13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    JeroenVanGastel1985

Hoe krijg ik 140 GB aan ' Andere volumes in container' verwijderd?

Lieve OSX mensen,

Hoe krijg ik 140 GB aan ‘ Andere volumes in container’ verwijderd? Het probleem is sinds ik ben overgegaan van Sierra naar High Sierra.

Het enige wat ik sinds ik het probleem heb geprobeerd is een partitie aan te maken en deze weer te verwijderen.  Google.

Alvast bedankt:D

Bijdrager
    Shmoo

Dat zijn volgens mij snapshots. Google eens op macOS snapshot uitzetten. Raymon heeft daar een stukje over geschreven op de homepage.

Bijdrager
    JeroenVanGastel1985

bedoel je dit artikel Shmoo? https://www.onemorething.nl/2018/02/snapshots-macos-high-sierra/

Ik heb:     tmutil listlocalsnapshots / ingevoerd in de terminal. Geen resultaten.

Moderator
    Night

Kun je een screenshot plaatsten van waar je de melding ziet?

Bijdrager
    JeroenVanGastel1985

Overzicht Opslag HD iMac

Moderator
    Night

Tip van Apple support: negeer het opslag-overzicht. Dat schijnt een al lang geleden in macOS geslopen bug te zijn. Wil je toch de juiste waarden zien? Bij het geforceerd opnieuw opbouwen van de Spotlight index zou het weer ‘eventjes’ goed moeten zijn.

Bijdrager
    JeroenVanGastel1985

Het heeft helaas niks geholpen. Bedankt voor de tip Night.

via voorkeuren> spotlight > HD in en uit schakelen (&herstart mac) en terminal geen resultaat. Geen tientallen minuten gewacht op iets wat op indexeren leek.

ps.

Ik heb volgens systeemvoorkeuren ook 443,24 GB aan documenten. Terwijl ik hooguit de helft aan foto en documenten op mijn mac heb. Foto’s en documenten zitten in de cloud. Wordt wel opgeslagen op de mac.

Ik heb OSX in geheel opnieuw geïnstalleerd nadat ik jaren van mijn Sierra genoot. Omdat de mac zo vol werd heb ik iCloud abo geactiveerd en het een en ander opgeruimd (verplaatst naar Externe schijf)

Zowaar ik zo geobsedeerd ben door de vrije data.   Help :D:D

Moderator
    Night

Als je in terminal het commando

diskutil apfs list

ingeeft, zul je zoiets zien:

• disk1s1, the volume you boot from, mounted at /, shown in Disk Utility as Macintosh HD

• disk1s2, ‘Preboot’, not mounted, hidden

• disk1s3, ‘Recovery’, not mounted, hidden

• disk1s4, ‘VM’, mounted at /private/var/vm, hidden

De laatste 3 worden gegroepeerd weergegeven als ‘andere volumes in container’. Deze worden dus gebruikt door macOS en moet je niet verwijderen. Vooral het virtueel geheugen (VM) kan – indien je Mac weinig intern geheugen heeft – aardig groot worden. Ook de optie ‘Materiaalcaching‘ kan voor veel extra opslag zorgen. Je kan dat (als dat aangevinkt staat) desgewenst uitzetten.

Voor wat betreft de grootte van de documentenmap: Hierin is alles opgenomen, wat Apple ‘documenten’ vindt. óók het onzichtbare gedeelte, dat weliswaar is geupload naar de Cloud, maar ook op je Mac staat. Dat laatste zal bij ruimte tekort wel (automatisch moeten) afnemen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik gebruik ook High Sierra maar heb dit probleem niet omdat ik HFS+ gebruik voor mijn SSDs in plaats van APFS. 😉

Bijdrager
    JeroenVanGastel1985

De gehele iMac HDD op een SSD 500 GB EVO gezet. Toch geeft ze 319 GB aan terwijl ik hooguit 30 a 50 GB heb. Wie weet een oplossing?

Bijdrager
    JeroenVanGastel1985

Opgelost met disk inventory x

Bijdrager
    koen

En, wat was de boosdoener?

Bijdrager
    JeroenVanGastel1985

Synkron, een programma die bestanden vergelijkt en synchroniseert. Die had ff een pleur GB’s verstopt. Data Gewist en app verwijdert.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.