23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Roosje

Hoe krijg ik twee virussen van mijn harde schijf?

Beste OMT-ers,

Vandaag de melding gekregen dat er op mijn iMac van 2017 twee virussen handmatig moet verwijderen. Het lukt me niet want ze zijn beveiligd. Kan ze niet in de prullenbak gooien. Wie kan mij helpen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door Roosje.
    Bijdrager
    fred44nl

als dit echt een virus is, dan moet je de krant bellen, want dan heb je echt iets unieks.

maar even serieus: geeft het volledige pad es op.

want nu staan er een aantal ………… in

Bijdrager
    Roosje

fred44nl

Dank voor je reactie. Dit is pad.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Roosje op 13 november 2019 om 15:11</p>
    Dit is pad.

niet helemaal:)

want in het 1e bericht begint het met /Volumes en nu niet meer.

start es een keer op in veilige modus (shift ingedrukt houden)

misschien kun je het dan wel verwijderen.

Bijdrager
    Roosje

fred44nl

Je bedoeld alles afsluiten. Dan opnieuw opstarten? Of herstarten met de shift ingedrukt?

Bijdrager
    sedikit

Draai Malwarebytes eens. (off topic: in je profiel. wat wordt bedoelT 😊 met conceptdenker?)

Bijdrager
    McPim

@fred44nl: dat pad verwijst naar een Time Machine local snapshot zo te zien. Daarom ook niet te verwijderen lijkt me. Gek dat daar een ‘virus’ gevonden wordt en niet op de Mac zelf? Bitdefender zegt daar ook iets over trouwens (snapshot locatie uitsluiten van scannen) maar dat verklaart nog niet dat er iets gevonden wordt.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Roosje op 13 november 2019 om 15:21</p>
    Je bedoeld alles afsluiten. Dan opnieuw opstarten? Of herstarten met de shift ingedrukt?

het laatste, met shift ingedrukt opnieuw opstarten.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>McPim op 13 november 2019 om 15:34</p>
    dat pad verwijst naar een Time Machine local snapshot zo te zien.

goed mogelijk, maar dat kon ik er niet aan zien.

dus als er een backup gemaakt wordt, dan moet het ook weg zijn:)

Bijdrager
    McPim

@Roosje: ik neem aan dat je Time Machine backups maakt. Wat je zou kunnen proberen is om Time Machine tijdelijk uit te zetten en de Mac herstarten. Daarna gewoon weer aanzetten. Als het goed is zijn je ‘local snapshots’ dan automatisch verwijderd van je Mac. Doe dan opnieuw een virusscan en kijk of het geholpen heeft.

Bijdrager
    Roosje

sedikit,

Heb dit programma niet. Zal het eerst moeten downloaden.

McPim,

Je opmerking is juist. De vraag is hoe krijg ik dit eraf? Of kan het kwaad? Wat ik jammer vind is dat de virusscanner het niet vooraf heeft aangeven. Het niet zelf heeft verwijderd,

Bijdrager
    McPim

Probeer even wat ik voorstel, dat zou een makkelijke oplossing kunnen zijn. Helpt dat niet kunnen we iets anders verzinnen, of alsnog in veilige modus iets proberen. Of via de Terminal je local snapshots verwijderen maar dat is iets gecompliceerder. Malwarebytes kun je gewoon downloaden en als gratis versie gebruiken, maar het is niet gezegd dat die in dit geval zal helpen, zeker niet als het ‘probleem’ in zo’n local snapshot zit. Kan altijd nog..

Bijdrager
    Roosje

McPim,

Heb de Time Machine uitgevinkt. Zal na dit bericht je advies opvolgen. Dank voor het advies.

Bijdrager
    Roosje

McPim,

Heb alles volgens je advies uitgevoerd. De virusscanner geeft het niet meer aan. Heb de Time Machine weer aangezet. Daarna alles afgesloten en weer opgestart. De melding komt niet meer terug. Wil je danken voor je advies.

Fred44nl en sedikit hartelijk dank voor het meedenken en helpen oplossen van deze situatie.

Bijdrager
    McPim

Goed om te horen Roosje! 👍🏻

Bijdrager
    Roosje

McPim,

Heb net weer de virusscanner geactiveerd. De melding komt weer terug. De virus staat in de Time Machine. Kan je me a.u.b. adviseren hoe ik deze daar kan afhalen?

Bijdrager
    fred44nl

zolang je alleen maar bestanden toevoegd aan die backup kan dat geen kwaad.

het alternatief is volgens mij om de gehele backup weg te gooien en overnieuw te beginnen.

overigens denk ik niet dat je echt een virus hebt.

Bijdrager
    McPim

Mm, vreemd. Ik denk ook dat er niks aan de hand is (false positive?), zeker omdat je vóór het aanzetten van TM geen melding kreeg. Je zou dus op de ‘Except’ knop kunnen klikken, dan moet de melding voor dit specifieke geval wegblijven.

Bijdrager
    Roosje

fred44nl en McPim,

Dank voor de adviezen. De volgende stap is om eerst de melding te accepteren. Daarna zal ik voor een dag de Time Machine uitzetten. Vervolgens de volgende dag weer aanzetten. Komt de melding weer terug dan heb ik de keuze het accepteren of alles van de Time Machine/My Passport weggooien. Ben benieuwd.

Bijdrager
    McPim

Stap voor stap, als je de melding ‘Except’ hebt en het komt niet terug is het ok. Niet te snel je hele TM backup weggooien want daar staat het virus niet denk ik, het stond in je lokale TM snapshots, niet op je Passport schijf.  Je zegt wel ‘De melding komt weer terug. De virus staat in de Time Machine’, maar dan moet je weer even het pad laten zien of een screenshot van de nieuwe melding in Bitdefender.

Bijdrager
    Roosje

McPim,

Morgen zonder actieve Time Machine. Overmorgen zet ik deze weer aan. Komt de melding terug dan zal ik van deze melding een screenshot maken en deze laten zien. Nogmaals dank voor de adviezen.

Bijdrager
    Roosje

McPim,

Hier het beloofde verslag. Vanochtend opgestart met Time Machine aan, geen melding virus. Time Machine uitgezet, alles afgesloten. Opgestart, dan een ‘Deep System Scan’ laten uitvoeren. Geen virus gevonden. Time Machine aangezet, alles afgesloten. Systeem weer geopend, geen melding van een virus. Kortom, deze zijn niet meer actief/aanwezig. Nogmaals dank.

Bijdrager
    McPim

Wederom dan: goed om te horen. En hopen dat dit voorgoed is!

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.