11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    shakey

Hoe krijg je HQ video's op YouTube?

Ik heb dv-bestanden naar YouTube gestuurd. Die kunnen worden afgespeeld op maximaal 480 pixels.

Kan ik video’s op YouTube krijgen die een afspeelbaarheid hebben van 720 pixels of hoger als ze een DVD als bronmateriaal hebben?

Bijdrager
    rubendk

In Premiere kun je een film exporteren naar youtube HD. Ook moet je op HDV geschoten hebben wil je echt goede HD kwaliteit kunnen garanderen.

Bijdrager
    shakey

Kun je ook vanuit iMovie of QuickTime een video exporteren die in YouTube afspeelbaar is op 720 pixels of meer?
    En die 720 pixels of meer is niet haalbaar als het bronmateriaal afkomstig is van een dvd?

Bijdrager
    SuperDriver

Volgens wikipedia heeft een DVD (PAL) een resolutie van 704×576 terwijl 720p een resolutie is van 1280×720. Je kan een dvd wel upscalen naar 720p maar dit zorgt niet voor betere kwaliteit van het beeld.

Bijdrager
    rubendk

En die 720 pixels of meer is niet haalbaar als het bronmateriaal afkomstig is van een dvd?

dvd heeft nix te maken met kwaliteit het is slechts een opslag medium. waarmee en waarop je je filmpjes opslaat is van belang. een dv-bestand (van een dv bandje neem ik aan?) heeft een lagere kwaliteit dan HDV die standaard 1080i opneemt.
    Als je dv wilt afspelen op 720p moet wordt het beeld alleen maar uitgerekt.
    op imovie > deel > youtube kun je het af laten spelen in 960 x 450 of nog groter. Ook kun je via quicktime enzo exporteren. zoek eventjes uit wat het beste is voor je filmpje.

Moderator
    Koen van Tongeren

Even voor de duidelijkheid: de 480 of 720 pixels waar YouTube het over heeft gaan over de hoogte, niet over de breedte. Ik neem aan dat je bronbestand breedbeeld (16:9) is? Dan krijg je dus de volgende resoluties:

1. 480p= 854×480
    2. 720p= 1280×720

Video op de DVD heeft een verhouding van 704×576 maar wordt tot breedbeeld opgerekt in een resolutie van 1024×576. Dat is dus niet genoeg voor 720p.

Kortom, je bronvideo moet opgeschaald worden om door YouTube als 720 gezien te worden, maar ik betwijfel of dat een significant beter resultaat oplevert. Mocht je het willen proberen: je kan Quicktime gebruiken. Exporteer de video dan bijv. voor Apple TV.

Bijdrager
    KarelWillem
    shakey op 20 januari 2011

Kun je ook vanuit iMovie of QuickTime een video exporteren die in YouTube afspeelbaar is op 720 pixels of meer?…

Ja natuurlijk. Als je bron-materiaal HD is, dan kan je dat ook zo exporteren.

Bijdrager
    shakey

Jullie uitleg maakt duidelijk waarom ik met een DV-bestand van 642 MB niet een zichtbaar betere beeldkwaliteit bereik in YouTube dan met een veel kleiner mov-bestand (H.264/768X576) van 76,7 MB.

Ik ben wel blij met die conclusie. Het betekent dat het uploaden veel sneller gaat en dat ik ook voor het bewaren en afspelen van filmpjes op mijn HD veel minder geheugenruimte nodig heb.

Die DV’s waar ik het in dit draadje over heb, zijn dus geen DV’s van een DV-minitape, maar DV’s die vanuit MPEG Streamclip zijn verkregen van VOB/DVD-bestanden.

Bijdrager
    shakey

Bijdrager
    ernst.
    Koen op 20 januari 2011

Even voor de duidelijkheid: de 480 of 720 pixels waar YouTube het over heeft gaan over de hoogte, niet over de breedte. Ik neem aan dat je bronbestand breedbeeld (16:9) is? Dan krijg je dus de volgende resoluties:

• 480p= 854×480
  • 720p= 1280×720
  • Video op de DVD heeft een verhouding van 704×576 maar wordt tot breedbeeld opgerekt in een resolutie van 1024×576. Dat is dus niet genoeg voor 720p.

Kortom, je bronvideo moet opgeschaald worden om door YouTube als 720 gezien te worden, maar ik betwijfel of dat een significant beter resultaat oplevert. Mocht je het willen proberen: je kan Quicktime gebruiken. Exporteer de video dan bijv. voor Apple TV.

Ah,kijk interessant :thumbsup: Bedankt voor je uitleg.

Bijdrager
shakey

@ Koen van Tongeren:

Ik denk dat ik het nu begrijp. Die 480p van YouTube is gebaseerd op de (niet HD) NTSC-resolutie van 720X480.

Overigens schrijf jij dat video op DVD een resolutie heeft van 704X576. Ik neem aan dat je daarmee PAL-DVD’s bedoelt? Volgens mij hebben Widescreen-DVD’s in PAL een resolutie van 720X576.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Inloggen
Log in of registeer je om te reageren.
vergeten?
vergeten?