28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    Blanchee

Hoe kan je een HD video van 563 MB naar 500 MB opslaan?

Ik heb net een HD film gemaakt van 563 MB.
    Ik wil deze op Vimeo zetten maar heb dan een max van 500 MB.
    In Imovie is de volgende kleinere opslagstand 214 MB. Das jammer.
    Ik laad de video nu in FCE. Op welke wijze maak ik de video maar ‘iets’ kleiner zodat hij aan de max van 500 MMB voldoet?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Moderator
    unSOUND

In iMovie gewoon kiezen voor exporteren via QuickTime, en dan de bitrate ietsjes verlagen.

Bijdrager
    Blanchee

Waar zit de optie ‘Bitrate verlagen’ in Imovie?
    Mijn Imovie draait nu dus ik kan niet gaan zoeken.
    Bedankt voor je antwoord!!!!

Moderator
    unSOUND

Menubalk > Deel > Exporteer met QuickTime

Daar krijg je het standaard venster van QuickTime te zien. In dat venster kun je allerlei instellingen veranderen, onder andere de bitrate.

Bijdrager
    KarelWillem

In Handbrake (gratis!).

Bijdrager
    Blanchee

MMM de huidige bitrate staat op ‘huidig’. Das lekker duidelijk.
    Dus nu maar trial en errror om te kijken welke de juiste is?!
    Ik begin met 50….

Moderator
    unSOUND

Dat is eerder framerate dan bitrate denk ik…

Bijdrager
    KarelWillem

In Quicktime is het inderdaad gewoon gokken en zien hoe je uitkomt.

Maar waarom wil je zo moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Bijdrager
    Scrooge McDuck

Handbrake!!

Bijdrager
    KarelWillem

Dat lijkt me ook ja.:lol:

Moderator
    unSOUND

Hoe kom je er bij dat QuickTime moeilijk zou zijn, of dat het op gokken aan komt ? In Handbrake en Quicktime moet je zo goed als hetzelfde instellen.

En Ja, Handbrake is een mooi stukje software, maar als hij de film in iMovie heeft staan, waarom dan eerst exporteren om vervolgens dat resultaat in Handbrake te gooien ? Gewoon even een bitrate ingeven in iMovie en klaar ben je.

Bijdrager
    Scrooge McDuck

Nou, omdat je in iMovie niet een target file size kunt aangeven. (volgens mij).

Dat maakt Handbrake eenvoudiger in dit geval dan iMovie.

Moderator
    unSOUND

Je kunt in iMovie de uitkomst ook sturen, daar is de bitrate voor… Als je weet hoe lang de film duurt kun je vrij simpel uitrekenen welke bitrate je nodig hebt om niet boven de 500 mb te komen.

Zoals ik al zei heeft Handbrake in dit geval het nadeel dat je de film 2 keer moet gaan exporteren, wat veel meer tijd kost en de kwaliteit niet ten goede komt.

Bijdrager
    KarelWillem

In die 5 uur neuzelen had je hem al 33 keer kunnen converteren met Handbrake.
    En niemand op Vimeo zal op een dergelijk formaat ook maar iets zien van kwaliteitsverlies.

Bijdrager
    Blanchee

Grootte vraag is nu waar die bitrate nu precies staat in Imovie. Ik ben al een tijdje bezig met trial and error.
    Sorry maar ik moet me nog verdiepen in de technische termen van het video monteren.

Ik ga naar exporten Quick tme movie/ instellingen en heb dan de keuze uit
    1. weergave,
    2, compressie
    3 gegevenssnelheid

Waar moet ik wat doen?

Moderator
    unSOUND
    KarelWillem op 07 november 2010

In die 5 uur neuzelen had je hem al 33 keer kunnen converteren met Handbrake.

Dat klopt, maar als hij dit vaker gaat doen moet je wel kijken naar een lange termijn oplossing. En op vaste basis gaan aanleren alles 2 keer te encoden klinkt dan in mijn oren als onzinnig… Dan kun je nu beter een half uurtje investeren in het leren van iMovie’s opties.

@Blanchee: hier een snel voorbeeld van hoe ik het doe:
    http://www.antisound.nl/Plaatjes/export.mov

Hier vul ik dan 4000 als bitrate in, welke jij nodig hebt hangt af van de lengte van de film…. Bij 1920 x 1080 wordt 5.000 tot 15.000 gebruikt, afhankelijk van de complexiteit van het beeld.

