12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Remcogr

hoe krijg ik m'n airport werkend via een router/switch

Heb het forum doorzocht en veel posts lijken op mijn probleem, maar toch net niet.
    Ik gebruik voor m’n werk twee bekabelde iMacs en een Macbook Pro. Ik wil via UTP de twee iMacs en draadloos m’n MBP backuppen via een nieuwe Airport 3TB. Die heb ik via een UTP-kabel (WAN op de TC) verbonden met een Netgear Nighthawk R7000 router/switch/wifi (willekeurige poort).

Installatie aiport snel en soepel, totdat er gebackupt ging worden, Met heel veel pijn en moeite de MBP weten te backuppen, maar de backup van de iMacs is een ramp, niet vooruit te branden. Soms slechts enkele bytes per keer, en dan stoppen. En soms ineens enkele Mb’s, maar ook zelfs enkele Gb’s per keer. Geen peil op te trekken.
    Inmiddels heb ik zoveel instellingen uitgeprobeerd, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
    Heb ook geprobeerd om het netwerk uit te breiden, maar dan kan hij die Netgear niet zien (waar hij fysiek naast hangt).
    Het zal ongetwijfeld een instelling zijn, die niet goed staat, maar welke.
    Meestal werkt het allemaal super met Apple, maar hier gaat duidelijk iets mis.
    Alvast bedankt voor jullie reacties en hulp.

Bijdrager
    fred44nl

je hebt de Airport met een utp-kabel aangesloten op een bestaande router.
    dan moet je bij Draadloos kiezen voor “Maak draadloos netwerk aan”.
    bij Netwerk moet je kiezen voor Uitgeschakeld (brugmodus).
    controleer voor de zekerheid of alle apparaten in hetzelfde netwerk zitten.
    dus allemaal 192.168.1.x (als voorbeeld).

overigens duurt draadloos backuppen de 1e keer altijd heel erg lang.

Bijdrager
    Remcogr

dankjewel Fred voor je hulp. Blijft toch raar (en ik heb inmiddels door, dat zo’n eerste backup inderdaad wel een kwestie is van brood en slaapzak meenemen). Het loopt helaas niet soepel. Heb op die router ook nog een NAS aangesloten en die is na de nieuwe instellingen soms wel in m’n MBP te zien en soms niet. Ook het draadloze netwerk is soms wel en soms niet te zien, wel voldoende sterk. Kan zo gauw niet zien welke apparaten op welk IP zitten, maar wie weet zit daar het probleem. Oef, dit soort gepuzzel doet me aan een heel ander soort computer denken, waarvan ik nu juist zo blij was, dat ik die ellende niet meer had…
    Als ik inlog via de router, krijg ik de NAS te zien, de TC en m’n andere Apples.
    Maar backuppen doet ie niet.
    Zou het zin hebben om die TC met een harde reset te herstellen, zodat ‘ie wellicht rommel in z’n settings kwijt is.

Bijdrager
    fred44nl

een harde reset moet niet nodig zijn, want je kunt alle instellingen zien, als je via “wijzig” gaat.
    in Systeemvoorkeuren – Netwerk kun je zien welk ip-adres een Mac heeft.

Bijdrager
    Remcogr

Als ik check hoe het er bij mij uitziet, is het vergelijkbaar, maar dan ipv 192, 168 etc heb ik 10.0.0.23 (bijv).

Bijdrager
    fred44nl
    Remcogr op 02 mei 2017

Als ik check hoe het er bij mij uitziet, is het vergelijkbaar, maar dan ipv 192, 168 etc heb ik 10.0.0.23 (bijv).

dat je 10.0.0.x hebt, dat kan heel goed.
    maar dat moet jouw NAS en de lokale kant van de router ook hebben.

Bijdrager
    Remcogr

Bedankt voor je duidelijke uitleg met plaatjes. Vind ik heel fijn!
    Heb de laatste wijzigingen doorgevoerd, maar ik kon alleen niks bij de DNS-servers invullen. Tijdens het bijwerken gaf de Airport configuratie wel aan, dat dat mogelijk problemen op kan leveren met de verbinding met internet, maar als het goed is loopt de internetverbinding niet via die TC.
    Weer een stapje verder. Ik hou je op de hoogte. Thnx

Bijdrager
    iMad

Wie is je provider, en welk modem heb je?

Bijdrager
    Remcogr

Vodafone thuis (nu T-Mobile Thuis), glasvezel 500 Mbit en een Draytek Vigor 2132 FVn.
    Kan je daar iets mee?

Bijdrager
    iMad

Je draytek heeft router ondersteuning en zal dus als eerste het netwerk voorzien van verschillende adressen via DHCP.
    Dus wil zoveel mogelijk zonder storingen werken, dan moet alle andere apparaten in brugmodus worden gezet.
    De netgear router, de AE allebeide in brugmodus.

Trouwens als jij de AE alleen gebruikt, zonder de Netgear heb je dan overal in huis een goed Wifi signaal?

Bijdrager
    Remcogr

Ah, okee, daar ga ik naar kijken of alle andere apparaten in brugmodus werken.
    Niet om te zeuren, maar ik heb een Airport Time Capsule en niet een AE, wellicht zit daar nog een verschil in.
    Op zolder (2e verdieping) is m’n wifi signaal best goed, en de TC staat beneden achter een een deur van de meterkast.

Bijdrager
    Remcogr

Bedankt voor alle hulp.
    Heb het gevoel, dat alles nu goed staat. Na ruim een week nu de eerste backups van alle apples klaar. Dat ging soms met enkele bytes, dan weer een paar MB’s, een enkele keer Gb en soms ineens wel 100 Gb in 1 keer. Maar na die eerste backup zal het bijhouden vanaf nu het wel goed gaan.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.