30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 52)
  • Q:
    Bijdrager
    bonestaak

hoe lang mag de totale lengte utp zijn

Ik heb veel apparaten in huis staan en nu wil ik nog een ip camera aansluiten. Jammer genoeg kan ik hem niet op wifi aansluiten dus moet het weer bekabeld. Ik heb een switch 24 poorts gbit en 48ghz bandbreedte maar het totaal aantal meters utp ligt zo rond de 100 meter. Ik heb onder de apparaten ook een nas en die wil ik graag zo snel mogelijk houden. Hoe lang mag het aantal meters utp totaal zijn?

Geblokkeerd
    Anoniem

van router naar ip camera technische 100 meter vroeger. Weet niet of dat inmiddels verbeterd is met de Gb utp kabel. Maar het is nog steeds cat 5.

Bijdrager
    bonestaak

Ja maar ik bedoel het totaal aan meters utp, de langste kabels bij mij zijn ca 25 meter, daar heb ik er 3 van en dan nog een 2 maal 10 en ca 8 stuks van ca 2 meter

Geblokkeerd
    Anoniem

Het totale doet er niet toe. De lengte van ontvanger en zender doet er toe. Je swits of router Dat is centraal punt.
    wifi technische gezien 100 meter, maar als je dikke betonnen muren heb, 10 meter.
    kabel technische alleen van swits/router naar > apparaat.
    Of je nu van swits/router naar computer 1 25 meter hebt
    swits/router naar computer 2 35 meter hebt
    swits/router naar computer 3 50 meter hebt
    Is dat niet totaal 115 meter en zit je over het totale.
    snap je hem ?

Geblokkeerd
    Anoniem

In cat5 max 100 meter vanaf de switch. Als je 24 poorten heb zou je dus per poort max 100m kabel kunnen gebruiken.
    Wel is belangrijk hoe de kabels liggen en of ze langs grote stroomkringen of verlichting lopen.

Bijdrager
    tinus_omt

Er is niet echt een beperking op het totale aantal meters kabel in een UTP netwerk. Er is wel een beperking in het aantal meters kabel tussen twee (direct aan elkaar aangesloten) apparaten, dat is volgens de specificatie 100 meter.

Bijdrager
    bonestaak

Aha, dus daar hoef ik mij dan niet meer ongerust over te maken, ik zie dat iedereen hetzelfde zegt.

Bijdrager
    1984

Kijk eens of het via het stopcontact iets voor jouw is , Kassa : http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1336048 (op ±36 min)

Powerline moet je gewoon zien als een stukje UTP-kabel. Met een switch of een WAP aan het ene uiteinde en het andere uiteinde aan je router kun je je netwerk gewoon verder uitbouwen.

Bijdrager
    passenger1

Mijn langste ononderbroken verbinding is 98 meter… en dat werkt nog perfect.

Geblokkeerd
    Anoniem

aaaah neee. Ik word zovaak gebeld dat iemand wat heeft gekocht via een winkel omdat de (lees goed) verkoper het adviseerde of omdat de consumentenbond bla bla.
    En wie kan er weer prutsen met pruts apparatuur ….?

Bijdrager
    bonestaak

Nee want de camera komt buiten te staan. Maar afgezien daarvan, het rack de mac en de switch staan op de bovenverdieping, heeft een andere stoppengroep. Daarbij zijn die Devolo’s nog zelfs duurder dan de camera.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ow U weet nu ineens dat een stopcontact netwerk alleen maar op dezelfde groep moeten om te kunnen werken?
    Maar U weet waarschijnlijk niet hoe groepen in huis zijn ingericht, anders roept u zoiets niet…..

Bijdrager
    pruus

Ik heb dik 50 meter tussen router en modem zitten en geen centje pijn. Dat. 6 schijnt beter te zijn. Ik heb Cat 5, maar ondervindt geen problemen bij 50Mbbs.

Bijdrager
    bonestaak

@meeuw
    Ik heb ze al eens gehad van Devolo, en natuurlijk hebben wij ook een lijstje bij de meterkast hangen, wij hebben 8 groepen, en de groep bij de switch en aan de andere kant de groep bij de meterkast of als ik uitwijk naar de voorportaal, zit ik in verschillende groepen, de keuken, voorportaal en de meterkast (in een van deze drie zou de stroom van de camera moeten komen) zit op groep 2 en de slaapkamer 3 boven waar de switch zit zit op groep 3. Dat werkt dus niet. Door de plafonds kunnen wij ook niet boren, ik heb wel een sds (hamer) boor maar die komt door dit materiaal (beton met metalen vouwplaten niet doorheen.