Bijdrager
    1984

Dat kan toch ook in QT 7

Moderator
    unSOUND

Dat gebeurt nu eigenlijk ook. De film staat nu in iMovie, en iMovie gebruikt gewoon QuickTime 7 voor het exporteren… Zoals in het filmpje te zien is krijg je ook gewoon de vensters uit QuickTime te zien.

Bijdrager
    Blanchee

Bedankt Umsound!
    Bestaat er trouwens een rekenmethode om de bitrate te bepalen?
    Mijn film is ongeveer 7 minuten lang

Bijdrager
    KarelWillem
    unSOUND op 07 november 2010

….Hier vul ik dan 4000 als bitrate in, welke jij nodig hebt hangt af van de lengte van de film…. Bij 1920 x 1080 wordt 5.000 tot 15.000 gebruikt, afhankelijk van de complexiteit van het beeld….

Ik wil niet lullig doen hoor en ben me bewust van je kennis over video-conversies.

Maar hier kun je toch helemaal niets mee?!

Tegen de tijd dat je hebt uitgevist wat je nodig hebt en hoe je uitkomt waar je moet uitkomen ben je 6 pogingen verder als je geluk hebt.

Dan maar twee keer converteren. Dan kom je wel exact waar je wezen moet.
    En in 9 van de 10 gevallen sneller.

Bijdrager
    Scrooge McDuck

Ook krijg je dat gezeik met bits and bytes nog…

Doe mij maar Handbrake.

Bijdrager
    Blanchee

ik be n nu aan het spelen met de compressie en die werkt ook!

Moderator
    unSOUND
    KarelWillem op 07 november 2010

Tegen de tijd dat je hebt uitgevist wat je nodig hebt en hoe je uitkomt waar je moet uitkomen ben je 6 pogingen verder als je geluk hebt.

En het mooie is dat al jouw argumenten ook gelden voor Handbrake. Ook daar moet je zaken als bitrate instellen. En natuurlijk kun je je aan de presets houden, maar ook daar moet je gaan proberen en proberen voor je weet of die preset wel goed is voor die bepaalde film. Het is in de regel vrij simpel. 4500 voor 1280×720, en 8000 voor 1920×1080. Als je die waardes hanteert zit je 95 van de 100 keer goed, net zoals bij Handbrake.

Bijdrager
    KarelWillem

Nee.

Je tikt een preset aan die overeenkomt met het pixelformaat van de film.
    Je geeft aan hoe groot deze moet worden in Mb’s.
    Klaar.

Moderator
    unSOUND

Maar ook daar zijn uitzonderingen op die regels waar de gekozen preset te laag is. En voor die uitzonderingen vertelde ik de eventuele andere bitrates. Ook bij QuickTime kun je alles aan QuickTime overlaten, en je kunt kiezen om zelf te overrulen. Er is dus echt niks anders of moeilijker aan. En aangezien ik ze beide dagelijks gebruik durf ik dat ook vrij stellig te beweren.

Bijdrager
    KarelWillem

Ach ja, de ‘vele wegen naar Rome’ liggen nog steeds open.

En een beetje keus is nooit verkeerd.:wink:

Moderator
    unSOUND

Dat ben ik helemaal met je eens. Keuze hebben is heerlijk. Ik heb hier nog dagelijks zowel QuickTime Pro, Handbrake als VisualHub draaien ( soms ffmpegX er nog bij ), juist omdat ze allemaal hun sterke punten hebben. Maar het gevaar is dat je op een gegeven moment een favoriet ontwikkelt. En dan kies je soms ongemerkt voor jouw persoonlijke favoriet terwijl een andere optie op dat moment eigenlijk beter is.

Ikzelf vind Handbrake ook een geweldig programma, maar als je de film al open hebt staan in iMovie, is het het simpelst om daar de film gelijk daarvandaan te exporteren. Dan kan het natuurlijk zijn dat het vanuit iMovie een muisklik extra is, maar meer dan dat is het ook niet.

Meeste mensen die mijn screenshots zien van de opties die ik aanklik in QuickTime zien het gelijk als een enorm overbodig ingewikkeld programma. Maar ook in QuickTime kun je kiezen voor de standaard waardes en gaan met die banaan, net als in Handbrake en VisualHub. Maar ik wil de hele boel perfect finetunen, en klik dus op menu’s en vensters die een “gemiddelde” gebruiker niet gebruikt. Maar dat doe ik niet alleen in QuickTime, dat doe ik ook in Handbrake en VisualHub. Als je dus de simpele methode van QuickTime vergelijkt met de simpele methode van Handbrake, en de uitgebreide methodes van beiden naast elkaar ziet zie je dat het echt niet veel scheelt.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik kan daar weinig tegen in brengen.:smile:

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.