17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Sam Rijver

Hoe kan ik zoemend geluid tegengaan (3.5mm jack niet aangesloten)

Ok, ik weet niet of dit het juiste subforum is en hoe ik mijn vraag het beste moet verwoorden. Maar een poging kan geen kwaad lijkt me.

Ik heb een speakersysteem met meerdere inputs, 1 daarvan is de 3.5mm kabel die naar mijn Macbook loopt. Zolang die ingeplugd is heb ik geen probleem, maar soms gebruik ik de laptop natuurlijk ook als laptop. Op dat moment is de jack dus los en hoor ik een zoemend geluid uit de speaker.

Ik ben op zoek naar iets van een female ‘stop’ zodat ik de losse kabel daarin kan pluggen om zo het geluid tegen te gaan. Ik denk dat het iets te maken heeft met de ‘loop te sluiten’ ofzo. Nu heb ik geen idee hoe zo’n ding zou moeten heten en waar ik ze kan kopen.

Tips?

Bijdrager
    Leander

Simpelste oplossing: jack ook uit het speakersysteem trekken.
    Je schrijft dat je een “zoomend geluid” hoort (zoals van zoomobjectief?). Bedoel je niet – in gewoon Nederlands – een zoemend geluid?

Bijdrager
    Sam Rijver

Ja. Aangepast, bedankt.

Bijdrager
    eiko

Je kan ook een male naar female kabel kopen, die in je versterker stoppen, en dan een male naar male kabel of verloopje er in die je er uit trekt als je hem niet gebruikt.

Bijdrager
    1984

Bedoel je niet – in gewoon Nederlands – een zoemend geluid?

of herrie uit externe speakers

Bijdrager
    Sam Rijver

@1984
    Nee dat is een andere situatie volgens mij. Ik denk dat de tip van eiko meest passende is tot nu toe.

Bijdrager
    eiko
    Bijdrager
    Nitewurks

Kapjes hiervoor bestaan niet, gewoon versterker of powered speakers uitzetten.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Niteworks, eiko zegt dan ook als kapje.;)

Bijdrager
    Nitewurks

Maar of het nou male of female is, open is open toch?
    En open kabels zorgen voor brom. Het gaat erom dat het circuit gesloten is,
    je kan er evt wel een iPod of ander 3,5 jack apparaat aan hangen.

Bijdrager
    r.heijma

Volume dicht zetten?

Bijdrager
    Sam Rijver

@r.heijma

Dat is niet echt een optie aangezien er ook andere bronnen zijn aangesloten op de speakers.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Switchen naar andere bron dus.

Bijdrager
    Sam Rijver

@Dr. User

Dan nog blijft de zoem hoorbaar. Ik gebruik nu maar even een ouder nokia om de loop te sluiten.

Bijdrager
    r.heijma

Hoezo is volume dichtzitten geen optie? Dan hoor je die brom toch niet meer?

Krijg je die brom ook als je een andere bron aan het beluisteren bent? Dan heb je een redelijk slechte versterker. Zit er aan de versterker een stekker met randaarde? Of zit er een aardpunt op de versterker? Als je die aansluit is de kans groot at de brom weg is.

Die brom is de 50hHz van de netspanning.

Bijdrager
    Sam Rijver

Ja dan hoor ik het ook heel lichtjes. Het zal wel een slechte versterker zijn. Het is trouwens gewoon zo’n speakersetje van Logitech met een paar aansluitingen, niets bijzonders. Tot nu toe is oude telefoon gebruiken de beste oplossing.

Het zijn gewoon 3.5 mm plugs dus denk niet dat er iets van een randaarde is. Heb er geen verstand van verder hoor dus misschien zit ik er naast. Bedankt voor je hulp in ieder geval.

Bijdrager
    Bodevinaat

Die brom of zoem zit ook in je geluid… Alleen hoor je hem dan niet… Het is de 50 Herz frequentie van de netspanning die de versterker voedt… En die versterker dempt dat niet netjes af.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.