5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    whbos

Hoe keywords / trefwoorden te bewerken?

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een programmaatje waarmee ik de trefwoorden / keywords van een bestand kan bewerken. Ik wil namelijk zoekmappen maken die gebaseerd zijn op trefwoorden. Ik kan natuurlijk vanuit Pages, iTunes, etc. de trefwoorden aanpassen maar da’s nogal omslachtig.

Alvast bedankt!
    Willem.

Bijdrager
    Yaris

Punakea is a little app trying to help you cope with the day-to-day struggle of managing your files. Designed to complement Spotlight, it allows you to tag your files and bookmarks, freeing you of the strict hierarchy of the Finder’s folder structure.

Bijdrager
    whbos

Wow, da’s snel:-)

’t Is jammergenoeg niet wat ik zoek. Punakea creeert geen keywords, maar voegt z’n tags toe aan de ‘Spotlight-opmerkingen’.

Waar ik naar op zoek ben is het toevoegen van Keyword metadata. In Terminal zie dat er bijv. zo uit:

Punakea :
    [code:1:4acaf33c53][email protected]:~/Documents $ mdls test.txt
    […]
    kMDItemFinderComment = "###begin_tags###@TestTrefwoord;###end_tags###"
    […]
    [/code:1:4acaf33c53]

En met ‘echte’ keywords:
    [code:1:4acaf33c53][email protected]:~/Documents $ mdls test.txt
    […]
    kMDItemKeywords = (TestTrefwoord)
    […][/code:1:4acaf33c53]

Bedankt voor je reactie,
    Willem

Bijdrager
    Roeland
    ”whbos”

’t Is jammergenoeg niet wat ik zoek. Punakea creeert geen keywords, maar voegt z’n tags toe aan de ‘Spotlight-opmerkingen’.
    Waar ik naar op zoek ben is het toevoegen van Keyword metadata.

Als ik de ontwikkelaar van Punakea goed begrijp, is het gebruik van de Finder comments niet ideaal, maar is het gebruik van kMDItemKeywords applicatie-specifiek (of in ieder geval applicatie-afhankelijk) en bestaat er gerede kans dat deze ‘tags’ overschreven worden. Zie hier voor een discussie van de (on)mogelijkheden.

Een andere optie, maar net als Finder comments ook een workaround, is SpotMeta. Misschien ook interessant om eens te bekijken.

Bijdrager
    whbos

Vanochtend wat ge-experimenteert met Punakea en dat beviel (toen ik eenmaal had geaccepteerd dat het met kMDItemKeywords niets zou worden:-) eigenlijk best goed.

SpotMeta zag er ook veelbelovend uit (en potentieel heeft het meer mogelijkheden), maar het gebruiken van extend attributes vin’k onder Tiger nog een beetje teveel pionieren. Ben benieuwd of Apple in Leopard daar meer aandacht aan heeft gegeven…

Nou, bedankt Roeland en Yaris. Het is voor ’t eerst dat ik gebruik maakte van MacOSX.nl Forum en dat is dank zij jullie goed bevallen!

Groeten,
    Willem.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.