.

2,4GHz heeft van zichzelf een beter bereik en kan beter tegen obstakels. Alleen iets mindere maximumsnelheid.
    Extern gezien heb je dan op veel plaatsen eventueel vertraging van andere 2,4GHz-netwerken op dezelfde kanalen. Bij 5GHz is dat relatief minder, juist ook omdat de bereikdiameter kleiner is en de netwerken zo minder snel dicht bij elkaar in de buurt kunnen komen.

Bijdrager
    amazone

Stel de Cisco in als router, en laat deze NAT, DNS en DHCP afhandelen. Zet wifi op de Cisco uit. Je hebt bedraad dan een prima netwerkje. Alle airports stel je verder hetzelfde in, in bridge mode, maak network aan, zelfde ssid, zelfde wpa key, en laat de kanaalkeuze op automatisch staan. Dan sluit je elke airport met een eigen ethernetkabel op de cisco aan. Dan heb je ook een prima draadloos netwerk.
    Wat jij wilt gaat niet werken met al die repeaters. Die hebben geen idee wat ze moeten doen en waar ze mee moeten verbinden.

Sleutelbeheerder
    Night

Je begint natuurlijk met testen van het modem zelf. Dat kan je het beste doen door de Bridge Mode even uit te zetten en je internet te testen door rechtstreeks te verbinden met een door het modem uitgegeven DHCP adres. Pas als dat goed blijkt te werken ga je naar stap 2: het testen van de Extreme op dezelfde manier (nadat je het modem weer in bridge mode hebt gezet).

En om het beter te maken: Gewoon een UTP kabel naar boven trekken en daaraan een Express hangen. Hoe meer draadloze stappen je maakt, hoe meer variatie er zal zitten in de up/downstream snelheid.

*vraagt zichzelf af: Interfereren de AE’s met elkaar?*

Bijdrager
    fixar

Alleen met het BEDRAAD aansluiten van de diverse Airports gaat het je lukken om een stabieler (en vooral sneller en betrouwbaarder) netwerk op te zetten.

Bij voorkeur met UTP-kabel, en alleen als dat écht niet kan kun je kiezen voor zg. powerline-adapters om je 230v stroomnetwerk in te zetten als vervanger voor de UTP-kabels.

Ikzelf zou kiezen voor het modem in bridge modus en de eerste airport Extreme inzetten als de router (DHCP + NAT)… Test eerst die setup in de buurt van de Airport Extreme en zet alle andere airport Expressen uit. Als de snelheden dan daar wel kloppen kun je vervolgens op de benodigde plekken de Airport Expressen bedraad aansluiten en instellen in Bridge-modus en kies bij draadloos voor “Maak netwerk aan”. Hoe je ze noemt mag je zelf weten, allemaal het zelfde is een optie, maar je kunt ook namen als WiFi-Zolder, WiFi-keuken, etc om zo duidelijkheid te krijgen met welke je wilt verbinden.

Bijdrager
    lammertdejong

Hier ook ziggo met horizonbox. Ook AirPort vanaf Cisco los modem. Problemen gehad. Bleek dat de horizonbox zelf ook de WiFi aan had. Had iedere x dezelfde kanalen als de AirPort. Via ethernet kabel MacBook aan box gehad en ingelogd. Alles uitgezet en nu werkt het prima.

Moderator
    Poezenbeest

Bedraad is leuk, maar als dat had gekund, waren due repeaters waarschijnlijk ook niet azngeschaft…

Ik denk dat je het nog eens met automatische kanaalselectie moet proberen en inderdaad de Expressen wel dicht bij elkaar moet hebben. Het nadeel aan WDS is inderdaad vertraging, maar het zou niet instabliel moeten zijn…

Bijdrager
    fixar

Vaker dan je denkt worden die keuzes gemaakt op basis van verkeerde aannames en beperkte kennis en informatie.

Bijdrager
    flierefluiter

wow, jkazius,

jij moet echt wel een serieus huis hebben om het niet alleen met de extreme af te kunnen. Mijn bescheiden mening is dat de verstoring al optreed bij de samenwerking tussen de router en de extreme. De expressen daarna doen dan niet veel meer.

Mijn tip (voor wat het waard is):

wifi functionaliteit in modem uit (laten) zetten (kan op afstand door Ziggo)
    modem als bridge en extreme als router met kanaal op automatisch

Probeer het dan maar eens zonder die expressen, want in een ‘normale’ situatie moet dit wel voldoende zijn.

Bijdrager
    SunKeeper

Nou, bij een volledige houten huis is dat misschien een stabiele optie (alleen Extreme).

In wat nieuwere huizen (hoeven niet heel groot te zijn) zitten vaak dubbel gewapende betonnen vloeren en daar komt nauwelijks Wi-Fi doorheen. Je kunt misschien verbinding maken en je hebt bereik, maar geen doorvoersnelheid. Als de boel in de meterkast staat is het nog minder. (elektriciteitsleidingen interrefereren, net als die stalen rasters in de vloer)

Bij mij hier komt de kabel niet eens in de meterkast en staat een modem + Extreme in de woonkamer, maar op zolder (twee vloeren verder) kun je het dan echt vergeten. Een AirPort Express op de eerste verdieping hangen (bereik draadloos uitbreiden) lost dat probleem al grotendeels op. Één vloer per router.

Gelukkig is er door die vloer van beneden (Extreme) tot boven een kabel getrokken en heb ik nu een Express bekabeld op zolder, nog net een stukje sneller. Op de eerste verdieping ook geen problemen, soms verbinden apparaten daar met de zolder en soms met de woonkamer.

Sleutelbeheerder
    Night

@Poezenbeest: Vaak is de makkelijkste oplossing het neerzetten van extenders. Maar of dat ook altijd de beste oplossing is, blijkt nu wel weer.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.