6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    KeKo

Hoe krijg ik mijn AE op goede snelheid

Overdrachten die via mijn Airport Express lopen krijg ik niet boven de 2,1 Mbyte/sec. Aangezien de AE 54Mbit is zou je in theorie toch bijna 7 Mbyte/sec moeten kunnen halen. Minder dan een derde vind ik dan wel erg weinig
    Ik heb vanalles geprobeerd (oa via tips hier in het forum). dus kanaal verandert naar een kanaal dat niemand in de buurt gebruikt, beveiliging uit dan wel aan. Ipv6 uit/aan. Multicast veranderen. Het zorgt er niet voor dat ik boven twee MB uitkom…

Iemand nog tips?

Bijdrager
    Ispank

wat is de afstand tussen de computers en de AE?

Bijdrager
    iJoost

Nee, die 7 MByte/sec haal je zeker niet.

Delen door acht is namelijk niet de juiste manier om van de technische bandbreedte in bits/sec naar de bruikbare bandbreedte in Bytes/sec te komen. De reden hiervoor is dat het WiFi-protocol behoorlijk wat overhead heeft. Ik heb dat wel eens vaker uitgelegd op dit forum.

Anyway, ruim 2 MByte/sec is zo ongeveer wat er maximaal inzit.

Voor het laatste restje (onder uit de kan) kun je nog even kijken of het kanaal wat je gebruikt wel minimaal vier kanalen afligt van de andere in gebruik zijn draadloze netwerken in de buurt.

Bijdrager
    KeKo

OK, je schijnt overtuigd te zijn van je gelijk, maar waarom gaat de door 8 delen – functie niet op?
    Bedraad gaat dat namelijk wel op….
    Vier kanalen ernaast lukt niet. Buren (ofzo) zitten op 1, 6 en 11 (de standaard kanalen).
    Afstand kan het niet aan liggen, we hebben het over 2 meter zonder tussenliggende muren, magnetrons of vuilnisverwerkers;)

Bijdrager
    iJoost

Nee, bedraad gaat dat ook niet op. Een ADSL-bandbreedte (IP over ATM) moet je bijvoorbeeld delen door ongeveer 9,8 om de effectieve bytes/sec snelheid te krijgen. Bij IP over Ethernet ligt het nog wat dicher bij elkaar waardoor het minder opvalt. Maar het punt is dat dat je gewoon niet alle bits effectief kunt gebruiken. Daar zitten headers in of (bij WiFi bijvoorbeeld) een reserverings-tijdvenster. Dat heet dus met een mooi woord protocol-overhead. En in het geval van WiFi is het helaas relatief veel. Dat heeft te maken met keuzes uit het verleden die bij de vroegere lagere snelheden nog redelijk waren.

Je draadloos netwerk doet het dus gezien de snelheid die je noemt zo ongeveer optimaal.

Als je niet vier kanalen af kunt zitten van andere netwerken dan zul je mogelijk merken dat dat, als ze in gebruik zijn, snelheids verlies oplevert. De kanalen overlappen namelijk, grofweg tot vier kanalen verder. Ga daarom in elk geval zo ver mogelijk van de rest afzitten.

Bijdrager
    KeKo

ok, thnx voor de heldere uitleg! Nu even iedereens adsl hier trashen;)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.