30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    bertjeb007

hoe kan je ipad downgraden van iOs 8 naar iOs 7

ik heb hier een Ipad 2 64Gb, maar sedert de update naar iOs 8 werkt het ding niet meer zoals het zou moeten werken.
    is er een manier om hem te downgraden naar iOs 7 of zelfs nog iOs 6?
    Heb al geprobeerd om een bestand “iPad2,1_7.1.2_11D257_Restore” via itunes op de Ipad te zetten, maar dan krijg de foutmelding ‘3194’
    wat doe ik verkeerd of wat kan ik doen?

Bijdrager
    KarelWillem

Je doet niets verkeerd, want dat kan niet.

Maar je iPad 2 zou natuurljk meer dan goed moeten werken met iOS 8.

Herstel hem in iTunes, zet iOS 8 er helemaal schoon op, stap een Apple Store binnen en laat ze zien wat er niet goed is.

Bijdrager
    bertjeb007

facebook werkt niet goed, sluit zonder redenen af of loopt vast
    safari werkt zeer traag of soms niet
    foto’s bekijken, uitvergroten werkt soms ook niet goed.
    over het algemeen werkt het toestel heel wat trager dan voorheen.

ik heb zelf nog een Iphone 4s en wil niet upgraden naar iOs 8, wat dit raden ze ook af vanwege het te traag werken.
    ik denk dat hier ook het geval is

Inactief
    Anoniem

Generally, iOS 8 is noticeably slower and choppier than iOS 7, in everything from opening apps to typing. Back when we switched from iOS 6, we complained about how we could get 10 characters into typing something before the keyboard realized what was happening. This problem has returned with a force in iOS 8, especially on first opening an app. Screen rotation is stuttery, and any time some part of the OS needs to slide into place (text centering, apps minimizing), it can’t do it smoothly.

KarelWillem op 17 maart 2015

Af en toe krijg ik het idee dat jij maar wat roept. Ars Technica heeft een een review geschreven over iOS 8 op de iPad 2, en de conclusie was dat het geen goed idee is. Dus voordat je een nieuwe versie van iOS installeert altijd eerst even wachten op de reviews, vaak is het niet de moeite waard én je kunt ook nooit meer terug.

Bijdrager
    KarelWillem
    Zakske op 17 maart 2015

Af en toe krijg ik het idee dat jij maar wat roept.

Dat idee heb ik bij andere mensen ook wel eens.:)

Maar alle bovengenoemde problemen zijn natuurlijk niet normaal voor een iPad 2 met iOS 8.
    Ja oké, het zal allicht over de hele linie absoluut wat trager zijn dan met iOS 6.

Maar verder mag je er vanuit gaan dat alles gewoon normaal functioneert zonder vastlopers, crashes, etc.

En nogmaals: Apple geeft de iPad 2 gewoon aan als geschikt voor iOS 8.
    Als Apple-apps dan crashen, of onwerkbaar zijn, mag je dat gewoon aan gaan kaarten bij ze. Want dat is NIET normaal.

Bijdrager
    ro_me
    Zakske op 17 maart 2015

Generally, iOS 8 is noticeably slower and choppier than iOS 7, in everything from opening apps to typing. Back when we switched from iOS 6, we complained about how we could get 10 characters into typing something before the keyboard realized what was happening. This problem has returned with a force in iOS 8, especially on first opening an app. Screen rotation is stuttery, and any time some part of the OS needs to slide into place (text centering, apps minimizing), it can’t do it smoothly.

Af en toe krijg ik het idee dat jij maar wat roept. Ars Technica heeft een een review geschreven over iOS 8 op de iPad 2, en de conclusie was dat het geen goed idee is.

Ars technica is niet Apple. Het zou wel goed moeten werken! Als Apple een update uitbrengt voor hun apparaten hoort het te werken! Klaar! Wat Karel Willem zegt is goed! Laat Apple maar zien dat hun software crap loopt op je iPad! Terug naar iOS 7 kun je nu niet meer! Dank Apple maar voor hun geweldige software!

Bijdrager
    KarelWillem

Ik kan hier nog het volgende aan toevoegen:
    Ikzelf heb een iPhone 4S gehad, met daarop iOS 8.
    En mijn jongste zoon heeft momenteel ook een iPhone 4S met iOS 8.

