8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Hoe krijg ik deze toetsen werkend binnen OS X?

Zoals de titel al stiekem verklapt. Ik wil deze toetsen gaan gebruiken maar binnen OS X lijken deze compleet dood. Ik kan er helemaal niets mee, je mag ze niet voor OS X gebruiken en ook kun je ze niet koppelen aan programma’s. Waarom zitten ze dan nog op het toetsenbord als er toch niet op gedrukt mag worden.

De pijltjes toetsen UP/DOWN wil ik gaan gebruiken om sneller lagen in Sketch te organiseren/verplaatsen.

Iemand een idee hoe je dit voor elkaar krijgt?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren geleden door  Night. Reden: Ik denk toch dat dit topic thuishoort in OSX (de toetsaanslagen worden door OSX geïmplementeerd)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Waar heb je het over? In OS X als geheel werken ze als volgt:

• Fn zorgt ervoor dat de functies van de functietoetsen omgedraaid worden: óf als F1, F2, enz., óf als helderheid aanpassen enz.
    • Delete ⌦ wist tekst na de cursor, wist selecties, enz.
    • Home ↖︎ en End ↘︎ bedienen de schuifbalk van het huidige venster, tekstvak, e.d. om naar het begin resp. einde ervan te gaan.
    • Page Up ⇞ en Page Down ⇟ bedienen de schuifbalk om één lengte naar boven of onder te gaan.

Bijdrager
    KarelWillem

Ze hebben ook hier (Yosemite) standaard allemaal een functie.

Bijdrager
    Shmoo

Ik wil eigen functies er aan toekennen die in ene bepaalde app werken maar dat mag schijnbaar niet van Apple.

Als ik naar Systeemvoorkeuren > Toetsenbord > Toetscombinaties ga dan kan ik daar niet zeggen: In het programma Sketch wil ik dat PageUP mijn geselecteerde laag of groep één niveau omhoog brengt.

Wat heb ik aan knoppen op mijn toetsenbord die de scrollbalken in Safari kunnen bedienen. Kom op zeg, we leven in 2016, er zijn Trackpads en Magic muizen die scrollen/navigeren veel beter mogelijk maken met een touch commando dat vergelijkbaar is met dat op iOS.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat was maar een deel van je opmerkingen. Want ze zijn – in tegenstelling wat je beweert – gewoon in gebruik door OS X.

…maar binnen OS X lijken deze compleet dood. Ik kan er helemaal niets mee, je mag ze niet voor OS X gebruiken…

En je kent Apple. Die wil toch graag dat de beleving op elk systeem exact gelijk is. En soms hebben ze daar een beetje gelijk in.

Wil je toch alles naar eigen hand zetten dan gebruik je iets als Karabiner.

Bijdrager
    Shmoo

Het is weer allemaal kut ook..

Bedankt voor je de tip, ik ga eens kijken of ik daar iets mee kan regelen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Shmoo op 09 mei 2016

Ik wil eigen functies er aan toekennen die in ene bepaalde app werken maar dat mag schijnbaar niet van Apple.

Aan welke toetsen mag je dan wel eigen functies toewijzen „van Apple”? Ik wil graag de A-toets herdefiniëren zodat hij een ∲-teken typt. Kan dat? (Ja, dat kan, en ook nog eens op een manier die door Apple beschikbaar gemaakt is in heel OS X. Het kan alleen niet via de systeemvoorkeuren van OS X,maar dát is wat anders.)

Shmoo op 09 mei 2016

Wat heb ik aan knoppen op mijn toetsenbord die de scrollbalken in Safari kunnen bedienen. Kom op zeg, we leven in 2016, er zijn Trackpads en Magic muizen die scrollen/navigeren veel beter mogelijk maken met een touch commando dat vergelijkbaar is met dat op iOS.

Wat jij eraan hebt weet ik niet, maar ik vind het heel erg handig dat ik met die toetsen kan scrollen in bijvoorbeeld Safari of Pages. Een besturingssysteem is nu eenmaal niet geschreven om alleen aan de wensen van Shmoo te voldoen, maar richt zich op wat de gemiddelde gebruiker nodig heeft. Als je een systeem wilt dat je tot in details aan kunt passen aan je wensen, dan moet je niet OS X hebben maar eender welke Linux.

Shmoo op 09 mei 2016

Het is weer allemaal kut ook..

Nu weet ik van mezelf dat ik over veel dingen klaag en vind dat ze vroeger beter waren, maar afgaande op je berichten de laatste tijd kan ik niet eens in jouw schaduw staan …

Bijdrager
    Buzz

Het mag allemaal gewoon van Apple, maar het is volgens Apple aan de makers van applicaties (in jouw geval Sketch) om het te implementeren.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.