30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    erwin33

Hoe lang gaat een Imac uit 2014 nog mee in de jaarlijkse Mac OS updates

Ben van plan om een Imac uit 2014 over te nemen, ook omdat mijn Mac Mini late 2012 het nieuwe Big Sur niet meer gaat draaien. Is er enig idee hoe lang een IMac nog mee mag doen met de jaarlijkse Mac OS updates?

Bijdrager
    TheBigZ

Niet heel lang meer. Om twee redenen.

1) Late 2013 iMacs stoppen bij 10.15.x Voor 2014 modellen komt er nog een versie (Big Sur, 10.16) bovenop.

https://en.wikipedia.org/wiki/MacOS_Big_Sur#System_requirements

2) Tweede aspect is dat Apple op termijn stopt met Intel versies van macOS.

Dat betekent overigens dat je nog steeds jarenlang plezier van zo’n iMac kunt hebben, alleen niet meer met de allerlaatste versie van macOS.

Bijdrager
    sedikit

Hoe lang? (Soms?) Heel lang!!  ?. Mijn iMac uit 2009 draait dagelijks nog perfect op volle toeren. Of op Mavericks, òf op El Capitan (externe schijf), Alleen de HD vier jaar geleden vervangen. Heb voorlopig meer dan genoeg aan deze twee systemen. Zou t/m High Sierra kunnen, maar zie de noodzaak daarvan  voorlopig niet in (o.a. printers en scanner zouden het niet meer doen).

Edit: ik ben er (ten onrechte) vanuit gegaan, dat je eventueel ook tevreden zou zijn met lagere systemen dan Big Sur. Sorry.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door sedikit.
    Bijdrager
    erwin33

Dus is het puur een gok om over te stappen naar 2014 en dan maar afwachten of er na Big Sur nog een update komt voor deze Mac’s.

Bijdrager
    Kwadraatje

Daar komt het wel op neer, ja. Waarbij de kans dat die update er komt eerder klein is dan groot.

Bijdrager
    digilb

Apple geeft security updates voor de huidige versie van MacOS, de vorige, en degene daarvoor. Als je dit doortrekt dan krijgt Big Sur 10.16 nog updates TOT 10.19 wordt geïntroduceerd.

Anders gezegd: nadat een Mac geen nieuwe versie van MacOS meer krijgt, krijgt hij nog wel 2 jaar security updates. En eigenlijk is dat belangrijker dan upgrades van MacOS zelf.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door digilb.
    Bijdrager
    erwin33

Maar na 2 jaar krijg je dus geen security updates meer, en kan dit toch schadelijk zijn of is dat niet het geval?

Bijdrager
    digilb

Zonder security updates wordt de kans steeds groter dat er misbruik van wordt gemaakt, en loop je dus gevaar. Heeft ook te maken met de websites die je bezoekt, of je op elk linkje in een mail klikt, een willekeurige USB-stick in je computer stopt, etc.

Koop je nu een iMac uit 2004 dan is de kans groot (niet zeker!) dat hij nog 3 jaar up-to-date wordt gehouden mbt veiligheid. Of je hem nog langer wilt gebruiken of niet, is aan jou. Veel mensen gaan op zoek naar een nieuwe computer als hij niet meer gesupport wordt.

Bijdrager
    erwin33

Ok duidelijk, maar dan komt daar dan ook nog eens bij dat we niet te maken hebben met Windoos machines dus het risico wordt wel kleiner dat er iets gebeurd.

Bijdrager
    digilb

Hoe meer mensen een Mac hebben, hoe lonender het wordt om daar misbruik van te maken.

Dat is de keerzijde van het succes, en meteen een verklaring waarom Windows vaak als onveilig wordt gezien (je kunt immers meer geld binnenharken als je je richt op een Windows-lek in plaats van een Apple-lek).

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door digilb.
    Bijdrager
    Vroegah

digilb: Catalina 10.15.6 is de (vermoedelijk) laatste update van osX, Big Sur start als osXI, 11.0

Bijdrager
    TheBigZ

Vroegah op 9 september 2020 om 15:08

digilb: Catalina 10.15.6 is de (vermoedelijk) laatste update van osX, Big Sur start als osXI, 11.0

En toch ook weer niet….

AppleInsider: 11.0 or 10.16  (edit: bug in OMT forum; link werkt niet vanwege dubbele “hyphen”)

Bijdrager
    csteelooper

<p class=”cite”>TheBigZ op 9 september 2020 om 06:56</p>
    Niet heel lang meer. Om twee redenen.

1) Late 2013 iMacs stoppen bij 10.15.x Voor 2014 modellen komt er nog een versie (Big Sur, 10.16) bovenop.

https://en.wikipedia.org/wiki/MacOS_Big_Sur#System_requirements

2) Tweede aspect is dat Apple op termijn stopt met Intel versies van macOS.

Dat betekent overigens dat je nog steeds jarenlang plezier van zo’n iMac kunt hebben, alleen niet meer met de allerlaatste versie van macOS.

A) Big Sur is niet 10.16, maar 11.0… Just so you know. Ik denk zelf wel dat het versienummer nog wel naar 11 zal gaan, ook al zegt het artikel op AI iets anders…

B) de ‘stop op Intel-versies’ gaat nog op zijn minst drie jaar duren; misschien nog wel langer. Zo lang er ook maar één Intel-model in de line-up aanwezig blijft, bijvoorbeeld (en hoogstwaarschijnlijk) de Mac Pro, is er dus potentie voor een Intel-versie van MacOS.