Met beide was/is prima te werken.

Daarnaast heb ik een iPad mini 1 (= intern vrijwel gelijk aan een iPad 2) met iOS 8.3 beta 3.
    Hij zal vast trager zijn dan toen iOS 6 er nog op stond (stond dat er ooit op?), maar in dagelijks gebruik is deze ‘snappy’ zat.

Bijdrager
    csteelooper

Ik heb nog steeds een iPhone 4S met iOS8 en kan bevestigen wat KarelWillem in zijn laatste post meldt: er is méér dan prima te werken met iOS8 op een iPhone 4S. Oké, hij is absoluut niet de snelste te noemen, maar ik heb (bijna) nooit last van spontane crashes. En mócht ik die dan al eens hebben, dan is het in ieder geval nooit met een (interne) Apple-app. Facebook is daarbij nog best wel notoir als het gaat om slachtwerkende versies van de app. Maar hieraan kan ik wel direct toevoegen dat de laatste versie(s) bij mij op m’n 4S toch alleszins goed werken. Dus mag bertjeb007 inderdaad gewoon een vanilla restore naar iOS8 doen (telefoon aan iTunes; kiezen voor Herstellen) en daarna naar Amsterdam/Haarlem/Den Haag rijden en de Apple Store binnenlopen. Want het maakt echt niet uit wat wélke site dan ook schrijft, al is het Tweakers.net of Ars Technica (beiden zeer respectabel in mijn ogen), er horen geen crashes of vastlopers te zijn, puur omdat er met iOS8 wordt gewerkt op apparaten waarvan Apple heeft aangegeven dat ze compatible zijn (de iPad 2 en iPhone 4S incluis). Er is dus (haast) wel degelijk echt iets met de iPad van bertjeb007 aan de hand…

Bijdrager
    Imade

Mijn iPhone 4S draait momenteel zelfs de beta versie van iOS 8.3 en hij is snel zat.
    Als apps als Facebook crashen is dat de fout van FB en niet die van Apple.
    Dat van Safari is idd wel de fout van Apple.

Bijdrager
    Douwie

Ik heb ook nog iOS 7.1.2 op m’n iPad mini. Het kan best zo zijn dat de apps van Apple zelf prima werken en dat als Facebook niet goed werkt dat het dan aan Facebook ligt, maar als ik die ellende kan voorkomen door bij iOS 7.1.2 te blijven vind ik het prima. Enige reden voor mij om nog te updaten is om gebruik te maken van Handoff, Continuity en Instant Hotspot maar of ik die dingen in de praktijk veel zal gebruiken en of ze 100% werken betwijfel ik..

Bijdrager
    KarelWillem

In het geval van bijvoorbeeld Facebook (en veel anderen) heb je altijd nog de keus tussen de web-versie in een browser, of de app.

Op een gegeven moment ga je toch achter lopen met je 6.x of 7.x.
    Al was het maar voor de Nederlandse Siri.
    Maar ook apps zullen steeds vaker de eis gaan stellen van een minimum firmware-versie.

Geblokkeerd
    Anoniem

Als je tegen dat soort dingen aanloopt word het tijd voor een nieuwe iPad. Mijn iPad 2 zuigt ook flink met iOS 8, het tekort aan ram is erg merkbaar. @KarelWillem ik weet niet wat jij fatsoenlijk browsen vind, maar dat is niet meer mogelijk op een iPad 2. Heb je weleens door theverge.com gescrollt? Alleen het laden van die site duurt al een eeuwigheid..

Bijdrager
    KarelWillem

Ik weet het niet Usain. Ik heb geen iPad 2.

Wel een iPad mini 1 en een iPhone 4S in huis.
    En daaraan mankeert niets met iOS 8.

Die site van The Verge is overigens ook wel een dramatisch trage site.
    Zelfs met een 100 Mbit verbinding zie je de blokken zich opbouwen. Dat kan echt niet in 2015!
    En inderdaad gaat dat op de iDevices nu niet briljant lekker.
    Ook op een iPhone 5C is die site traag, terwijl ik daar nog wel de mobiele site krijg.

