13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Roosje

Hoe kan ik in Affinity Publisher afbrekingen zichtbaar maken?

Beste OMT-ers,

Op mijn iMac werk ik met Affinity Publisher. Alle instellingen/voorkeuren staan op ‘Nederlands’. Giet ik een tekst in een kolom dan komt deze er keurig in te staan. De tekst wordt niet afgebroken. Hoe kan ik deze automatisch laten afbreken? Bij voorbaat dank voor de adviezen.

Sleutelbeheerder
    Night

Dat staat allemaal omschreven in dit help-document:

https://affinity.help/publisher/en-US.lproj/index.html?page=pages/Text/hyphenation.html?title=Hyphenation

De vraag in je titel is echter, hoe je deze zichtbaar maakt. Bedoel je dat je – net als in Quark of Indesign – de normaal gesproken onzichtbare codes wil zien of gewoon dat je de koppelstreepjes ziet bij een afgebroken woord?

Bijdrager
    Roosje

Night,

Klopt. Het zichtbaar maken van de afbreek-strepen. Ga morgen de url bekijken. Dank voor de tip.

Bijdrager
    fnk

Menu: Tekst – Show Special Characters.

Verdwijnt natuurlijk als je Toggle Preview Mode doet.

Bijdrager
    Roosje

fnk,

Hartelijk dank voor de tip.

Document aangemaakt in Publisher. Text > Insert Filler Text > tekst laten inlopen. Dan Text > Show Special Characters geactiveerd. Krijg in blauw de afbrekingen van de harde return te zien. Niet de afbreekstreepjes. Wel als ik handmatig een woord afbreek dan krijg ik het afbreekstreepje wel te zien.

Bijdrager
    Roosje

Night,

Aan de hand van het help-document alles nagelopen en gecheckt. Het nog niet kunnen oplossen. Het enige wat nu nog overblijft is het afbrekingswoordenboek opnieuw downloaden. Nog niet eerder gedaan. Maar hopen dat dit de oplossing is.

Sleutelbeheerder
    Night

Wellicht dat ‘Nederlands’ (nog) niet ondersteund wordt qua afbrekingen…

Bijdrager
    Roosje

Beste NicoJ,

Dank voor de tip. Het hele stuk gelezen. Met name tussen NicoJ en Orange. Wat heeft Orange in de Spelling folder in de verborgen Bibliotheek geplaatst? Waar vind ik de Spelling folder? Waar de verborgen Bibliotheek?

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door Roosje.
    Bijdrager
    Roosje

NicoJ,

Orange = Karel-Willem, deze heeft het voor zichzelf kunnen oplossen. Begrijp alleen niet in welke volgorde hij wat gedaan heeft. Kan jij me vertellen hoe ik dit ook kan oplossen? Bij voorbaat dank voor je hulp.

Bijdrager
    NicoJ

Orange (Karel Willem) legt het inmiddels uitgebreid uit in dat draadje bij de buren.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door NicoJ.
    Bijdrager
    Roosje

NicoJ,

Dank voor je reactie. Ben bij de buren geweest en de oplossing gelezen en uitgevoerd. Heb in de verborgen Bibliotheek > map Spelling > een map aangemaakt > nl_NL. Heb de aangeven url geactiveerd en zie op die pagina de drie bestanden staan. Activeer ik een document dan komt er een blauwe lijn onder te staan. Met mijn trackpad zeg ik ‘Download gelinkt bestand naar bureaublad’. Zie het bestand daar niet staan. Ook het bestand slepen met de optiontoets ingedrukt lukt niet. Hoe krijg deze drie bestanden op mijn bureaublad?

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door Roosje.
    Bijdrager
    Roosje

NicoJ,

Net bij de buren nog even gekeken. Ik vond van Orange nog aanvullende informatie om de drie bestanden te downloaden. Heb deze bestanden in de map gezet. Alles afgesloten. iMac opnieuw opgestart. Affinity Publisher een document aangemaakt. En ja het werkt. Zie nu de afbreekstreepjes. Met dank aan Orange = KarelWillem. NicoJ, dank voor de tips en adviezen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.