18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    Roosje

(Opgelost) Hoe kan ik in Affinity Publisher beta onderlijnen tekst weghalen?

Beste OMT-ers,

Ik denk dat het een instelling is die met de spelling heeft te maken. Ik heb de Publisher voorkeuren vergeleken met Designer. Ik kan het niet vinden. Wie kan mij helpen?

Bijdrager
    Shmoo

Een van deze twee De bovenste zal dat zijn. Apps nemen dit soort dingen over van de (globale) macOS instellingen.

Bijdrager
    Roosje

Beste Shmoo,

Heb in de systeemvoorkeuren ze uit gevinkt. Dan in Publisher een document aangemaakt. Tekst ingetikt. Helaas als een woord niet juist is wordt deze rood onderlijnd. Het zelfde gebeurt ook nu als ik hier een verkeerd/foutief woord intik. Wat zou het dan kunnen zijn?

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Menu Text > Spelling

Bijdrager
    Roosje

Beste Aartjan,

Dank voor je tip. Heb het opgezocht. Er zijn drie mogelijk heden. Hoe kan ik dit instellen zodat ik de rode onderlijning niet meer zie zoals bijvoorbeeld in Designer of InDesign? Of moet ik dit steeds handmatig aanpassen? Wat is je advies?

Bijdrager
    Roosje

Beste Aartjan,

Heb in een document zitten zoeken naar de oplossing. Deze is om het onderstreepte rode woord te activeren. Dan > Menu  > Text > Spelling > Ignore Misspelt Word activeren. Dan verdwijnt de rode lijn. Zie afbeelding boven waar het nog grijs is. Dank voor het meedenken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Roosje op 12 maart 2019 om 18:27</p>
    Heb het opgezocht. Er zijn drie mogelijk heden. Hoe kan ik dit instellen zodat ik de rode onderlijning niet meer zie

Misschien zou je die drie in verschillende combinatie’s kunnen proberen om te zien of de rode lijntjes dan verdwijnen …? Je hebt per slot van rekening maar negen mogelijkheden, dus echt veel werk om ze één voor één te proberen is het niet.

Maar mijn vermoeden is dat „Check spelling while typing” de boosdoener is.

Bijdrager
    Roosje

Jakko,

Dank voor de tip. Ga die morgen ook uitproberen.

Bijdrager
    Roosje

Jakko,

Heb het nu nog even getest. Je hebt gelijk. ‘Check spelling while typing’ uitvinken. Dat is de oplossing wil geen rode onderlijning zien onder je tekst. Vink je deze wel aan, dan kan handmatig het woord corrigeren zoals boven door mij aangegeven. Dank voor je tip.

Bijdrager
    polansky

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe jullie Affinity Publisher bevalt in vergelijk met Indesign.
    Hoe minder Adobe hoe beter, maar ik vraag me af in hoeverre Affinity Publisher een volwaardige vervanger is.

Bijdrager
    Roosje

polansky,

Sinds afgelopen zondag werk ik met Publisher beta. Heb eerst vooraf alle korte video’s bekeken. Mijn ervaringen tot nu toe zijn uiterst positief. Temeer ik ook werk met Affinity Photo en Affinity Designer. Net zoals bij Adobe werkt alles op dezelfde manier. Affinity heeft goed gekeken naar Adobe. Zodra Affinity Publisher 1.0 beschikbaar is ga ik deze aankopen. Mijn advies is download de gratis Affinity Publisher beta en ga deze testen.

Bijdrager
    Blieper

Ik ben ook steeds aan het kijken hoe of wat, maar ze hebben nog lang niet dat wat ik met InDesign gebruik, dus wees er voorzichtig mee om totaal over te stappen. Mijn mening. Wil ook graag, maar nu nog niet ;-D

Bijdrager
    Roosje

Blieper,

Wat mis je nu nog? Wat kan beter in Publisher? Zoals ik al schreef, ben net begonnen met testen.

Bijdrager
    Blieper

Wat ik nu nog niet heb opgemerkt wat ik wel gebruik zijn o.a.:

• Grep
    • Grep in Typogrammen (gebruik ik veel)
    • Datamerge
    • Voorbeeld van scheidingen (CMYK)
    • Ben nog niet overtuigd van de profielen en vooral de fonts die in de pdf worden meegeschreven, wel zo belangrijk!
    • Kenmerkenvenster

Vooral het pdf gebeuren dient voor mij echt zo goed als correct te werken, daar ik er te veel mee moet werken

Bijdrager
    Roosje

Blieper,

Hartelijk dank voor je antwoord op mijn vraag. Snap dat dit belangrijke items zijn die goed moeten werken voor dat je Publisher gaat vervangen voor InDesign. Je moet alles perfect kunnen aanleveren aan de klant/drukkerij. Heb je deze punten ook aan hun doorgeven?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Blieper op 14 maart 2019 om 19:54</p>
    Wat ik nu nog niet heb opgemerkt wat ik wel gebruik zijn o.a.:

• Grep
    • Grep in Typogrammen (gebruik ik veel)

Bedoel je GREP-stijlen? Voor serieuze documenten kan ik niet zonder …

Bijdrager
    Blieper

Dat bedoel ik, dit is zomaar een greep uit een standaard terugkomende brochure…

Grep in InDesign

En dan heb ik het nog niet eens over het zoeken met GREP gehad, dat is zo onmisbaar, scheelt me uren werk…:-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Precies, dat soort dingen heb ik ook en wil ik absoluut niet allemaal met de hand moeten doen.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.