Bijdrager
    Douwie

Wat je zegt Usain, als ik kijk hoe snel de iPad air 2 van m’n vader de pagina’s verslindt is het bijna zielig.. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik voor heavy stuff m’n iPhone pak.. Dat gaat toch flink sneller. M’n iPad gebruik ik nu hoofdzakelijk voor YouTube en gewone video’s onderweg.

Edit: oke, wat KW zegt is ook wel zo.. Die site laadt hier op een iPhone 6 met glasvezel 300/300 ook niet snel. Maar ik merkt bijv. ook dat OMT op m’n iPhone aanzienlijk sneller laadt dan m’n iPad. Ook een aantal pagina’s terug of meerdere tabbladen open hebben is moeilijk.. Ook dit gaat soepeler op m’n iPhone.

Bijdrager
    Afroman

The Verge is niet traag hier op Wifi met een 16mbit verbinding.
    Op een MacBook niet, iPad Air 2 niet, en een iPhone 5S ook niet.

Op een iPad 2 is het echt gigantisch traag. Het is een topapparaat. Maar iOS8 is echt geen goed idee om erop te zetten. Het is vervelend werken. Tekort aan RAM, alles is traag. Ondanks alle mooie verhalen van Karelwillem, werkt het hier echt als shit.

Bijdrager
    KarelWillem
    Afroman op 17 maart 2015

…Ondanks alle mooie verhalen van Karelwillem, werkt het hier echt als shit.

Laten we even één ding duidelijk maken!

Ik heb geen iPad 2, heb er nooit één gehad, en heb geen ervaring met die iPad op iOS 8.x.

Ik vergelijk alleen met devices uit dezelfde categorie, die wél goed werken.
    En geef aan dat het feit dat Apple deze machines laat voorzien van iOS 8 betekent dat die zooi ook gewoon redelijk tot goed moet werken.
    Zo niet, dan trek je aan de bel en ga je een beetje stampij maken in een Apple store.

Inactief
    Anoniem

Op een gegeven moment ga je toch achter lopen met je 6.x of 7.x.
    Al was het maar voor de Nederlandse Siri.

Als Safari al niet geweldig meer werkt op je iPad moet je gewoon accepteren dat dit het einde is, en dus niet een nog zwaardere versie van het os installeren. Siri zal, als het al werkt, een absoluut geweldige klote ervaring zijn.

Geblokkeerd
    Anoniem

Wat wij als schijt ervaren hoeft voor KarelWillem niet als schijt ervaren te worden. Ik word echt geïrriteerd van de traagheid en tekort aan RAM van dat ding, maar misschien is het voor KarelWillems gebruik precies goed. iPad mini 1 is intern precies gelijk aan de iPad 2 dus dat zou geen verschil moeten maken.

Bijdrager
    KarelWillem

Als je naar ervaringen op Internet zoekt, zul je zien dat het vergelijk tussen de iPad mini 1 en iPad 2 helaas wél verschil maakt.
    Gek genoeg dus.

Geblokkeerd
    Anoniem

Apple maakt die oude iPad bewust trager. De renew cycle van een iPad is veel trager dan bijvoorbeeld een iPhone die om de 2 jaar vervangen word. De iPad 2 is zo veel verkocht en word nog superveel gebruikt. Ze doen hetzelfde trucje met de iPhone 4, die word nog veel gebruikt en word steeds trager met elke update.

Sleutelbeheerder
    Night

Afgezien van alle pro’s en contra’s die genoemd worden (let op dat niet alle apps meer zullen werken en je de iOS8 functies zal moeten missen, maar dat is logisch lijkt me) lijkt het me de dat je de verkeerde .ispw probeert te installeren. Want op deze manier zou je gewoon moeten kunnen downgraden.

https://ipsw.me/help

Let op dat er 4 verschillende iPad2-typen zijn. Alléén de juiste .ispw (voor het juiste type iPad2) zal gaan werken, Een andere zal onverwijld een foutmelding geven.

Inactief
    Anoniem
    Night op 17 maart 2015

Want op deze manier zou je gewoon moeten kunnen downgraden.

https://ipsw.me/help

Volgens mij kan dat niet (meer), want iOS 7 wordt niet meer door Apple ondertekend (“signing”).

