18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    Roosje

Opgelost. Hoe krijg ik mijn tags geactiveerd?

Beste OMT’ers,

Met de helpfunctie op mijn iMac mid 2011 heb ik geprobeerd om mijn tags te activeren. Het lukt me helaas niet. Wie kan mij helpen?

Bij voorbaat dank.

• Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Roosje.

Bijdrager
    Shmoo

Finder > CMD + Komma > Tags?

Bijdrager
    Roosje

Smoo,

Dank voor je reactie. Volg ik je advies dan zie ik mijn tags.

Waarom het omgaat is dat ik ze niet geactiveerd krijg. Zie bovenste afbeelding.

Bijdrager
    iMad

Heb je een bestand of map geselecteerd in de Finder?

Bijdrager
    Roosje

iMad,

Ja, dat heb ik gedaan.

Deze map wil ik voorzien van een groene tag. Zoals eerder aan gegeven zijn mijn tags niet geactiveerd, ze zijn grijs.

Bijdrager
    GoeieDag

Dat heeft ie wel, zo te zien; bestand ‘2018-01-01-115111’. Maar wat voor een bestand is dat? Van TM of zo?

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    Roosje

Goeiedag,

Dat is een map in MyBook mijn externe harde schijf. Ook als ik een map op mijn bureaublad wil voor zien van een tag lukt dat niet.

Bijdrager
    bartvdv

Tags moet je aangeven via het “File”-menu of “control-klikken”. Als je dat via de “side bar” doet, krijg je alleen een lijst van alle met die kleur aangegeven bestanden en folders. Zorg er ook voor dat bij “View options” de kolom met tags is aangevinkt.

Het is een beetje een zinloze functie geworden omdat Apple enkel een bolletje kleurt.

En verder kan een beetje googlen ook geen kwaad. Twee woorden, 9.200.000 resultaten.

Bijdrager
    jv65

Lukt bij mij ook niet met TM mappen. Apple zal vast een goede reden hebben waarom dat niet kan/mag.

Moderator
    Night

Er zijn twee voorwaarden waaraan voldaan moet worden om tags te kunnen gebruiken:
    1) Het volume moet door Spotlight zijn geïndexeerd (dus mag niet uitgesloten zijn)
    2) Het volume mag niet in gebruik zijn door TimeMachine

Er is wel een nadeel bij non-HFS+ volumes. Hoewel deze niet uitgesloten zijn bij Spotlight (en je er dus tags op kan aangeven) worden deze NIET weergegeven in de zoekresultaten.

Bijdrager
    Roosje

Night,

Dank voor de uitleg. Betreffende map staat op mijn externe harde schijf. Ook in TimeMachine. Daarom kan ik er geen tag bijplaatsen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ook op een externe harde schijf kun je tags toewijzen. De makkelijkste manier is om het te doen door het bestand of de map aan te klikken (of er meerdere te selecteren) en dan op het „Voeg tags toe”-knopje bovenin het Finder-venster te klikken:

Daar kun je de gewenste tag(s) aanklikken, of er eentje typen. Als die al bestaat zal hij aangevuld worden zodat je hem na een paar letters met een druk op Return kunt kiezen. Bestaat de tag nog niet, dan druk je op Return wanneer je hem ingetypt hebt en wordt hij toegevoegd wanneer je dit subvenstertje sluit. Wil je de bestaande tags voor het bestand toch niet veranderen, dan druk je op de Esc-toets om alles te laten zoals het was.

Bijdrager
    GoeieDag

Roosje, waarom zou je een map van een TM gaan taggen?
    Sterker: pas op met wat je in je backup gaat rommelen. Een b.u. moet vooral betrouwbaar zijn. Dat betekent: met rust laten.

Bijdrager
    SvS

Nu we hier over hebben, iemand vroeg mij laatst waar de kleuren zijn gebleven, die in oudere versies duidelijk waren gemarkeerd over gehele kolommen. Deze is er dus nu allang niet meer, hiervoor zijn dus bolletjes gekomen, maar dat is ‘te subtiel’ voor die persoon. Is er een soort van hack of plug-in of zo? Om te laten zien wat ik bedoel, met de hele rijen labelkleuren, heb ik een schermafbeelding vanuit website van Appletips ‘geleend’.

Moderator
    Night

Er is inderdaad een hack, maar ik weet niet of die nog werkt in 10.13 (in mijn 10.10 in ieder geval nog wel):

XtraFinder

Weliswaar niet met mooie afgeronde hoeken, maar beter als die domme bolletjes.

[EDIT]

Oh, ik zie net dat 10.11 de laatste versie is waarin dit ondersteund werd:-(

Een andere optie is om de Finder te verlaten en gebruik te maken van PathFinder. Deze ondersteunt zelfs in High Sierra de mogelijkheid om naast tags ook labels aan te maken.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    SvS

We werken nog met 10.12, maar daar wordt hier niet over gerept. De website gaat tot 10.11. Maar ik heb het doorgegeven. Thanks voor je snelle reactie! Mocht er iemand nog een alternatief weten voor de moderner macOS’en, tips zijn welkom.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  SvS.

Bijdrager
    GoeieDag

Die tags doen natuurlijk wel wat meer als iets een kleurtje geven, zoals voorheen bij labels.
    Aangezien je een bestand meerdere keren kunt tagen, kun dat heel efficiënt inzetten bij je bestandsbeheer, ipv simpelweg een ‘dom’ kleurtje geven.
    https://support.apple.com/nl-nl/HT202754

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  GoeieDag.

Moderator
    Night

Je moet ook duidelijk het onderscheid maken tussen tags (meerdere tags per bestand mogelijk) en labels (maar 1 per bestand mogelijk)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.