25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

Hoe komt de harde schijf zo vol?

Mijn zoon – met iMac G3 DV, 30 Gb Hard disk, 400 MHz – heeft een probleem, waar ik ook geen antwoord op weet. Er staan voor zover we weten en kunnen zien geen zware bestanden op zijn Mac. iTunes nog bijna leeg. iPhoto nog leeg etc. Hij draait onder MacOS 10.3.8., dat hebben we kort geleden geupdate vanaf MacOS 9. Het gekke is dat er van de 30 gigabyte nog maar 4 gigabyte over is.Weten jullie hoe je kan kijken wat zoveel ruimte in neemt?:o

Weet iemand dit???
    :o :moe:

Bijdrager
    sedikit

Ik heb hetzelfde probleem, een paar berichten onder het jouwe!

Bijdrager
    iAgree

Het progje Omnidisk sweeper laat alles zien wat er op staat en hoe groot het is, is heel handig om dit te bekijken en staat op http://www.versiontracker.com Zo vond ik een keer een capture file van 15 gig die ik helemaal was vergeten ;-).

Bijdrager
    Napsju

Filevault aan staan?

Bijdrager
    Freek.

MacAanZee en sedikit: via bv LimeWire eea gedownload? Kijk even in welke map de downloads terecht komen. Gebruik je veel Photoshop CS? Daarvan ik dacht het cache legen (via Photoshop zelf). Als je veel met de bestandenbrowser van Photoshop werkt, wordt de verzamelde info opgeslagen. Is ook in je Library van de user terrug te vinden bij Application support (dacht ik). Daar vind je een ‘Adobe’-mapje. Daar even in zoeken.
    Wellicht zijn er nog meer van dit soort oorzaken (downloaden en programma’s die stiekum toch veel data opslaan) te vinden op jullie systemen. Succes.

Bijdrager
    sedikit
    ”djdata”

Het progje Omnidisk sweeper laat alles zien wat er op staat en hoe groot het is, is heel handig om dit te bekijken en staat op http://www.versiotracker.com Zo vond ik een keer een capture file van 15 gig die ik helemaal was vergeten ;-).

Je bent toch niet aan het evangeliseren geslagen hè. Want jouw “versiontracker”-link leidt mij naar de meest onzinnige oplossing : de bijbel! ( of is hier sprake van ondoorgrondelijke wegen?!}

Bijdrager
    John Allijn

het kan zijn dat de logbestanden groot zijn geworden. Unix is een systeem dat normaliter ’s nachts een aantal schoningsjobs draait. doordat de mac als desktop wordt gebruikt en nooit wekenlang ’s nachts aanstaat laat het onderhoud wel wat te wensen over. zeker als je veel bestanden heen en weer kopieert etc.

probeer eens met een tool als ONYX (freeware) deze te schonen door de daily, weekly en monthly jobs te draaien en alle andere clean-opties aan te vinken.

je vind ONYX hier: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20070

Bijdrager
    iAgree

@ sedikit, oeps was nog met me hoofd bij de paus denk ik ,lol. Nee sorry spel foutje http://www.versiontracker.com moet het dus zijn

Bijdrager
    iSander

Hoi,

Ik zou ook ff checken of FileVault aan staat. Die maakt telkens opnieuw backups. Ik wist ook eens niet waar al die giga’s naar toe waren. En toen ik bij mijn useraccount FileVault disable’de had ik plots pokkeveel gigabytes vrij.

Groeten
    iSander

Bijdrager
    iAgree

Macjanitor doet dat ook goed dat opschonen is nog wat simpekler van opzet dan onyx, staat ook op de zelfde site te dowloaden, wel aan te raden nahet gebruik can de progjes ook ff je permissies even te herstellen met de schijfhulp / disk utility trouwens.

Bijdrager
    sedikit

Langzaam maar zeker begint het een beetje te draaien bij me: wat is “vilefault” nou weer, en als ik het zou hebben, waar kan ik het dan vinden?

Bijdrager
    MacAanZee

Ik ga het proberen bedankt!!

:mrgreen: :) :D

Bijdrager
    sedikit
    ”MacAanZee”

Ik ga het proberen bedankt!!

:mrgreen: :) :D

Shit, nou blijf ik alleen achter!

Bijdrager
    Herman

MacaanZee, gebruikt je zoontje een Mac-ally Ishock bij het spelen van games ?

Bijdrager
    MacAanZee

Ik weet ook niet waar Filevault staat!!

:(

Bijdrager
    Hobbes
    ”MacAanZee”

Ik weet ook niet waar Filevault staat!!

:(

System prefs – Security (laatste op de 1ste rij)

Bijdrager
    MacAanZee

Het kan inderdaad ook door Limewire komen. Daar heb ik twee weken geleden ook de hard disk van mijn Powerbook G4 mee naar de knoppen geholpen. Honderdduizenden fouten stonden erop, sinds gebruik Limewire en niet meer te herstellen – ook niet door Macsupport.
    Ik gebruik Limewire nooit meer. We gaan alle opties nu proberen.

Bijdrager
    Elstar
    ”sedikit”

Ik heb hetzelfde probleem, een paar berichten onder het jouwe!

Of het hetzelfde probleem is weet ik niet, maar het lijkt er in ieder geval heel sterk op. Dus wie voor macaanzee goede tips heeft kan Sedikit misschien ook helpen in zijn topic.

Bijdrager
    MacAanZee

Filevault stond uit, dus dat is het niet. Limewire + Limewire map in iTunes + Shared map weggegooid, maar dat scheelde niet veel.

Bijdrager
    Hobbes
    ”MacAanZee”

Het kan inderdaad ook door Limewire komen. Daar heb ik twee weken geleden ook de hard disk van mijn Powerbook G4 mee naar de knoppen geholpen. Honderdduizenden fouten stonden erop, sinds gebruik Limewire en niet meer te herstellen – ook niet door Macsupport.

Clean install??

Bijdrager
    Hobbes
    ”MacAanZee”

Clean install??
    Als je MacOSX Tiger gaat kopen is het meteen de gelegenheid!

Bijdrager
    MacAanZee

Wat is Clean Install., Alles opnieuw installeren?

Bijdrager
    Hobbes
    ”MacAanZee”

Wat is Clean Install., Alles opnieuw installeren?

yep CD erin en helemaal opnieuw instaleren vergeet geen back-up te maken als je dat doet want anders ben je alles kwijt

Bijdrager
    iAgree

Ja clean is alles opnieuw installeren, maar niets gevonden met de omnidisksweeper dan ?

Bijdrager
    MacAanZee

Het probleem is opgelost. Alle onnodige dingen leken weggegooid en het scheelde bijna niks. Maar inderdaad, die Omnidisk-Sweeper is een ideaal programmaatje. Alles gechecked en toen bleek de map documenten – waar alleen tekstdocumenten in leken te staan – ineens 15 Gb te zijn.
    Het bleek dat mijn zoon een keer een nieuwe Virtual PC had proberen te downloaden met limewire, maar het was niet gelukt om ‘m te installeren. Er stonden er twee, met wat hulpprogramma’s. Dat scheelt 16Gb!! Een slok op een borrel dus. Nu hebben we weer 20 Gb beschikbaar, dat lijkt me prima voor een HD van 30 Gb. Hartelijk bedankt voor de adviezen!
    En m’n zoon (13) kan weer even vooruit!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.