Geblokkeerd
    Anoniem

@Night ja zo werkt het dus niet. Downgraden is alleen de eerste paar dagen na een update mogelijk wanneer apple de oude iOS versie nog signed, of wanneer jij handmatig de shsh-blobs opslaat en ondertekend. Dat is voor veel mensen iets teveel gevraagd en word haast nooit meer gedaan. In de tijden van iOS 3 was dat populairder.

Bijdrager
    sjonnie

Bij mij draait iOS 8 prima op een iPad 2.
    Heb je “verminder beweging” wel aangezet (>instellingen>algemeen>toegankelijkheid)?
    Dit maakt alles wat sneller.

Bijdrager
    dennissch

Ik merk ook na de overgang van iOS 7.1.2 naar iOS 8 verslechtering van de iPad 3. Ik vind het raar, zoveel zwaarder is iOS 8 toch niet ten opzichte van iOS 7? Op de iPhone 5S merk ik weinig verschil, op een bug na. Ik vermoed ook bewust trager maken van oude devices. Waarom kun je bijvoorbeeld niet downgraden? Enige reden die ik mij kan bedenken is omdat er meer lekken in oude iOS versies zitten. De reden dat ik upgrade naar een nieuwe iOS versie is omdat apps een steeds nieuwere iOS versie eisen.

Bijdrager
    KarelWillem

Hoe minder verschillende firmware-versies er in omloop zijn hoe eenvoudiger voor ontwikkelaars, en hoe eenvoudiger voor Apple.

Dus zo snel mogelijk obsolete maken van oudere versies is in ieders voordeel (behalve die van de gebruiker van devices die het niet meer aan kunnen.)

Bijdrager
    TypeWriter

Ik behoor tot het enorme leger bezitters van een iPad2. En dan tot de achterhoede die op iOS 7 is blijven hangen. Niet omdat ik tegen vooruitgang ben, maar omdat niet elke update voor elk apparaat een verbetering is. Deze discussie bevestigt dat, evenals het oordeel van Ars Technica. Anders dan de meeste websites die zich op de vlakte houden (daar heb je dus niks aan), spreken zij openlijk hun reserves uit.

Het zou een bedrijf als Apple geen kwaad doen als ze dat eens erkenden. En dan als logisch vervolg: maak het mogelijk om officieel en gemakkelijk een bepaalde categorie apparaten te downgraden (en dat geldt ook voor OSX, trouwens).

Ik kwam deze site tegen met gegevens over de acceptatie van iOS versies:

http://david-smith.org/iosversionstats/

Erg informatief, maar ook enigszins misleidend. Immers, eenmaal geupgraded, is er geen weg meer terug!! Dus de cijfers over oudere apparaten als de iPad2 en iPhone4S zijn ongetfwijfeld geflatteerd.

Bijdrager
    KarelWillem
    Bijdrager
    TypeWriter

Fijn ja, dat bedoel ik maar: in plaats van een downgrade mogelijk maken naar een versie die wel goed werkt gaat Apple een heleboel tijd investeren in nog een nieuwe versie met nog meer frutsels. Het zou prachtig zijn, maar ik heb er zo mijn twijfels over.

Begrijp me niet verkeerd, iOS9 zal ongetwijfeld verbeteringen bevatten en ik ben er ook niet tegen, maar wat betreft de oudere hardware is het trekken aan een dood paard. Apple heeft het onmogelijk gemaakt om bijvoorbeeld het RAMgeheugen van de iPad uit te breiden. Snap ik allemaal best, maar dit is dus de consequentie en dat moeten ze onder ogen zien.

Dat Apple de iPad2G en de iPhone4S nog steeds ondersteunt is begrijpelijk, want er zijn ontzaglijk veel van die dingen verkocht. Volgens mij is ongeveer 30% van alle iPads die ooit verkocht zijn, een iPad2. Ze kunnen dus niet zomaar een dergelijk groot aantal gebruikers in de kou zetten (met name grote afnemers als scholen zitten hieronder). De concurrentie is daar net iets te goed voor geworden.

Bijdrager
    Thomas De Lange

Ios 9 op 8 juni moet hulp bieden

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.