15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

Hoe leestekens te vinden en programmeren

Hele domme vraag: waar kan ik leestekens vinden, zoals een e met twee puntjes, accentstreepjes, dakje enzovoort. Dat zat ooit op mijn Powerbook achter een knopje, maar op mijn iMac (model 2006) kan ik het nergens vinden. Waar?! En hoe kan ik er een aantal aan F-toetsen toewijzen. Ik heb er niks over kunnen vinden, maar dat ligt misschien aan mij…!

Bijdrager
    d.denkers

¨= alt +u
    ´= alt + e
    å = alt + a
    ^= alt + i
    ß = alt + s
    ©= alt + g
    enzovoort….

Bijdrager
    macjk

In de laatste apple quick tips podcast hebben ze hier aandacht aan besteed. kijk deze eens

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    MacAanZee

BEDANKT voor de tip! Het lijkt me handig om er een paar – de meest gebruikte – aan F-toetsen toe te wijzen, maar ik ben vergeten hoe dat werkt.

Bijdrager
    fozzy

waarom zou je, de meest gebruikte, toewijzen aan een toets?

Als je ze vaak gebruikt lijkt me dat je dit snel genoeg in je geheugen hebt zitten.

Bijdrager
    Pieterr

Als je dat persé wilt, heb je misschien hier iets aan: Remapping Function Keys in OS X .

Bijdrager
    MacAanZee

@ Fozzy: ik vergeet zulke toetsencombinaties altijd…. Zelfs printen doe ik altijd via een menu’tje.

Bijdrager
    MrHammond

Misschien heb je hier wat aan:

Systeemvoorkeuren -> Landinstellingen -> Invoermenu

Vinkje zetten bij “Toetsenbordweergave” in de lijst (evt. “Lettertekenpalet”) en helemaal onderaan “Toon invoermenu in menubak”

Nu verschijnt er een Nederlands vlaggetje (ervanuitgaande dat je een Nederlandse computer hebt natuurlijk) naast de klok in de menubalk, daar kun je dan de Toetsenbordweergave (virtueel toetsenbordje op het scherm, die je kan tonen welke tekens zich onder de option/alt-toets etc. bevinden) vinden. Voor meer exotische tekens heb je dan ook nog het Lettertekenpalet.

Bijdrager
    MacAanZee

Ik heb gedaan wat je schrijft en “Toon invoermenu’ aangevinkt. Ik heb een vlaggetje rechts in mijn menubalk staan, maar vind daaronder GEEN toetsenbordweergave. Alleen ‘Verberg naam invoerbron’ en ‘Open landinstellingen’..!

Bijdrager
    JohnH

Open Landinstellingen en kies Tab Invoermenu. Vervolgens een vinkje bij Toetsenbordweergave.

Bijdrager
    MacAanZee

Ok, bedankt!

Bijdrager
    Simonvanwijk
    ”JohnH”

Open Landinstellingen en kies Tab Invoermenu. Vervolgens een vinkje bij Toetsenbordweergave.

Hmm. ik heb hier eenzelfde probleem, maar kan zelfs niet het ‘vinkje Toetsenbordweergave’ vinden. Het ziet er bij mij zo uit:

Anyone?

Bijdrager
    JohnH

Als alles mee zit kun je nog iets omhoog scrollen, boven de streep die je nu ziet :?

Bijdrager
    Mac-aholic

Ik gebruik het programma PopChar… werkt heerlijk!
    http://www.macility.com/products/popcharx/

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.