12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    hankie

Hoe krijg ik mijn oude hdd terug??

Beste mede forumleden,

Het is nooit leuk om te melden dat er een Mac in het land, die het niet meer doet….de mijne in dit geval.
    Bij thuiskomst na een korte vakantie bleek dat mijn Powermac G4 dual 800 (Quicksilver) niet meer wilde opstarten. Alleen het lampje onder de aan/uit knop brand nog als ik hem indruk, maar er start niets meer op…voeding stuk/ Ik heb geen idee en ik vrees dat het niet meer loont om hem na te laten kijken (goede tips zijn altijd welkom)

Vrijdag neem ik een macbook van iemand over en ik wil daarop graag via een externe case mijn hdd installeren en wel zo, dat de macbook bij het aanzetten meteen opstart op de manier zoals ik dat op de G4 gewend was, dus eigenlijk wil ik gewoon een image terugzetten van mijn oude hdd op de macbook via een Target-opstelling.

Vraag is, gaat dit lukken en waar moet ik rekening mee houden?
    Oh ja, bijkomstigheid, er staat al Leopard op de hdd van de macbook en een aparte partitie W XP. Die moet erop blijven. Verder is er voldoende ruimte om mijn hele hdd over te zetten (oud: 120 Gig, nieuw in macbook: 250 Gig)

Ik hoop op goeie tips, zowel voor het overzetten van de hdd (de externe case voor dat ding is al geregeld) als eventueel voor mij oude arme G4 Powermac….moet hij echt naar de vuilstort…..??

Hankie

Bijdrager
    Ludo

Eerst nog even proberen de PMU te resetten, (grijs knopje op moederbord even indrukken, zoek op forum voor meer info), dikke kans dat ie het gewoon weer doet.

Bijdrager
    hankie

Bedankt voor de tip Ludo. Ik heb de PMU gereset maar het heeft niet geholpen. Als ik stroom op de powermac zet, hoor ik een voortdurend zacht getik in de kast. Met de klep open zie ik op het moederbord een piepklein rood lampje knipperen zodra ik probeer de Mac aan te zetten…verder blijft het zachte tikken aanhouden. Ik zie ook dat hij soms bij indrukken van de powerknop probeert de ventilator aan te sturen. Die doet het dan een half slagje….voor de rest geberut er helemaal niets.

Bijdrager
    sysop

En anders nog even het ‘klok-batterijtje’ vervangen (3.6V), het zou niet de eerste keer zijn dat een Mac als ‘overleden’ bestempeld wordt, terwijl het batterijtje leeg is:wink:

“Importeren” van je oude account op de MacBook mag geen probleem zijn, zoek even naar de ‘migratie-assistent’! (OS X 10.5)

R.

Bijdrager
    Sumar

Voordat je wat gaat overzetten zou ik eerst proberen of je van je oude schijf kan opstarten op de Macbook. De kans is aanwezig dat dat problemen op gaat leveren.

Bijdrager
    trabant
    ”Sumar”

Voordat je wat gaat overzetten zou ik eerst proberen of je van je oude schijf kan opstarten op de Macbook. De kans is aanwezig dat dat problemen op gaat leveren.

De formattering van de opstartschijf van PPC Macs en intelMacs is verschillend, dus dat gaat niet lukken.

Bijdrager
    Ludo

Al geprobeerd om de stekker er even uit te halen, zodat de stroom er even helemaal af is geweest?
    Even wachten en dan weer opstarten.

lees ook deze draadjes;

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1763642&highlight=#1763642

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1803766&sid=170470ad21dd4026f491b54154ac6ee6

Bijdrager
    hankie

Bedankt voor de tip om migratie assistent te gebruiken. Daar ga ik zeker gebruik van maken.

Ten aanzien van de Powermac. Ik heb de pmu gereset maar het dus niet het gewenste effect op de G4. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het aan de batterij op het logic board ligt. Ik heb hem eruit gehaald en gekeken of de verschijnselen die ik tegenkwam aanhielden bij het indrukken aan de aan/uit knop en dat was zo.

Wat me echt opvalt is het tikkende ratelende geluid dat uit de buurt van de voeding komt. Ik las elders op het forum ook van een andere mac-er dat met die ervaring. in dat draadje stond echter geen oorzaak/oplossing. Toch moeten er vast meer gebruikers zijn die dit symptoom herkennen. Het zou toch zonde zijn om een prachtige Quicksilver zondermeer aan de straatkant (of op een veiligere plek) te dumpen terwijl een kleine ingreep de patient nog jaren leefplezier kan geven.

Bijdrager
    Ludo

Voeding klinkt als defect. Heb dat hier ook gehad, weliswaar met een pc, maar hetzelfde geluid, een zacht tikken en het even aanspringen van de ventilator. Andere voeding gehaald voor 15 euro en het was opgelost. Voor een mac voeding ligt dit wat lastiger en ze zullen ook wat duurder zijn. Je kunt nog wel de voeding openmaken om te kijken of er een glaszekering in zit, en deze evt. vervangen. Overigens was mijn voeding stuk gegaan door spanning op het lichtnet in combinatie met onweer! Nu maar een overspanningsbeveiliging tussen gezet.

Bijdrager
    anderie

gewoon een nieuwe voeding kopen!
    en als je geen nieuwe voeding wil kopen,,,
    ik betaal de verzendkosten wel:P

Bijdrager
    hankie

ok, ik ben er mee aan de slag gegaan en heb nu de voeding verwijderd uit de systeemkast.
    Ik heb op internet gezocht binnen de reguliere kanalen (macrepair, macnetic, chipmunk) maar geen vervanging kunnen vinden.
    Dan maar een oproepertje. Wie heeft voor mij een vervangende voeding voor een powermac G4 800dp quicksilver of weet hoe ik daar aan kan komen?

Inbouwen etc. gaat me zelf wel lukken. Hopelijk vind ik er een voor een schappelijke prijs anders vrees ik het ergste voor mijn graphite friend….

Hankie

Bijdrager
    Ludo

Bij macrepair hebben ze de originele voedingen op voorraad. Ook kun je er terecht voor een eigen merk goedkoper alternatief.
    Even goed kijken op hun site; http://www.macrepair.nl

(klik op productiemacs > G4)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.