18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Roosje

[Opgelost] Hoe kan ik in Affinity Photo verlengen foto oplossen?

Beste OMT-ers,

Op mijn iMac 2007, 21,5 inch, Retina, werk ik met Affinity Photo versie 1.8.4. Heb de instructievideo bekeken hoe je een foto moet verlengen. Heb de foto getest in jpeg, png. Heb gezocht in mijn voorkeuren of ik daar een instelling kan/moet veranderen. Wie weet de oplossing? Hoe kan ik het deel wat verlengd is zorgen dat het niet lichter/transparanter is dan de foto? Zie bijgaand voorbeeld.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door Night. Reden: Topic opgelost
    Bijdrager
    KarelWillem

Ik weet niet helemaal wat jij bedoeld met ‘foto verlengen’.

Maar als ik voor bijvoorbeeld een achtergrond een paar centimeter extra nodig had kopieerde ik een deel, dat ik omgekeerd weer tegen de foto aanplakte. Zo heb je een naadloze overgang, die vaak nauwelijks opvalt.

Zoals hier, waar ik onderin het gras 5 cm extra geroteerd heb toegevoegd.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    Roosje

KarelWillem,

Dank voor je reactie. Dit is een slimme truc. In de video doen ze het anders. Het gekke is dat bij foto’s van een jaar geleden het wel kon verlengen. Inmiddels ben ik er achter dat het gedupliceerde gedeelte volgens mij een verloop heeft i.p.v. 100% egaal. Zie bijlage. De kunst is nu om dit op te heffen. Is het een standaard instelling? Of zit het ergens bij het gereedschap? Hoe los ik dit op?

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door Roosje.
    Bijdrager
    KarelWillem

Ik ken Affinity Photo verder niet echt. Dus kan je daar niet bij helpen.

Geef eens een link naar de video?

Bijdrager
    Roosje

KarelWillem,

Hoop dat de link het werkt. Succes, alvast bedankt voor de moeite.

https://affinity.serif.com/en-gb/tutorials/photo/desktop/video/342751743/

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb precies gedaan wat hij zei, en dat werkt prima.

Zie mijn grasveldje dat bovenaan de foto een uitgerekt gedeelte heeft.

Bijdrager
    Roosje

KarelWillem,

Nog verder aan het uitzoeken. Voer het uit zoals het moet in de video. Open later het document. Klik de onderste laag weg dan zie je bij de bovenste laag dat deze een verloop heeft. Onderin wit, boven ongeveer 80% van het origineel. Zie het voorbeeld van de ganzen boven. Weet niet hoe ik dit moet oplossen. In de voorkeuren van Photo kan ik het niet vinden. Misschien weet een van de andere OMT-ers de oplossing. Dank voor de moeite.

Bijdrager
    KarelWillem

Eh?? De onderste laag niet wegklikken dan? .;)

Als je het geheel bewaard als JPEG o.i.d. dan zit er toch geen verloop in?

‘Flattened’ bewaren heet zoiets geloof ik. Ofwel 1 laag van maken.

Ik heb weer een stukje gras gepakt en uitgerekt, als enkele laag bewaard, en geen verloop…

Bijdrager
    Roosje

KarelWillem,

Dit had ik alleen gedaan om dat het aangebreide stuk, zie mijn eerste afbeelding, lichter was dan het origineel. Door de onderste laag weg te klikken kwam ik er achter dat de nieuwe laag een verloop heeft. Dat is de boosdoener. Nu nog de oplossing vinden.

Bijdrager
    SvS

Ik heb het soms ook, alleen bij ‘bleed’. Ik deed het door een ‘rectangle tool’ over hele oppervlak van opmaak te plaatsen (transparante of wit van kleur), incl bleed, en dan de foto erin sluiten. Of eerder bewaarde ‘mask’ is alleen op pagina zelf en niet doorlopend bij afloop. Even uitrekken die masker dus. Soms kom ik ook raadsel tegen.

Bijdrager
    Roosje

SvS,

Dank voor je reactie. Uit je reactie maak ik op dat de foto in bijvoorbeeld Publisher is geplaatst en bewerkt. Het gaat nu alleen om een foto te bewerken in Photo. Zoals ik beschrijf zie je in het rechter Studiogereedschap dan twee lagen staan. Vink je de onderste laag weg. dan zie dat de nieuwe bovenste laag een verloop heeft. Deze hoort egaal 100% van het origineel te zijn. Ergens is er een instelling niet juist. Alleen waar?

Bijdrager
    KarelWillem

Ik snap het nog steeds niet helemaal. Maar dat ligt vast aan mij.

Elke foto die ik ‘verleng’, gedraagt zich zoals je zou verwachten. Daar zijn geen ‘instellingen’ voor.

Begin gewoon eens opnieuw met de originele foto?

Of plaats even een link naar die foto (mits niet privé) zodat ik die kan testen?

Bijdrager
    Roosje

KarelWillem,

Heb de video nogmaals bekeken. Na het selecteren van de Move Tool verschijnt er een blauwe kaderlijn, vervolgens trekt hij aan de bovenste witte punt het geheel omhoog. Dat is de bovenste laag in de Layers-panel. Vervolgens activeert hij de View Tool. Volgens dit verhaal heb ik het ook gedaan. Alleen bij mij zie je dat het bovenste gedeelte lichter is dan het origineel. Bijgaand een afbeelding waarin je kan zien hoe ik het geheel omhoog trek en bovenste deel lichter van kleur is. De gebruikte foto is privé.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door Roosje.
    Bijdrager
    Roosje

KarelWillem,

Nog wat testen gedaan. Het blijkt dat als je in de Layerspanel de onderste laag op slot laat staan. Je trekt vervolgens met de Move Tool van de nieuwe laag de witte punt van het blauwe kader omhoog dan blijft de foto 100% van tint alleen hij wordt opgerekt. Je krijgt dan een langgerekte tros bananen als je veel hoogte wilt winnen. Ik denk dat het niet anders kan. Je dit selectief moet toepassen. Ik zou het anders verder niet weten. Wellicht komt er nog iemand met een goed idee.

Bijdrager
    KarelWillem

Je trekt volgens mij het verkeerde deel omhoog.

Het werkt echt heel simpel en probleemloos.

– Open je foto

– Vergroot je canvas

– Selecteer een deel

– Kopieer dat

– Selecteer dat gekopieerde deel in Layers

– Kies het selectiesymbool

– Trek de boel omhoog

– Klaar

Voor:

Na:

Bijdrager
    Roosje

KarelWillem,

Dank voor tijd en energie die je erin gestoken hebt. Je ziet in foto ‘na’ dat de wolken zijn opgerekt. Je moet dit volgens mij selectief toepassen. Ik heb dit nu bij meerdere foto’s getest. Bij mijn bananenfoto vind ik het niet natuurlijk overkomen. Bij de Sahara en wolken wel.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat is het hele idee achter deze truc, dat je de boel oprekt. .;)

Of je dat al dan niet mooi moet vinden was toch niet waarom je dit topic opende?

Bijdrager
    Roosje

KarelWillem,

Nee dat klopt. Mijn vraag was: ‘Hoe kan ik het deel wat verlengd is zorgen dat het niet lichter/transparanter is dan de foto?’ Daar heb ik nu een antwoord opgekregen. Mijn dank daarvoor.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.