Bijdrager
    bonestaak

@pruus Cat 6 is voor gbit netwerken, ik heb een deel van mijn bekabeling in gbit maar toen ik dit huis huurde (mei 2000) was er nog geen cat6 Ik heb daarom ook alleen later voor de nas en de mac cat6 neergelegd, trouwens ook van cat6 stekkers voorzien. Vanaf de meterkast loopt sinds het begin al een kabel van 25 meter cat5 naar boven, dat moest toen gebeuren door de interne leidingen (die bovendien nog eens slecht aangelegd waren want in de knik zat beton. Ik ben daarom ook niet meer van plan ooit op die plek nieuwe kabel te trekken, want ik was er toen dagen mee zoet. Natuurlijk zijn er later een tv, een sattelietontvanger, zeeaquarium en een mediabox in de huiskamer bijgekomen, maar daar heb ik de kabel aan de achterzijde gewoon door de houten lijsten van de ramen naar buiten gebracht en boven weer naar binnen dus gewoon buiten het huis om. Daarom heb ik ook zulke lange stukken. Bij de voorkamer waarachter de camera komt hebben wij geen houten lijsten maar alles dubbel (gepanserd) glas en stalen lijsten. Ook de Entreedeur is van Staal, ga ik liever niet doorheen. Ook trouwens een reden dat voor de deur geen wifi signaal door de wanden heen gaat.

Bijdrager
    rdg05

100 meter CAT 5e maximum lengte
    350 meter CAT 6 maximum lengte
    550 meter CAT 7 maximum lengte 700 meter

Bijdrager
    rdg05

Oeps, sorry. bovenste is klopt niet.

CAT 5 maximum lengte 100 meter (per kabel) (deze kabel is officieel niet gigabit gecertificeerd)
    CAT 5e maximum lengte 350 meter (per kabel)
    CAT 6 maximum lengte 550 meter (per kabel)
    CAT 7 maximum lengte 700 meter (per kabel)

Kort gezegd, je kan makkelijk af met Cat 5

Bijdrager
    bonestaak

@rdg05 Dit is heel interessant, wij leerden vroeger in onze installateurstijd dat 100 mbit (1000 kwam toen nog niet eens voor) rond de 130 meter was en 10mbit 180 meter.
    Ik geloof jouw versie. Immers doordat ze beter beschermd zijn en minder demping kunnen hogere cats meer presteren, lijkt mij dus ook logisch dat je meer afstand kan overbruggen (bij gelijk signaal).
    Ik heb nog even de specificaties van powerline opgezocht, ik had daar al ervaring mee uit mijn installateurstijd maar daar staat ook specifiek bij vermeld dat ze in dezelfde stroomkring moeten zitten. (TP-link av500).
    Ik ga dus gewoon kabeltje trekken.

Bijdrager
    rdg05

Een kabel trekken is niet leuk, maar wel de beste optie.
    En als je dan Cat 6 pakt ga je op safe qua snelheid en lengte.
    Als je Cat 7 gaat gebruiken, tsja, dan heb je een paar centjes te veel.

Bijdrager
    bonestaak

Ik had jouw laatste post ook nog niet gezien, meeste kabel hier in huis behalve de toevoegingen van de laatste 5 jaar zijn cat5e dus ik heb inderdaad wat meer speling dan 100 meter, maar ik was er van uitgegaan dat je alle kabels bij elkaar op moest tellen, dat is dus niet waar dus de situatie is veel gunstiger.
    offtopic hier, wat je al aangeeft cat5 is niet gecertificeerd voor gigabit maar natuurlijk zal deze op de switch wel gbit aangeven, alleen de prestatie is minder en dat is nu het verradelijke van deze kabel.

Bijdrager
    rdg05

Even iets meer info.

Cat5 vs Cat5e vs Cat6 – Which Should You Use?

This article discusses primary differences between the various types of computer and telephone (CAT) cabling available, specifically the difference between CAT5, CATe and CAT6. In a nutshell, the primary differences boil down to differences in the way each conveyance media handles network support, crosstalk, and bandwidth.

Cat5 vs Cat5e
    Network support – CAT 5 cable will support 10BASE-T and 100BASE-T network standards, that is it supports networks running at 10 Mbps or 100 Mbps. CAT 5e is an enhanced version of Cat5 that adds specifications for crosstalk (see below). Cat5e cable is completely backwards compatible with Cat5, and can be used in any application in which you would normally use Cat5 cable. However, the added specifications of Cat5e enable it to support Gigabit Ethernet (1000BASE-T), or networks running at 1000 Mbps.
    Crosstalk – Crosstalk is the “bleeding” of signals between one cable into another, due to a process called induction. This effect can result in slow network transfer speeds, and can even completely block the transfer of signals over the cable. Cat5e cable has been improved over Cat5 cable in this respect, and crosstalk has been greatly reduced.
    Bandwidth – The bandwidth of a given conveyance media is essentially it’s information carrying capacity. The greater the bandwidth of a system, the faster it is able to push data across a network. Cat5 is rated at 100Mhz while Cat5e is rated at 350Mhz. This coupled with other more stringent specifications makes Cat5e ideally suited for networks which plan to operate at Gigabit Ethernet speeds.
    Bottom Line: If you plan on to implement Gigabit Ethernet, go with Cat5e. Also, the small increase in price of Cat5e over Cat5 is more than made up for by “future proofing” your network’s cabling infrastructure.

