6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    nxckyyy

Hoe krijg ik 2G vrij op mijn imac?

Hey,

Momenteel heb ik max os x 10.6.8 en ik wil ‘m graag updaten naar yosemite. Volgens de apple site is dit mogelijk, maar als ik op dowloaden klik krijg ik de volgende melding: er is ten minste 2 GB geheugen vereist.
    Ik kan het dus niet downloaden.
    Nu is mijn vraag: Hoe krijg ik deze 2 GB geheugen vrij? (En waar staat deze aangegeven?)
    Ik zou graag over gaan naar yosemite en imovie 10.0.6 maar bij beide krijg ik elke keer deze melding….

Weet iemand hoe ik 2GB geheugen vrij kan maken?

Groetjes, Nicky

Bijdrager
    thijsvanzwam

goeiemorgen Nicky,

Dit gaat om je interne geheugen, ook wel RAM genoemd.

Als je linksboven op het appeltje klikt en dan kiest voor ” over deze Mac” dan krijg je in een klein overzichtje te zien hoeveel geheugen je momenteel hebt.
    Je kunt dit geheugen in de meeste gevallen vrij simpel uitbreiden. Om welk model Mac gaat het?

Geheugen kun je eventueel vrij simpel aanschaffen via manstuff.nl

via hun site kun je dan kiezen voor de “mac selecter” zodat je het juiste geheugen voor jouw Mac kunt vinden.

Bijdrager
    KarelWillem

Er zijn inderdaad nog Yosemite-geschikte iMacs (mid 2007) die geleverd werden met 1 Gb RAM.

Ziet er naar uit, dat er een upgrade nodig is.

Bijdrager
    makasa

Mijn 2007 iMac heb ik voorzien van 4 Gb. Yosemite draait daar goed op. Je kan het eenvoudig zelf doen. Ik heb Kingston geheugen gekocht. 2x 2Gb.

Bijdrager
    Soulshaker

Welk type mac heb je precies ?
    als je de aluminium mac met zwarte achterkant hebt , kan je deze handleiding gebruiken.

je moet wel nog het passende ramlatje kopen.

Bijdrager
    Shmoo

De vraag is alleen waarom nu ineens?

Ik bedoel, de TS heeft hoeveel jaar een OS upgrade overgeslagen waarom zou hij nu ineens Yosemite willen installeren op een Mac waarvan ik denk kielekiele…
    Als je nu met zo’n oude iMac elk jaar gewoon je upgrade had gedaan dan kan ik mij voorstellen dat je wilt proberen of Yosemite dezelfde prestaties heeft als Mavericks maar een upgrade van Snow Leopard naar Yosemite dat is me nog al een stap en dan moet je toch echt wel rekening gaan houden met wat je aan het doen bent op die Mac qua prestaties.

Op die mid-2007 iMac kon ik op Lion nog CS4/CS5 installeren met 4GB RAM en zowel Photoshop als Illustrator naast elkaar openen, Mountain Lion heb ik overgeslagen omdat het op Mountain Lion gewoon niet mogelijk was om beide Adobe programma’s tegelijk naast elkaar open te hebben staan en erin te werken. Dit had alles te maken met het feit dat die iMac toen al oud begon te worden en het OS steeds meer geheugen ging gebruiken door alle iOS/iCloud junk die er vanaf toen bij is gekomen. Vergeet niet dat zo’n machine standaard met Tiger OS geleverd wordt.
    Mavericks heb ik toen wel weer ge├»nstalleerd omdat ik tegen die tijd al mijn Adobe software ingeleverd had voor alternatieve OS X software die met veel minder specs ongeveer dezelfde diensten konden leveren als de programma’s van Adobe, minder power-verbuikt wilde ook zeggen dat ik kon upgraden naar een nieuwer OS omdat ik mijn manier van werken heb aangepast aan de specs van de computer en het OS.

Een computer die: Tiger, Leopard, Snow Leopard, Lion, Mountain Lion, Mavericks en nu ook nog Yosemite kan/moet draaien?
    Ergens moet je je afvragen of je dit wel moet willen.

Snow Leopard is een extreem lean OS, programma’s zijn allemaal ontworpen om zo goed/zuinig mogelijk met geheugen om te gaan. Mavericks en Yosemite zijn meer van het motto – “Who gives a *” , geheugen is er om te gebruiken want we comprimeren de boel toch gewoon wanneer het uit de klauwen loopt. Ja dat is allemaal leuk en aardig wanneer je een Macje thuis hebt staan die 2, 3 of 4 jaar oud is en waar 4 of 8GB RAM in zit <– snel DDR3 RAM niet DDR2 667MHz dat TS waarschijnlijk in zijn computer heeft zitten.

Kijk alleen al naar de cijfertjes hoeveel keer sneller de rechterkant is.
    Links is DDR2 667MHz, het RAM dat in die 2007 iMac moet en rechts is DDR3 1600MHz dat al een paar jaar standaard in Macs gebruikt wordt. Het is minimaal 4 keer zo snel als het oude geheugen en in deze test heb ik vergelijkbare processor genomen, 2.4HGz Core to Duo en 2.6GHz Core i5.

Ik wil niet zeggen dat je met dat oude Macje op Yosemite nu ineens niets meer kunt doen maar je moet wel even goed opletten wat voor programma’s je gaat gebruiken en hoeveel van die programma’s tegelijk want anders kan dit heel erg veel power van je computer vragen die er niet is.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.