6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Vulture

Hoe krijg ik schilderijen op een website ?

Mijn moeder wil graag de door haar geschilderde schilderijen op haar website plaatsen Oma’s kunsthoekje. Hoe kan ik dat het beste aanpakken. Foto’s maken is mijn inziens de gemakkelijkste methode. Scannen zou ook kunnen maar dat levert erg grote bestanden op. Waar moet ik rekening mee houden? Moet ik flitslicht gebruiken? Hebben jullie nog tips of truukjes voor mij

Bijdrager
    MacBeer

Het beste neem je het werk mee naar buiten en maak je op een statief foto’s van de schilderijen met en digitale camera.
    Die hoge resolutie heb je niet nodig op het web. Misschien moet je in Photoshop even een kleine kleurcorrectie doen en de beelden ‘croppen’.

Buiten heb je het meest fijne licht om te fotograferen.

Bijdrager
    computer space

En bij voorkeur fotograferen met een korte telelens. In groothoek bereik is de vervorming vaak groter en is je scherpstelvlak soms niet helemaal vlak. En je schilderij is dat wel.

Bijdrager
    vic
    ”Vulture”

Scannen zou ook kunnen maar dat levert erg grote bestanden op

gescande bestanden kopieer ( :apple: + c), dan plak ik ze in appleworks tekenen, dan klik je op bewaar als en dan opslaan als JPEG … daarna vraagt hij naar de grootte, laat ik gewoon meestal op 0 staan, en dan krijg je een zeer klein bestand!

(weet wel niet of je dan nog dezelfde resolutie hebt of zo…) maar je kan het eens proberen!

Bijdrager
    Vulture

Bedankt voor de suggesties. Ik heb er gebruik van gemaakt.

1. Bijna buiten gefotografeerd (het was er goed weer voor, helder en geen zon)
    2. Geimporteerd en verbeterd via Iphoto
    en daarna op de website gezet.

Wat wel lastig is dat niet alle schilderijen hetzelfde formaat hebben. Gevolg is dat je wel eens een stukje van de zij onder en /of bovenkant niet op de foto staat.

Wat ik raar vind is dat je de foto’s moet verbeteren. In dit geval iets lichter en helderder maken. Waar onstaat dat verschil tussen realiteit en foto?

Bijdrager
    computer space
    ”Vulture”

Wat wel lastig is dat niet alle schilderijen hetzelfde formaat hebben. Gevolg is dat je wel eens een stukje van de zij onder en /of bovenkant niet op de foto staat.

De camera verder weg opstellen. Liever niet te veel richting groothoek zoomen, daarmee krijg je het er eventueel ook op.

”Vulture”

Wat ik raar vind is dat je de foto’s moet verbeteren. In dit geval iets lichter en helderder maken. Waar onstaat dat verschil tussen realiteit en foto?

Ligt helemaal aan de camera. Met name goedkopere digicams hebben vaak een wat onderbelicht beeld. Nikon’s F5 (profi filmcamera) bijvoorbeeld stond er juist om bekend dat ie zelfs met dia in extreme omstandigheden geen fouten maakte in de belichting.
    Een rand tegenlicht rond je schilderij kan trouwens ook veel verstoren.

Wil je het echt goed dan, meet de belichting 1 x op een 18% grijskaart. Vergrendel deze. Knip nu alle schilderijen (mits licht constant blijf, niet bij deze dikke wolken dus).
    Voordeel: een heel wit schilderij of juist een donkere afbeelding brengen de camera niet van de wijs. Daarmee krijg je goede uniformiteit en een realistische idruk.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.