Cat5e vs Cat6
    There is a great deal of debate among people about whether new cabling installations should use Cat5e or Cat6. Many people incorrectly assume that by running Cat6 they will then have a Gigabit Ethernet. However, in order to achieve true Gigabit Ethernet speeds, every single component on a network must be gigabit rated, such as the switches, hubs and network interface cards. This isn’t to say that there aren’t differences between Cat5e and Cat6, however. The general difference between category 5e and category 6 is in the transmission performance. While Cat5e can support gigabit speeds, Cat6 is certified to handle gigabit Ethernet. Additionally, the Cat6 specification is better suited toward environments that are generally unfriendly to twisted pair cabling. This includes areas that have lots of interference from things like power lines, lights, and manufacturing equipment. Still, for most applications, Cat5e is perfectly suitable and preferable to Cat6: it is more economical and performs almost as well. However, if you can be certain that all the components on your network are gigabit rated, and the volume of the data being transmitted calls for certified gigabit performance, then Cat6 is the way to go.

Bijdrager
    bonestaak

Yep en natuurlijk heb je speciale zaken waar je voor nog geen 20 euro al 100 meter cat hebt maar als je naar een gewone gamma of praxis gaat zal je zien dat er geen of nauwelijks verschil zit in de prijs van 6 t.o.v. 5. Ook heb je gewoon cat6 kabel die net zo dik is als cat5.

Bijdrager
    rdg05

Ja, daar heb je helemaal gelijk in.
    Het zelfde geld voor HDMI, de meeste mensen kunnen het prima af met een HDMI kabel van de action van zeg een euro of 2.
    Want je ziet als leek echt geen verschil met een kabel van 30 euro.

Succes in ieder geval.(y)

Geblokkeerd
    Anoniem
    walberg op 09 april 2013

@meeuw
    Ik heb ze al eens gehad van Devolo, en natuurlijk hebben wij ook een lijstje bij de meterkast hangen, wij hebben 8 groepen, en de groep bij de switch en aan de andere kant de groep bij de meterkast of als ik uitwijk naar de voorportaal, zit ik in verschillende groepen, de keuken, voorportaal en de meterkast (in een van deze drie zou de stroom van de camera moeten komen) zit op groep 2 en de slaapkamer 3 boven waar de switch zit zit op groep 3. Dat werkt dus niet. Door de plafonds kunnen wij ook niet boren, ik heb wel een sds (hamer) boor maar die komt door dit materiaal (beton met metalen vouwplaten niet doorheen.

“Dat werkt dus niet ” > dat kunt u niet weten want u heeft er geen verstand van.
    Zoals wel meer dingen die u aanhaal in dit topic.
    Maar discussie weinig zin in. Check Kassa : Daar zeggen ze dat stopcontact netwerk van meterkast naar verdieping 3.
    Kijk nog een in uw meterkast naar het papiertje. Zit die op dezelfde groep….
    Niet doorheen boren? Juiste materiaal kopen.

Bijdrager
    bonestaak

Hier toevallig Gideon monteurs aanwezig? Zij plaatsen honderden van deze apparaten. Natuurlijk weet ik ook niet alles maar ook ik heb al heel vaak powerlines moeten installeren. Ja sommige huizen kan je inderdaad over 3 etages geluk hebben maar niet ieder huis is hetzelfde. Het staat ook in de handleidingen: Alleen in dezelfde stroomgroep.

Geblokkeerd
    Anoniem

Naja als het in de gebruiksaanwijzing staat kunt u ook niet anders concluderen dat kassa een waardeloos advies heeft gegeven, of het merk waardeloos is :P. toch :)?
    En logische gezien, er zijn maar weinig huizen die de 1ste verdieping en 2de verdieping op 1 groep hebben staan.
    afgezien dat ik er persoonlijk ervaring mee heeft dat het gewoon werkt in verschillende groepen.

Bijdrager
    1984

Met twee powerline-stekkers verstuur je data gewoon via het stroomnetwerk zodat je ook bereik hebt op zolder of in de schuur.
    Het gaat via stopcontacten die aangesloten zijn op jouw meterkast
    Het werkt prima. Ook tussen verschillende groepen, met twee automaten en twee aardlekschakelaars ertussen.

