12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    PeterK

Hoe lang duurt een DVD maken met iDVD

Hoe lang duurt het ongeveer om een DVD te maken?
    Ik heb van een digitale filmcamera ongeveer 45 minuten filmmateriaal waarvan ik een DVD wil maken. Ik heb de film bewerkt, hoofdstukmarkeringen toegevoegd, muziek en titels. Nu geef ik aan exporteer naar iDVD. Ik kies een thema, een foto en sleep de film ernaar toe. Vervolgens begint iDVD te renderen en geeft aan nog 179 minuten nodig te hebben. Stap 3 begint met nog 166 minuten te gaan en vervolgens zie ik dat iDVD 80 procent van de processor pakt en de resterende tijd blijft op 166 minuten staan. Is dit normaal. Wie kan mij ervaringen vertellen. Ik heb na een klein uur wachten en de resterende tijd nog steeds op 166 minuten de zaak maar geannuleerd.

Bijdrager
    Steves lovechild

Met die 1GHz moet je ongeveer 1:3 kunnen werken. Dus 1 uur is volledig doorgerekend in 3 uur. 45 min in ruim 2 uur. Trek je niets aan van wat iDVD als tijd aangeeft. Dat klopt nooit. En probeer tijdens de achtergrondcodering zo min mogelijk processor- intensieve taken te doen.
    De beste werkwijze:
    Zet ALTIJD ELKE vorm van slapen uit. In systeemvoorkeuren-energiestand. Dus ook het sluimeren van de HD.
    En zorg uiteraard voor voldoende schijfruimte.

Sleep al je materiaal naar iDVD en laat hem rekenen. Kijk bij de status in iDVD of al het materiaal (behalve de menu’s) is doorgerekend in de achtergrond.
    Bewaar dan het project. En start de computer opnieuw op.
    Geef nu in iDVD de brandopdracht en plaats de DVD-R. Nu hoeft iDVD nog slechts de menu’s door te rekenen en te branden. Dat zal bij een 2 speed brander nog ± 25 min. duren bij 45 min. materiaal.
    Alle andere werkwijzen kunnen resulteren in het blijven hangen in stadium 3. Aan branden kom je dan dus nooit toe.

Bijdrager
    macpro

Ik heb pas één keer een DVD aangemaakt met iDVD.
    De film zelf duurde zo’n 3 kwartier en die had ik met iMovie gemaakt.
    Het hele gebeuren met iDVD heb ik ’s nachts laten draaien en volgens mij heeft dat alles bij elkaar een uurtje of 8 geduurd.
    Gewoon geduld hebben dus.

Bijdrager
    sally

Wat je in ieder geval moet doen voordat je gaat branden, is de status contoleren. (thema open klappen en dan status). iDvd moet eerst mpeg2 ’s renderen. En je moet dat eerst helemaal af laten maken. Mocht er dan iets niet in orde zijn, dan zie je dat van te voren en dat scheelt dan misschien een verprutste dvd. Vervolgens kan iDvd2 (in mijn geval) weliswaar op 2x speed (speeltijd) branden, maar als je gecompliceerde menus hebt kost het menu-renderen zoveel tijd, dat 1 op 1 een aardige indicatie is. Maar dat is dus exclusief het vooraf comprimeren van je films.
    De tijd aanduiding van iDvd is weliswaar niet betrouwbaar, maar bij jou klopt er zeker iets niet,

EDIT: terwijl ik dit schreef heeft Steve het al beter gedaan. Het enige wat ik niet met hem eens ben is de herstart. Ik heb nog nooit een misser gebakken.

Bijdrager
    Steves lovechild

Herstart is bij door Apple geplaatst RAM niet nodig. Bij twijfelachtig Ram dat ZELF is bijgeplaatst voorkomt herstarten bepaalde vastlopers in st 2 van iDVD3. Heb dat bij een aantal Macs van anderen meegemaakt. Zelf heb ik altijd Kingston RAM. Nooit problemen gegeven. Maar ik werk zelden met iDVD. Meestal DVD SP. Herstarten HOEFT dus niet altijd. Maar ik kan niet zien wat er eventueel bijgeplaatst is. Vandaar de opmerking.

Bijdrager
    sally
    ”Steve’s

Herstart is bij door Apple geplaatst RAM niet nodig. Bij twijfelachtig Ram dat ZELF is bijgeplaatst voorkomt herstarten bepaalde vastlopers in st 2. Heb dat bij een aantal Macs van anderen meegemaakt. Zelf heb ik altijd Kingston RAM. Nooit problemen gegeven. Maar ik werk zelden met iDVD. Meestal DVD SP. Herstarten HOEFT dus niet altijd. Maar ik kan niet zien wat er eventueel bijgeplaatst is. Vandaar de opmerking.

Vind het wel mooi dat je dit even toelicht, want ik had dit wel eens eerder van je gelezen, en dacht dan, waar is dan nou voor nodig, terwijl ik verder je deskundigheid zeker niet betwijfel (Mijn mac heeft na herstart ook nog eens 5 minuten nodig on lekker opgang te komen)

Bijdrager
    PeterK

Bedankt SLC, ik zal je raad opvolgen. Ik had geen idee dat het zo lang zou duren. Maar goed, dat maakt niet uit. Ik weet nu tenminste dat er niets fout gaat. Overigens heb ik 1Gb ram, origineel apple.

Bijdrager
    PeterK

Gisterenavond heb ik dus mijn eerste DVD gebrand met iDVD.
    Het renderen van de film duurde een kleine 2 en een half uur. Vervolgens duurde het renderen van het menu en het branden alles bij elkaar nog een klein uur. Als je eenmaal weet hoe het werkt is het echt kinderspel, maar je moet wel geduld hebben.
    Allen – en met name SLC – bedankt voor de goede raad en het meedenken.

Bijdrager
    Macfan1965

Geduld is een schone zaak, MAAR……………………………….

Momenteel is iDVD al ruim 20 uur bezig met het maken van een film van ca 1uur 40 minuten.
    Is dit nog steeds normaal of moet ik aan “problemen” gaan denken ???

(iMac G4, 1 GHZ, 768 MB)

Bijdrager
    Macfan1965
    ”Macfan1965″

Geduld is een schone zaak, MAAR……………………………….

Momenteel is iDVD al ruim 20 uur bezig met het maken van een film van ca 1uur 40 minuten.
    Is dit nog steeds normaal of moet ik aan “problemen” gaan denken ???

(iMac G4, 1 GHZ, 768 MB)

Inmiddels opgelost.

Na 22 uur gestopt en een opnieuw een DVD gebrand.
    Deze was binnen 5 en half uur klaar !!!!!
    Ra, ra, ra denk toch 1e keer een Probleem !!!!

Bijdrager
    Dick de Roos

Film van 1h 6 min op iDVD 4.0 in ongeveer 2,5 uur gecompimeerd en gebrand.
    (iMac 1,25 GHz).
    20 uur is te lang lijkt me.

Bijdrager
    RvdSar

Bij mij duurt het 20 uur voordat 60 minuten film met capty DVD op DVD staat (powermac G4 350mhz pioneerA06 ext dvdbrander?). Mijn moeder is op haar nieuwe pc voor het eerst haar homevideo op dvd aan het zetten (ik heb het eindresultaat niet gezien) maar ze zegt “moet jij erop wachten dan?”

Doe ik iets fout

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.