Bijdrager
    erwin33

Het is dus wel wat genuanceerder dan wordt voorgesteld dat dit de laatste versie wordt voor Imac 2014 modellen. Dat is in ieder geval positief te noemen.

Bijdrager
    TheBigZ

erwin33 op 9 september 2020 om 18:03

Het is dus wel wat genuanceerder dan wordt voorgesteld dat dit de laatste versie wordt voor Imac 2014 modellen.

Wat uiteindelijk écht de laatste macOS versie voor jouw 2014 iMac gaat worden, weet noch csteelooper noch TheBigZ met zekerheid, maar blijft gewoon afwachten….

Bijdrager
    JJmac

Gewoon nog even vast houden deze Mac, er wordt gewerkt aan een eigen ARM processor en zou je dan een keuze kunnen maken.

Bijdrager
    SvS

Voor hoeveel kun je het overnemen? Ik ben het eens met bovenstaande. Ook vooral van JJmac. Ik zou zelf voordelige (maar wel goede) iMac nemen en over 2 jaar ARM wanneer deze de kinderziektes uit zijn.

Zit er een SSD schijf in, in plaats van HDD?

En ten derde, hoe noodzakelijk is het voor jouw situatie dat je over een jaar over een meest recente macOS moet beschikken? (oudere macOS kregen laatst nog security updates, geen macOS, alleen voor stukje veiligheid)

Bijdrager
    erwin33

Zo 500 euro gaat hij kosten, geen SSD schijf, 8 gig memory. Heb het voornamelijk nodig voor Flight Simulator en de videokaart die in mijn Mac Mini 2012 zit is gewoon niet geschikt.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door erwin33.
    Bijdrager
    TheBigZ

Als het alleen voor gamen is te doen, is een PC voor dat bedrag wellicht een betere keuze.

Bijdrager
    SvS

Of ’n Xbox. Hou je nog wat geld over voor paar goede games;-)

Zelf zou ik geen €500 geven voor ’n slechts 2 jaar jongere mac, naast die Macmini uit 2012. Macmini ga je de deur uit doen? Dan verdien je deel van die 500 nog terug en is te verantwoorden.

Bijdrager
    erwin33

Nee ik game enkel FS, bij Mac Flight Gear of X Plane dus een Xbox is geen optie. Maar het is niet alleen het draaien van een FS maar ook dat ik verder kan met een nieuwer OS straks. Dus ook een andere PC enkel voor FS gaat hem niet worden…

Bijdrager
    SvS

Ja, dan zijn 1e 2 reacties hierboven goed van toepassing.

En dan is 500 euro toch niet zo gek meer. Als je er goed gevoel bij hebt… Ik had vorig jaar 300 euro gestopt in een iMac van 2009, nieuwe videokaart (ssd veel eerder gedaan). Nu nog steeds heel stabiel en nog plezier bij lichtere taken. Prima ding nog. Over paar jaar wil je wel een nieuwere. Zo gaat dat.

Bijdrager
    erwin33

Bedankt voor de adviezen, ik ga mijn besluit tot aanschaf overwegen. Is een Intel HD Graphics 5000 videokaart die in deze Imac zit een beetje goed voor Flight Gear of X Plane, draait dat een beetje soepel en schokvrij?

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken geleden door erwin33.
    Bijdrager
    SvS

Hier kan ik verder geen antwoord op geven. Ik zou even rondkijken op Youtube, Tweakers of andere. Tenzij die iMac van een goede bekende is, dan kun je vragen of je het even mag proefdraaien.

Bijdrager
    erwin33

Misschien dat iemand anders een antwoord op deze vraag kan geven die mee leest?

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    erwin33

Gedaan, bedankt.

Bijdrager
    JJmac

Zou toch je huidige iMac behouden, het model 2014 heeft geen SSD en maar 8 Gb. Vroeg mij wel af of het om de 21,5 of de 27 inch ging want daar zit zeker ook nog verschil in.

Mogelijk komt er volgend jaar een nieuw model dan kun je daar mooi die 500 euro insteken.

Bijdrager
    TheBigZ

JJmac op 12 september 2020 om 09:52
    Mogelijk komt er volgend jaar een nieuw model dan kun je daar mooi die 500 euro insteken.

Waarschijnlijk komt er in 2021 geen nieuwe iMac (met Intel processor) maar komt er een nieuwe iMac in 2022 met Apple processor. Tot die tijd zul je het dan met de huidige Augustus 2020 iMac moeten doen, als je op zoek bent naar een nieuwe iMac.

27-inch iMac (2020): de beste iMac die je op dit moment kunt kopen

Bijdrager
    computer space

Alle Intel Macs OOIT draaien Windows 10.  Dus maak het jezelf makkelijk: gebruik je geen Final Cut Pro, zet er gewoon Windows 10 op. Sowieso een betere design-match. Windows doet nu qua UX wat Apple doet qua ID met de Macs. Mac+MacOS is een soort design-clash… Ik kan er niet goed tegen. Alsof je kinderen op de vrije school een interieur voor KITT laat punniken. En je bent voorgoed van de update-horror af, of Apple Siliconen nou wel of niet gaan lekken.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.