Bijdrager
    bonestaak

@Meeuw,
    Toevallig heb ik bij uitzondering ook die uitzending gezien. Over 3 etages, ja, maar er wordt helemaal niet gerept over stroomgroepen. Er zijn ook zat huizen, sterker nog zeker 80 procent van de particuliere woningen hebben niet eens zoveel groepen. Dus in de meeste gevallen gaat het ook goed over 3 verdiepingen. Maar omdat het in jouw huis wel werkt en bij het huis bij Kassa ook moet het dus bij mij ook werken. Ik gaf al eerder aan dat wij 8 groepen hebben, en daarbij zijn ook diverse kamers onder verschillende stroomgroepen. De slaapkamer boven waar het rack met switch staat is groep 3, de keuken en de gang zijn groep 2. Zet ik een powerline in de keuken en de ander in de gang, gaat het goed. Zet ik bij het rack (3) een powerline en in de meterkast de ander (2) dan gaat het niet. Zo heb ik deze ervaring ook bij diverse klanten gehad in de tijd dat ik zelf nog installateur was. Dus niet bij 1 woning maar bij honderden. Ik doe dit werk inmiddels niet meer, zit nu op kantoor, daar krijg ik geregeld de monteurs aan de lijn en.. ja zodra er verschillende groepen zijn, gaat het fout. Hoe het bij jou in huis zit weet ik niet, ik ga niet zo ver om te zeggen dan moet je op het papiertje kijken. Zo zijn er ook houten gestukte huizen maar ook zoals bij ons Systeemhuizen met kant en klare delen, daar zitten van fabriekswege al bekabeling en buizen in, voor de rest kan je daar niet in boren, ook niet met sds Hilti’s. Dit in verband met juiste materialen kopen, Wie is er dan niet op de hoogte.

Maar goed, dit wijkt af van waar de vraag over ging. Ik heb ook al aangegeven dat ik dus geen gebruik maak van powerlines en dat ik dus gewoon kabels blijf trekken.
    Mij maakt het verder ook niet uit, maar ik hoor ook dagelijks om mij heen verkopers zeggen dat kan allemaal draadloos, en dan komt de monteur op de locatie en dan blijkt het hele gebeuren niet te kunnen werken omdat er gescheiden groepen zijn. Klant kwaad, monteur uitgekafferd.

Bijdrager
    1984

Via de meterkast verspreidt het zich zonder problemen over de verschillende groepen van uw huisinstallatie, maar het signaal kan niet ‘de straat op’. Daarvoor zorgen de spoelen en condensatoren in uw elektriciteitsmeter. Als het 230 V net in een huis is verdeeld tussen de drie verschillende fasen blijft het signaal zelfs binnen alle wandcontactdozen die op één en dezelfde fase zijn aangesloten. bron

Praktisch alle woningen in Nederland hebben slechts 1 fase die gebruikt wordt en die met 35A is beveiligd. In de groepenkast komt de voedingskabel meestal wel binnen met 3 fasen, deze zitten in het gedeelte waar een zegel op zit, de nul en de aarde maar er wordt slechts 1 fase afgezekerd en de anderen zijn loos. Die ene fase gaat dan door naar een railtje waarop dan weer de afgaande groepen op zitten beveiligd met schroefpatroonhouders of tegenwoordig automaten.
    Stel dat je in de woonkamer, waar de eerste homeplug op groep 1 zit en de tweede homeplug op zolder op groep 4 dan gaat het signaal via de groepenkast en de ingeschakelde beveiliging via het railtje en via de ingeschakelde beveiliging van groep 4 naar zolder.
    Het gaat pas fout als de beveiliging van groep 1 of groep 4 uit staat want dan zit daar de onderbreking.
    Tijdens de nieuwbouw heeft de installateur een rijtje huizen op fase L1 gezet, het volgende blokje op L2 en wee een blokje verder op L3. Zo houdt het energie leverend bedrijf een “redelijk” gelijke belasting over de 3 fasen.
    Pas bij een huis met een krachtaansluiting zijn alle 3 de binnenkomende fasen beveiligd en zitten er in die groepenkast 3 railtjes verdeeld over L1, L2 en L3 en dan moet je opletten dat je de homeplug op dezelfde groep gaat aansluiten. Als dat door de verdeling tenminste mogelijk is, want heb je in de woonkamer alleen L1 en op zolder of een slaapkamer alleen L3 dan is dat dus altijd onmogelijk. Maar nogmaals in de doorsnee woning, dus geen kapitale vila, zit slechts 1 fase.

Bijdrager
    polansky

Maar nogmaals in de doorsnee woning, dus geen kapitale vila, zit slechts 1 fase.

Is dat wel zo? Want volgens mij heeft iedereen die op inductie kookt 2 fase L1 / L2.
    Maar ik kan mij best vergissen hoor.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 52)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.